Skördare

Timpris stormupparbetning

11 inlägg 5511 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timpris stormupparbetning

quercus robur  
#370860 Någon som kan säga ungefär pris för JD 1070 resp JD 810 i stormupparbetning ?



   TS
Avatar Fallback

Re: Timpris stormupparbetning

glasshultarn  
#370863 Per timme?

Avatar Fallback

Re: Timpris stormupparbetning

jannee  
#370871 1100 respektive 600 + flyttning.

Avatar Fallback

Re: Timpris stormupparbetning

alias  
#370873
jannee skrev:1100 respektive 600 + flyttning.


600 kr/h för en 810 måste vara snorbilligt, tror farsgubben lejde in en för ett eller två år sedan för ca 640-650 kr/h och jag tror att SMF rekommenderar över 700 kr/h för denna storleksklass (kan minnas fel).

I och för sig så tycker jag att man har kunnat få tag i även 12-14 tons skotare för runt 650 kr/h (hur den kalkylen går ihop för maskinfirman förstår inte jag).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Timpris stormupparbetning

bgl  
#370877 Holmens lista G11-152 för drivning:
skördare 1100kr och skotare 850kr!

Avatar Fallback

Re: Timpris stormupparbetning

quercus robur  
#371027 Jag har fått priset 1270 kr/h för skördaren, vilket jag tycker är högt. Skotaren 675 kr/h vilket låter OK enligt ovan. Jag kan förstå att stormkörning kan ge mer slitage mm på skördaren, men här är det å andra sidan små volymer och väldigt spritt så det är mycket "vägkörning".

   TS
Avatar Fallback

Re: Timpris stormupparbetning

jannee  
#371035 Har du sågat loss den stormfällda skogen bör stormfälld skog INTE slita mer på skördaren - tvärtom. Dessutom blir det mer småförflyttningar, detta kan inte slita mer, i alla fall inte mer diesel.
Som det idag är tjänar entreprenörerna in sina pengar på skördarna, skotaren ger sämre förtjänst - konkurrensen är där hårdare.
I slutänden handlar allt om tillgång kontra efterfrågan.

Avatar Fallback

Re: Timpris stormupparbetning

quercus robur  
#371038 Tack för era inlägg! Känner att jag är i ett dåligt förhandlingsläge just nu... men jag har bra minne till nästa gång jag ska handla upp avverkningar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Timpris stormupparbetning

skogsjan695xl  
#371244
bgl skrev:Holmens lista G11-152 för drivning:
skördare 1100kr och skotare 850kr!

quercus robur skrev:Jag har fått priset 1270 kr/h för skördaren, vilket jag tycker är högt. Skotaren 675 kr/h vilket låter OK enligt ovan. Jag kan förstå att stormkörning kan ge mer slitage mm på skördaren, men här är det å andra sidan små volymer och väldigt spritt så det är mycket "vägkörning".


Det priset du fått 1270+675=1945
Det andra är 1100+850=1950

Stirra inte blind på att skördaren var dyr det är väll totalkostnaden som räknas väll?

Användarvisningsbild

Re: Timpris stormupparbetning

loppan  
#371276 2000-2700 kr i timmen för avverkningsgrupp beroende av maskinstorlek är priset i trakten.
Du har fått en 1070 som är femtiolappen för dyr och en skotare som är tokbillig,750-800 för en 810 är normalt vid timmkörning.
Alltså är totalpriset nästan på gränsen till billligt.

Om man rotkapar själv och manuellhugger det besvärliga så brukar kubikpriset vid timmkörning bli relativt lågt.
Det är allt småpill som tar tid och kostar för maskinerna.

Jag försöker för övrigt alltid att få entrepenören att köra på timme då det alltid gett ett bra pris jämfört med kubiken,
dessutom är det mest rättvist för alla.

Användarvisningsbild

Re: Timpris stormupparbetning

Vedproducent  
#371326
jannee skrev:Har du sågat loss den stormfällda skogen bör stormfälld skog INTE slita mer på skördaren - tvärtom. Dessutom blir det mer småförflyttningar, detta kan inte slita mer, i alla fall inte mer diesel.
Som det idag är tjänar entreprenörerna in sina pengar på skördarna, skotaren ger sämre förtjänst - konkurrensen är där hårdare.
I slutänden handlar allt om tillgång kontra efterfrågan.

Om inte träden ligger i brötar så är det riktigt att det inte sliter mer på maskinen om det är rotkapat. Men jag tror inte du hittar en enda maskinförare som håller med om att det sliter mindre på maskinerna om det ser ut som ett Gudrunhygge trots rotkapning. Såg ett flertal större bandgrävare då som drog i träden så man trodde aggregaten skulle spricka isär helt. Mer normala hjulburna skördare kunde ha det riktigt besvärligt där skogen var lite grövre.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).