Avverkning (slutavverkning)

Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

81 inlägg 54818 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

Fredrik Reuter  
#371854 Skogsstyrelsen skriver idag i en presstext att de öppnat sina databaser för avverkningsanmälningar för allmänheten.
Nu kan man via deras kartor online söka och leta efter avverkningsanmälningar gjorda i Sverige.

http://www.skogsstyrelsen.se/Myndighete ... Id=2104052

Här har du direktlänk till kartan online: https://minasidor.skogsstyrelsen.se/skogskartan/

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att man kunnat se detta ett tag? Eller blandar jag ihop det med utförda avverkningar som också är ett lager i kartan?

Sedan blir direkt följdfrågan, hur rimmar detta med uppståndelsen kring Naturskyddsföreningen gör ditt virke osäljbart ?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371868 Vilken skogsägare vill ha det publikt, vill inte att Skogsstyrelsen överhuvudtaget släpper ut uppgifter med avverkningsanmälan utan mitt godkännande

Avatar Fallback

Re: Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

isteskog  
#371869 Det får bli 0,5 ha hyggen i framtiden! :???:

Användarvisningsbild

Re: Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

loppan  
#371877 Detta är i mitt tycke enbart negativt då personer med rättshaveristiskt drag kan komma att påverka om anmälan blir godkänd eller ej.
En avverkningsanmälan är något som står i mellan mig och skogsstyrelsen anser jag.

Avatar Fallback

Re: Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371881 Jag tror de har varit offentliga tidigare, men inte på nätet.

Generellt är allt myndigheterkan gör publikt, med en del undantag.

Avatar Fallback

Re: Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

alias  
#371890
Mangan skrev:Jag tror de har varit offentliga tidigare, men inte på nätet.

Generellt är allt myndigheterkan gör publikt, med en del undantag.


Jo, man har kunnat få ut dem tidigare också, men då var man tvungen att hämta dem personligen på deras kontor eller få det hemskickat per snigelpost - de ville inte lämna ut det via mejl med hänvisning till PUL.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

ananders  
#371983 "Bland annat den ideella naturvården har länge efterfrågat tillgång till digital information om avverkningsanmälningar"

Klippt från artikeln i länken i startinlägget.

Användarvisningsbild

Re: Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372003 Det känns rättsosäkert att privata avverkningsuppgifter läggs ut till "särintressen" och "aktivster" som "inget begrip"
Snart har jord och skogs ägaren inget att säga till om.
Dags att förändra saken......

Avatar Fallback

Re: Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372034 Den ideella naturvårdaren ? Är det lika som balkongbiolog ?

Avatar Fallback

Re: Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

alias  
#372036 Ska man uttrycka sig lite elakt så borde kanske den "ideella naturvården" istället få tillmälet den "kriminella naturvården", i alla fall om vi hade haft en äganderätt värd namnet!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

Trolle_T  
#372037 Jag ställer mig oxå frågande till detta tilltag. Visst det har varit publikt förr oxå, men inte så lättillgängligt.

Användarvisningsbild

Re: Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372054
alias skrev:Ska man uttrycka sig lite elakt så borde kanske den "ideella naturvården" istället få tillmälet den "kriminella naturvården", i alla fall om vi hade haft en äganderätt värd namnet!

MVH
Alias


Håller med .

Skogsstyrelsen lämnar nu ut skogliga grunddata som visar skogsägarens ekonomi till kleti och pleti.

Har man verkligen juridiska rättigheter att lämna ut skogliga grunddata som speglar skogsägarens ekonomiska resurser såsom vilken volym som skogen innehåller till allmänt betraktande för aktivister och kriminella??

Det är ju som att banker skulle lägga ut alla Sveriges medborgares bankkonton och dess värde för allmänt betraktande på sociala medier till kriminella!!!


Äganderätten är skyddad som en övergripande lag.

Men många tjänstehen och politiker blundar för grundlagen och gynnar istället kriminella aktörer...

Avatar Fallback

Re: Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

elis  
#372056 I det allmännas intresse så borde väl migrationsverket lägga ut kartor på samtliga boenden också. Även i dessa frågor finns ju många ideella intressegrupper. :mrgreen:
De behöver ju inte skriva ut fastighetsbeteckning eller ort så blir det nog lagligt och bra. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372058
elis skrev:I det allmännas intresse så borde väl migrationsverket lägga ut kartor på samtliga boenden också. Även i dessa frågor finns ju många ideella intressegrupper. :mrgreen:
De behöver ju inte skriva ut fastighetsbeteckning eller ort så blir det nog lagligt och bra. :mrgreen:


Vad är skillnaden?
Jo Svensken kan du söka var han bor via hitta.se. Samt se hur många kubik skog han har hos skogsstyrelsens hemsida.

Men de ideella intressegrupper som efterfrågar sin brukanderätt eller insyn i var skattepengar går, hängs ut som mindre vetande och skadliga för S(ovjet)-politikens överhet.

Användarvisningsbild

Re: Karta och info om avverkningsanmälningar nu publika

Peteflamingstar  
#372060 Är detta månne en följd av Maciej Zarembas artikelserie för nåt år sen!? Det där att stackars sommarstugeägare inte blev tillfrågade innan "deras" skog avverkades. Förresten bör inte "ideella naturvårdare" ha något egentligt att komma med, har Sks godkänt en avverkningsanmälan är det ju beslutat. Nästa steg i denna riktning kanske blir att alla ska kunna överklaga en avverkningsanmälan... Då sitter Zaremba och fnissar så han kissar ner sig :sad:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).