Motorsåg och handhållet

UN-märkning bensin och oljedunkar 5L

10 inlägg 11677 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

UN-märkning bensin och oljedunkar 5L

selsmoran  
#371172 Min certifiering kräver UN-märkta kärl för transport av bensin och olja
till motorsåg.
Hittar inte UN-märkta 5-liters dunkar på nätet.
Är originaldunken Aspen-2-bensindunk UN-märkt?
Jag kör med Aspen-2-dunkar med 5 liter bensin vardera och en
stadig omärkt 5 liters dunk med veg-kedjeolja.
Var hittar jag UN-märkta bensin/oljekärl 5 liter.
Tips mottages tacksamt.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: UN-märkning bensin och oljedunkar 5L

Tjita1  
#371174 Måste den vara märkt? Räcker det inte att den är godkänd?

Nu kör jag fast, har tydligt för mig att Aspens dunkar är UN-godkända, men jag kan inte hitta nån källa på det. Rimligen borde dock alla förpackningar som innehåller farligt gods vara godkända för transport av detsamma, med andra ord UN-godkända.
Iallafall vet jag att de vanligaste kombidunkarna är det, exempelvis Husqvarnas och Stihls.

Vegetabilisk kedjeolja är jag tveksam till om den är klassad som farligt gods över huvud taget, dock. Står i produktens säkerhetsdatablad isåfall.

Edit: Utdrag ur säkerhetsdatabladet för Husqvarna Vegoil tillexempel:
AVSNITT 14: Transportinformation
ADR
Produkten omfattas inte av internationella regler gällande transport av farligt gods.
RID
ADN
Produkten omfattas inte av internationella regler gällande transport av farligt gods.
IATA
Produkten omfattas inte av internationella regler gällande transport av farligt gods.
IMDG
Produkten omfattas inte av internationella regler gällande transport av farligt gods.

Med andra ord kan du hälla den i en plastpåse när du transporterar den om du vill.

Användarvisningsbild

Re: UN-märkning bensin och oljedunkar 5L

Aayden  
#371220 Jonsereds 6 liters dunk är godkänd enligt un standard http://www.jonsered.com/se/accessories- ... d-med-pip/
För ett tag sedan läste jag dock detta på lantbruks nytt

Citat lantbtuksnytt från 2013

" Aspen och Emballator Mellerud Plast samarbetar för att kunna framställa dunkar åt alkylatbensin i förnyelsebart material. Sockerrör är en råvara som har visat sig ha de egenskaper som krävs för att materialet ska godkännas.
Aspen som tillverkar alkylatbensin tänker fortsätta att ligga i framkant när det gäller miljötänk. Nu arbetar företaget, i samarbete med Emballator Mellerud Plast, med att titta vidare på ett spänn-ande förnyelsebart material. Det är råvaran sockerrör som har visat sig vara möjlig att göra dunkar i, och som kan godkännas enligt stränga UN-krav."

Avatar Fallback

Re: UN-märkning bensin och oljedunkar 5L

tallen100  
#371235 Ja mycket dumt ska man höra, köper man en dunk aspen så skulle väl dunken vara godkänd för bränslet... den ska iaf inte läcka mer än dom få droppar som eventuellt hamnar på sågen vid tankning, vilken dunk man än använder.
Dom där miljökraven verkar gå rejält till överdrift :shock: :roll: Snart lika bra att övergå till stocksåg och yxa.

Användarvisningsbild

Re: UN-märkning bensin och oljedunkar 5L

Blue  
#371262 Aspen 2 tillhör förpackningsgrupp II enligt säkerhetsdatabladet Aspen 2

I den här pdf filen kan man på sidan 25 läsa om hur man tyder förpackningsmärkningar. Landtransport av farligt gods

Gods i förpackningsgrupp II ska transporteras i en förpackning med Y eller X, har dina aspen dunkar detta präglat i botten så är dom un-märkta.

Avatar Fallback

Re: UN-märkning bensin och oljedunkar 5L

jannee  
#371266 Alla förpackningar måste vara VÄL märkta och GODKÄNDA för att över huvud taget få transporteras till försäljningsstället.
Dessutom tillkommer nya regler lite då och då angående hanteringen av farligt gods.

Användarvisningsbild

Re: UN-märkning bensin och oljedunkar 5L

Tjita1  
#371269 Gick ut och hämtade en tomdunk. Ingen kan väl i rimlighetens namn kräva mer märkningar än så här?

Användarvisningsbild

Re: UN-märkning bensin och oljedunkar 5L

Fredrik Reuter  
#371282 Hej,
Lite uppfräschning från ADR kursen jag gick för några år sedan.

Andra bilden nedifrån i inlägget från tjita1 ovan är det sk UN numret. Gick ut och hämta en dunk jag med och bilden nedan visar UN numret där också.

(UN)3H1/Y/150/15/N/NET0101A

Först kommer alltså själva "UN" märkningen, den är från standarden framtagen av Förenta Nationerna.
Sedan kommer information om kärlet, 3H1 betyder:

3 = Dunk
H = Plast
1 = Tät/täckt överdel

Y = Förpackningsgrupp enl UN, "Y" = godkänd för ämnen som faller inom förpackningsgrupp II (2).

150 = Högsta hydrostatiska tryck som förpackningen testats med under 5 minuter.

15 (med rund ring runt) = Tillverkningsår. Tror dock att ändring skett här, på kursen skulle även månad vara med tror jag.

"N" = Tillverkningsland, i detta fall Norge troligtvis.

NET0101A = Certifikatsnummer på den som testat produkten.

Avatar Fallback

Re: UN-märkning bensin och oljedunkar 5L

nattuggla86  
#371336 År och månad är i botten på sista bilden av den röda. September -15. Även vilken plast och att det är emballator som tillverkat. Sen är det nog insatsnummer i verktyget också.

Användarvisningsbild

Re: UN-märkning bensin och oljedunkar 5L

selsmoran  
#371369 Nu när jag kollar mina tre dunkar i bilen ser dom ju ut som Tjita1 visar på bilderna.
Tjita1 och fler ser man har bättre koll än vad jag har.
Kan nu lämna svar på utestående frågor på min självkontroll
från gruppcertifieringen som handlar om hur jag transporterar bensin och olja.
Tack för kunskapen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar