Traktorn i skogen

Vinscha långt?

81 inlägg 37923 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vinscha långt?

svampbob  
#371537 Det känns som att jag inte ens förstår frågan. När finns det ett tillfälle då man behöver vinscha 100 meter. Ska man stå på ena sidan en myr med traktorn och gallra andra sidan 100 meter bort?
Igår så vinschade jag lite i en första gallring och vid 20 meter vinschavstånd så började det bli rejält knepigt att se vad jag höll på med.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vinscha långt?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371538 Har ni bra rabatt hos Ahlsell så har dom prisvärd wire upp till 100 meter.

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371551
svampbob skrev:Igår så vinschade jag lite i en första gallring och vid 20 meter vinschavstånd så började det bli rejält knepigt att se vad jag höll på med.


Ja, det kräver lite vana och teknik, men att vinscha de ca 45 meter som jag når med min 50m-vajer är inga problem.
Vad i frågan är det du inte förstår, @svampbob? Har du erfarenhet av att vinscha långt?
Senast redigerad av Mangan sön 07 feb 2016, 09:20, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371552 Samma visa varje gång. "Köp maskin", "varför vill du göra så", "går såhär istället".

Finns det ingen plats för att tänka högt eller spåna på alternativa lösningar i detta forum? Börjar tröttna på att man måste försvara sin frågor... :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371555
Hema skrev:
Mangan skrev:Tanken är att komma åt virke 100m från traktorn, någon med erfarenhet från långa vinschningar?

En lösning är att sätta ett blocket i änden av vajerkransvajern och sedan fästa den extra 50m dels i ett träd och andra änden i en lunningspulka eller domänsax. Ev. blir det halverad kraft på första delen, men det bör gå lite fortare, annars få du efter de första 50m ta omtag.


Hmm, det var lurigt tänkt det där. Nu tror jag inte halverad kraft funkar för mig, traktorn är för lätt, men tål att tänkas på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371556
rikard_e skrev:och isf vart får man tag på 100 meter 8 mm wire?


@rikard_e någon nämnde http://www.wirator.se ring gärna och kolla vad de har (så slipper jag).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinscha långt?

svampbob  
#371563
Mangan skrev:
svampbob skrev:Igår så vinschade jag lite i en första gallring och vid 20 meter vinschavstånd så började det bli rejält knepigt att se vad jag höll på med.


Ja, det kräver lite vana och teknik, men att vinscha de ca 45 meter som jag når med min 50m-vajer är inga problem.
Vad i frågan är det du inte förstår, svampbob? Har du erfarenhet av att vinscha långt?


Jag var 10-12 år när jag började vinscha med vajerkran så 40 års erfarenhet börjar det finnas. Det jag har svårt att se är de tillfällen då så lång vinschning är det bästa alternativet. Säkerhet är också en aspekt. Ser man inte traktorn när man vinschar radiostyrt så är det väldigt lätt att dra omkull traktorn. Rekylen på en 100 meters vajer som går av vill jag inte heller tänka på.

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

fura  
#371566 Kan en bärbar vinch vara ett alternativ?

Användarvisningsbild

Re: Vinscha långt?

Göt  
#371571 man bör nog vara två om man måste vinscha så långt det är lätt att dra ikull traktorn och risken för linbrott är stor

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371572 Jag orkar inte... :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinscha långt?

Göt  
#371574 ser man inget problem så är det bara att köra....

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

Ferguson system  
#371575 Jeg kan forsåvidt skjønne at Mangan vil ha lang wire. I enkelte tilfeller hvor det er trangt eller utilgjengelig med maskin, mye steiner eller bratt så er det fint med lang wire og kanskje det eneste alternativet.

Vi vinsjer endel på 50-70m. Prøver å stille opp traktoren så rett som mulig mot det som skal dras og synes at det er en fordel å være to for sikkerhetens skyld. Men hvis man ikke har mulighet til å være to under lange trekk så kan det være lurt å sikkre fronten av traktoren i ei buske for å hindre velt.

Stegmaster kom med ett godt forslag. Igland har bra wire.

Økonomideler har 8mm, 110m wire på rull.
http://www.okonomi-deler.no/wire-vinsj-8-mm-110-meter

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

jannee  
#371578 Har ÖVER 50 års vana vid att vinscha och svårigheterna ökar desto längre vinschavstånd. Tycker själv att det blir krångligt så fort man kommer över 30 meter och på längre avstånd bör man vara två, väl samspelta (min uppfattning).
Vajern blir lite av ett gummiband, dessutom vill virket bara plöja ned i marken.
Lycka till er som provar :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vinscha långt?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371584 Jag har tänkt samma som @Mangan ibland kan det vara bra med 100m räckvidd
men då tycker jag att tex ett nylonrep att förlänga ordinarie 40m wiren vore att föredra.
Dels tror jag det blir svårt att få på så mkt på trumman och så är det sällan det behövs.
Ett rep är dessutom trevligare att hantera och förvara än en wire.

Avatar Fallback

Re: Vinscha långt?

nattuggla86  
#371587 Har inget att tillföra i själva sakfrågan för min erfarenhet är på tok för liten av vinchning. Men varför fråga om man bara vill ha en sorts svar? Hela poängen med en fråga och svaren som kommer är ju bredden, här finns hela spannet. Och säger de flesta att man bör undvika det, att det är bättre att vara två, tipsar om andra sätt osv tycker jag gott att man får ta det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).