Föryngring

Törs vi plantera gran?

18 inlägg 11411 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Törs vi plantera gran?

nalle34  
#371547 Tyvärr så ser man ju inte resultatet på det man planterar fören många årtionden senare. Plantering gran på tall mark drabbas gran offtas av rotröta. (titta på min bild på en gran, foto modellen är en stil 261 med 13 tums svärd och granen är 35år)

Toppbrott, vindfällen och gran som knäcks vid roten. Sista bilden är från ett blöt parti, helt för kastligt att slösa gran plantor på.
Har tagit rätt på alldeles för många vindfällen på blöt mark. Gör INTE om samma misstag nya generationen.

mvh



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Törs vi plantera gran?

nalle34  
#371674 Ingen hänger på en diskuation om det är rätt att fortsätta plantera gran i den omfattningen som görs nu. Ska vi lämna till nästa generation att lösa problemet?
Vi skyler på ålgar m.m. och planterar gran på tall mark och granen drabbas av rotröta i stor omfattning p.g.a fel mark. Se min bild på en 35 årig gran.
Vi skyler på klimat förändringar när stormar och orkaner drar in och planterar gran på blöt mark och blir förvånade när dom blåser omkull. När lösningen viseligen är lite dyrare sätta löv plantor häller hoppas på vis sälvföryngring av dom. På bilden på min gran syns det inte hur blöt marken är.
Va säger ni gamla skogsägare och nya om gran plantor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Törs vi plantera gran?

Göt  
#371675 vart är vi nånstans i Sverige som granarna ser ut så där

Avatar Fallback

Re: Törs vi plantera gran?

isteskog  
#371677 Jag för min del sätter det trädslag som passar för den specifika platsen. Självföryngrar där det passar och är inte rädd för insådd från beståndskanter. (Hälsingland)

Avatar Fallback

Re: Törs vi plantera gran?

nalle34  
#371697 göt södermanland, finns dom med värre problem en jag. Bra isterskog nästa generation blir nog glad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Törs vi plantera gran?

Göt  
#371702 såg inte roligt alls ut...har inte sett de problemen här där jag har gran planterat (ta i trä) Vet dock ett ställe där jag nu har 50 årig tall att man planterade tall för att man hade problem med röta i gran just på den platsen.

Avatar Fallback

Re: Törs vi plantera gran?

uffejohan  
#371720 Min far hade en dröm om fina granbestånd på den fastighet jag numera äger. Jag var själv med i början av 60-talet som tonåring och planterade gran urskiljningslöst. Dessutom påhejade av traktens skogvaktare som förordade samma urskiljningslösa jakt på björk som då ansågs vara ogräs. Nu 50 år senare ser jag resultatet, precis så som bilden ovan från "nalle", mycket röta i granen på torra marker. Där jag tagit bort rötskadade träd har det blivit luckor i beståndet. I kanterna på dessa luckor har barkborren fått fäste i de stressade träden och luckorna blir allt större.....min lärdom blir då att noggrant studera vilka träd som faktiskt växer bäst på de olika marktyperna, även om drömmen om täta granbestånd inte går i uppfyllelse. Jag har börjat plantera tall på torrare partier även om förhållandena inte är typiska för tall. Björken får frodas där vattnet inte är så rörligt och det blir gran i sluttningar och bördiga partier. Man måste nog låta naturens förutsättningar gå före ens egna tankar om hur man skulle vilja ha det i den bästa av världar. Med dessa tankar i skogsvården hoppas jag att nästa generation uppskattar mångfalden av trädslagen på fastigheten och slipper de stora vältorna med bränsleved längs skogsvägarna.

Användarvisningsbild

Re: Törs vi plantera gran?

Göt  
#371729 här är det oerhört vanligt att man hugger gran och planterar tall i stället...

Avatar Fallback

Re: Törs vi plantera gran?

isteskog  
#371733 Skogsdirektiven går i vågor. Farsan fick rådet i början på 70-talet att sätta tall på de allra flesta hyggena. På de bördigaste bestånden idag (G26-28) växer det som tusan ...... krokig, flerstammig och kvistig tall :???:
Idag låter jag markens förutsättningar styra plantval/självföryngring.

Avatar Fallback

Re: Törs vi plantera gran?

uffejohan  
#371736 Kanske är det lite grann så att vi vill styra men det är naturen som bestämmer????

Avatar Fallback

Re: Törs vi plantera gran?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371838 Stod inför samma problem för omkring 30 år sedan. Planterad tall åt rådjuren upp omedelbart. Frösådd tall blev väl i stort sett samma resultat men de överlevande som växte en bit skötte/sköter älgen om friseringen så de inte växer för mycket. För ca 10 år sedan kom det upp björk på en del av området som jag försöker röja till ett bestånd. I övrigt självsådd gran här och där som jag antar går mot en rötrik framtid.

Avatar Fallback

Re: Törs vi plantera gran?

jannee  
#371841 Är det inte lite som en förkylning, en del drabbas andra inte. Har inte en susning men "tror" att vissa granar är resistenta mot röta andra betydligt mer känsliga, kanske en genmodifiering vore något.

Användarvisningsbild

Re: Törs vi plantera gran?

BjörkenPer  
#371861
jannee skrev:Är det inte lite som en förkylning, en del drabbas andra inte. Har inte en susning men "tror" att vissa granar är resistenta mot röta andra betydligt mer känsliga, kanske en genmodifiering vore något.

Det har jag med funderat på! Med dem kunskaper som människan besitter på idag, så borde det vara en självklarhet att man tar fram "röt-resistenta" trädslag. Särskilt i ett land där skogen spelar en stor ekonomisk roll, som i Sverige.

Eller har man redan genmodifierat plantor? :shock: :roll:

Avatar Fallback

Re: Törs vi plantera gran?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371864 http://www.forskning.se/2015/12/18/gen- ... a-pa-gran/

Avatar Fallback

Re: Törs vi plantera gran?

åberg  
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).