Öppna kategorin

Nu ska regeringen börja censurera internet

69 inlägg 26255 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

totte  
#369218
Sen funderar vän av yttrande frihet och ordning förstås hur man kan få detta "att regeringen ska börja censurera internet" till att vara främlinsfientligt?
I och för sig lite långsökt men jag begriper inte den logiken att man måste censurera inlägg i denna tråd av den anledningen.


Nej, detta ämne är inte främlingsfientligt och som du märker har det inte tagits bort. Däremot var det några få inlägg i tråden som avvek från ämnet och gled över till invandringspolitik och det var vad som togs bort.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

Hema  
#369301
Bosse1 skrev:Likt döda fiskar :shock:

Följer de strömmen utan att blinka.

Användarvisningsbild

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369733
totte skrev:
Sen funderar vän av yttrande frihet och ordning förstås hur man kan få detta "att regeringen ska börja censurera internet" till att vara främlinsfientligt?
I och för sig lite långsökt men jag begriper inte den logiken att man måste censurera inlägg i denna tråd av den anledningen.


Nej, detta ämne är inte främlingsfientligt och som du märker har det inte tagits bort. Däremot var det några få inlägg i tråden som avvek från ämnet och gled över till invandringspolitik och det var vad som togs bort.


Jag har inte sett att man gled över till invandringspolitik, vad styrker det??
Detta är inte frågan om invandringspolitik, det är en reaktion på en brutal förändring med censur som Sverige går igenom, påtvingad mer eller mindre av politiska krafter.
Det är seriöst nått som inte står rätt till....

Är det början på någon ny politisk vilja o rädsla, eller är detta resultatet av en DDR-politik som falerat för länge sedan,
Politisk brännmärkning, eller Strutsmentalitet.

Å andra sidan vore det bra om någon förklarade hur den ska lösas, för idag har ingen en susning om hur man ska kunna lösa detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

totte  
#369832
Jag har inte sett att man gled över till invandringspolitik, vad styrker det??
Detta är inte frågan om invandringspolitik, det är en reaktion på en brutal förändring med censur som Sverige går igenom, påtvingad mer eller mindre av politiska krafter.


Det var ett inlägg och några efterföljande kommentarer som togs bort. Där var klart uttryckt om invandringspolitik.

Sen håller jag med dig, ämnet är inte frågan om invandringspolitik, vilket jag inte heller påstått. Och jag håller med om att det här är illavarslande tendenser. Klåfingriga politiker är farliga.

Användarvisningsbild

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369837 Ser ju nu att min "Dalälvskommentar" försvann. Inget problem med den men för tydlighetens skull så handlade den om 2 saker, ingen av dem har med invandring att göra, ite direkt i varje fall

1) "ja du vet vad" syftade förstås på strandskyddet som gör äganderätten av mark med vattenhyfsat meningslös på de flesta ställen utifrån strandperspektivet.

2) "ryssen kommer" var en anspelning på att det senast på folk och försvar konferensen frekvent lyftes fram Ryssland ökande aggressivitet.

Så utanför ämnet var den, men den hade inget med invandring att göra. Men förstår att det inte är lätt att avgöra alla gånger. Jag får uttrycka mig tydligare nästa gång! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

totte  
#369854 Det blir så ibland när ett inlägg följs av en kommentar, som tappar sammahang när det första inlägget försvinner, och även om kommentaren i sig inte är mot reglerna.

Avatar Fallback

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

Bosse1  
#369985
Hema skrev:
Bosse1 skrev:Likt döda fiskar :shock:

Följer de strömmen utan att blinka.

Med stirrande ögon mot avgrunden :grin:

Användarvisningsbild

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371245 Sakine Madon skriver i expressen:

http://www.expressen.se/ledare/sakine-m ... forbjudas/

Det vore bra att vässa lagstiftningen mot näthat. Men alla sårande och kränkande meddelanden varken kan eller bör förbjudas.
”Jag hoppas verkligen att du och din familj dör. Äckliga blatte”. Så stod det i ett mejl jag fick nyligen. Medan de rena hoten är förhållandevis få är kommentarer som den flitigt förekommande. Borde mejlet bli ett polisärende? Enligt ett förslag från utredningen om näthat skulle mejlet kunna klassas som "indirekt ofredande”. För egen del ser jag hellre att polisen lägger energin på allvarligare hot och trakasserier.
I det utredningsförslag som presenterades i veckan lyfts integritetsaspekten fram. Det är positivt. Den maktlöshet och frustration som drabbar människor när bilder och lögner sprids om dem ska inte mötas med en axelryckning. Här har lagstiftningen inte alltid kunnat komma åt problemet.

Det finns dock ett övergripande bekymmer med diskussionen om näthat, och det är att hat i bred mening – det som kränker, sårar och förolämpar – blandas samman med hot. Det är viktigt att juridiken gör den skiljelinjen. Annars är risken att yttrandefriheten får ta onödigt mycket stryk, och att polisen översköljs med anmälningar.
Man kan snegla på lagen om hets mot folkgrupp för att se bekymret. Den är så luddigt formulerad att ”missaktning”, det vill säga att ”se ner på” är förbjudet. För flera år sedan anmäldes jag av en landsman som inte förstod skillnaden på hat mot en folkgrupp och kritik mot Turkiet som stat. Justitiekanslern borde förstås ha sluppit att utreda ärendet. Den unga man som klädde ut sig till Hitler på en maskerad var ett annat fall där rättsväsendets resurser skulle kunna ha använts bättre.

En genomtänkt och tydlig lagstiftning är a och o. Den som är ute på nätet behöver redan förhålla sig till befintliga lagar om till exempel olaga hot, ofredande och förtal. Nu föreslås en ny straffbestämmelse om olaga integritetsintrång, för att betona att det inte går för sig att sprida ”bild eller annan uppgift” i syfte att ”medföra kännbar skada för den som uppgiften rör”, som det står i betänkandet.
Att ungdomar mot sin vilja får sexbilder spridda måste naturligtvis bekämpas. Men hur bedömer man när en bild på en persons hälsotillstånd inte ska få spridas? Nyligen spreds semesterbilder på en då terrormisstänkt, numera dömd, radikal islamist från Göteborg. Han hade fått slippa sitta i häkte med hänvisning till sitt hälsotillstånd, som bevisligen inte var så dåligt som han hade påstått. I det fallet bör rimligtvis allmänintresset väga tyngre än mannens personliga integritet.

Ett argument från förbudsivrare är att yttrandefriheten är hotad om hatiska mejl inte stoppas. Vi som skriver i offentligheten riskerar ju att tystna. Den risken finns. Men är rätt väg därmed att förbjuda fler yttranden? Det tror inte jag. Sofia Mirjamsdotter, ledarskribent på Sundsvalls tidning och som utsatts för näthat, sa i Aktuellt i onsdags att hennes svar måste vara att fortsätta skriva. Ju mer hat som kommer, desto viktigare blir det att inte ge upp.
Ett bättre sätt att bemöta näthatarna finns inte. Anmäl hoten, men radera förolämpningarna och den allmänna hatsmörjan. Näthatarna förtjänar sällan mer uppmärksamhet än ett snabbt klick på delete-knappen.

Läs också: http://www.expressen.se/ledare/sakine-m ... nica-palm/

   TS
Avatar Fallback

Re: Nu ska regeringen börja censurera internet

Hema  
#371373 http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/article3959317.ece vi är så övervakade och kommer bli än mer. Verkar inte finnas en ände på bevakningsbehovet. Stasi är ett skämt i jämförelse.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).