Skördare

Tohr 987 gallringsskördare

21 inlägg 14561 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tohr 987 gallringsskördare

Torbjörn Johnsen  
#372669
1455208683_skärmavbild_2016-02-11_kl._17.32.22.png


Gallringsskördaren Tohr dök upp i minnet när jag nu skrev färdigt andra delen av min skogsbiografi. När jag gick på Skogsteknikerutbildningen i Värnamo 1988-89, gjorde jag och en klasskompis från Dalarna exjobb om beståndsgående gallring. Vi hade med en Fintrac (blev sen Hemek/Tigercat) och en Lillebror men Tohr-maskinen var i särklass. Kommer ihåg att ägaren var fantastiskt nöjd över aggregatet som var helt blankslitet men inte hade behövt svetsas eller lagas nånstans trots många driftstimmar. Tohr-skördaren hade betydligt kraftfullare motor o kran jämför med de andra två och avsevärt mycket högre produktion. Det mest speciella var dock den ställbara spårvidden på boggiarmarna. Tror att den kunde ändras mellan 1,8 meter upp till drygt 2,6.

Lägger in länken till broschyren här igen även om den postats tidigare:
http://app.elmia.se/classic/files/FMTTorEGSTyskca1990.pdf

Utöver den så verkar det inte finnas varken text, bilder eller film på nätet. Någon som kan bidra med mer information? Någon som vet mer om själva aggregatet?
Jag antar att de här grejerna inte skulle stå sig speciellt bra idag men 1988 var det mycket nytänkande i den här maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Tohr 987 gallringsskördare

Smålandshuggarn  
#372673 http://app.elmia.se/classic/files/HEMEK ... ca1991.pdf

Den bilden e på min käre far som fortfarande kör en Tohr i daglig drift! Har vuxit upp i den maskinen o jag vet att jag blir lite partisk då men jag tycker att bättre gallringsmaskin e svårt o hitta! ( o Nej jag har inte provkört Sampo, Vimek, H8, Malwa mfl!)

Användarvisningsbild

Sv: Tohr 987 gallringsskördare

Fredrik Reuter  
#372676 Häftigt Smålandshuggarn och tack Torbjörn!

Det borde nästan vara läge för ett reportage Smålandshuggarn! Lite aktuella bilder vore riktigt häftigt! :-BD

Sägnen som jag hört här i Värmland är denna gjordes runt Sunne / Gräsmark och att aggregatet hette Sunne aggregatet. Nu verkar inte det stämma med borschyren ovan?

SMT verkar annars vara företaget bakom?

Har också hört att hela konceptet såldes till Norge. När jag sökte lite dök denna sida upp:

http://www.skogoglandskap.no/publikasjo ... ation_view

Men jag vet inte om det är samma?

Användarvisningsbild

Re: Tohr 987 gallringsskördare

Smålandshuggarn  
#372681 Jo visst är de SunneMaskinTeknik. Ska förhöra farsan (som oxå heter Torbjörn) lite mer o fixa nya bilder så snart som möjligt :-BD

Användarvisningsbild

Re: Tohr 987 gallringsskördare

Torbjörn Johnsen  
#372683 Ser ut som du håller till i Aneby Smålandshuggarn? Jag kommer gärna bort och tittar på maskinen framöver. Skicka dina kontaktuppgiter i PM så hör jag av mig :grin:

Användarvisningsbild

Re: Tohr 987 gallringsskördare

Smålandshuggarn  
#372715 Stämmer bra det. Har redan förvarnat far! \M/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).