Föryngring

Skogsbolagets syn på snytbagge

13 inlägg 4530 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsbolagets syn på snytbagge

niotre  
#371386 Jag avverkade c:a 4 ha granskog april 2014. Det var lite björk och tall också i beståndet men mest gran. G24 enligt planen.
Ris kördes också ut. Nära väg. Nettot för detta tror jag blev 2000 SEK. Räcker till ett par nya stövlar, typ.
Mellanskog, som köpt avverkningen skulle också återplantera. Det hann dom med innan sommarn drog igång. Det var raskt marscherar.
Plantörerna hade inte stoppat där det var surhål. Lite meningslöst att sätta gran i blöta, tycker jag iallafall. Det var enda invändningen jag hade. Inget jag klagade på.
Juli var sedan helt kruttorr (västra Värmland). Jag trodde allt skulle dö. Det verkade som avgångarna var runt 2-3% enligt en snabb bedömning. Märkligt men bra.
Plantorna var stor täckrot med kemisk behandling mot baggar.
2015 på våren kom snytbaggarna likt Egyptens gräshoppor. Hälften av alla plantor betade. Runt 10% skulle jag tro dukade under.
Jag påtalade detta för inspektorn. Det var mer information än reklamation från min sida.
"Vi brukar aldrig ha problem med baggar", sa inspektorn. Vi gör alltid så här.
Det var alltså inte markberett.
Vad anser ni andra. Är det vettigt hoppa över beredningen? Den kostar såklart en slant. Den hade nog minskat angreppet drastiskt. Där det var maskinspår med ren mineraljord fanns i princip inga angrepp på plantorna.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Skogsbolagets syn på snytbagge

ananders  
#371392 Var plantorna kemiskt behandlade så håller det inte mer än en växtsäsonger har jag för mig innan preparatet har regnat av. Vissa rekommenderar två behandlingar per år. Alltså skulle de behandlas igen våren 2015.

Avatar Fallback

Re: Skogsbolagets syn på snytbagge

niotre  
#371398 Jepp, en behandling med spruta i fält hade varit modellen.
Inget som inspektorn nämnde. Ingick alltså inte i deras modell.
Jag tittade där ute på plats för en vecka sedan och det verkar ha, i stort sett, klarat sig bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbolagets syn på snytbagge

ananders  
#371403
niotre skrev:Jepp, en behandling med spruta i fält hade varit modellen.
Inget som inspektorn nämnde. Ingick alltså inte i deras modell.
Jag tittade där ute på plats för en vecka sedan och det verkar ha, i stort sett, klarat sig bra.


Låter ju bra. Hade inte den turen själv för 15 år sedan när jag var ung och grön, fick plantera om 2 hektar.

Avatar Fallback

Re: Skogsbolagets syn på snytbagge

isteskog  
#371449 Enligt Älmfors plantskola (Hälsingland) ska Conniflexbehandlade plantor hålla snytbaggen stången 2 säsonger. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Skogsbolagets syn på snytbagge

ananders  
#371463
isteskog skrev:Enligt Älmfors plantskola (Hälsingland) ska Conniflexbehandlade plantor hålla snytbaggen stången 2 säsonger. :smile:


Jo det stämmer. Det är ett giftfritt alternativ. Själv sätter jag vaxbehandlade plantor och de står också emot snytbaggen i två år.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbolagets syn på snytbagge

stackenas  
#371486 Kolla upp multipro från svenska skogsplantor med. Har väldigt bra erfarenheter av det skyddet, dock enbart på plug+1 plantor. Håller 2 år.

Avatar Fallback

Re: Skogsbolagets syn på snytbagge

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371513 10% snytbagge är väl ändå rätt hyfsat, även för markberett?

Användarvisningsbild

Re: Skogsbolagets syn på snytbagge

Seb macahan  
#371527 Är det bara jag som reagerar över ett netto på 2000kr på 4ha!!!!!!!!!!??????
Hur är det möjligt. Hur många m3sk/ha?

Avatar Fallback

Re: Skogsbolagets syn på snytbagge

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371533 Du är inte ensam om att reagera på nettot! Blir intressant att få reda på vad detta kan vara för avverkning.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbolagets syn på snytbagge

loppan  
#371535
Seb macahan skrev:Är det bara jag som reagerar över ett netto på 2000kr på 4ha!!!!!!!!!!??????
Hur är det möjligt. Hur många m3sk/ha?

Jag undrade vad detta berodde på med,är det ens möjligt?

Avatar Fallback

Re: Skogsbolagets syn på snytbagge

niotre  
#371542 Jag var kanske lite otydlig i texten. 2000 var nettot för själva GROT-momentet.
Själva avverkningen av gagnvirket gav normal utdelning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsbolagets syn på snytbagge

niotre  
#371544 Visst, stannar det på 10% avgång pga baggar så är ju det ett bra resultat. Plantorna verkar ju stått emot bra. Vissa som stod i tät torr humus var gnagda i en ring strax under humuskanten/marknivån. Dessa dog snabbt.
Andra, företrädesvis klena individer, hade så omfattande skador på hela stammen så de dog av den generella gnagattacken.
En intressant iakttagelse var att vissa plantor hade jordiga/lortiga stammar, alltså undre delen. Hur de kunde ha det efter väder och vind fattar inte jag. Dessa var ej betade. En slags naturlig variant av Conniflex :o

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar