Ny Teknik och Elektronik

3D-skrivare kan skriva ut nya husnycklar

15 inlĂ€gg 7577 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

3D-skrivare kan skriva ut nya husnycklar

Niking  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
AnvÀndarvisningsbild

Re: 3D-skrivare kan skriva ut nya husnycklar

Fredrik Reuter  
#338683 Hej,
Ja, med det goda kommer ofta ocksÄ ont. Medaljens baksida kanske man skulle kunna kalla det.
Men frÄgan Àr hur vanligt det kommer bli att tjuvar kopierar nycklar med 3D-printer?
Kanske Àr det lite som med dagens elektroniska lÄs med bilar. Det Àr ganska enkelt för den som kan att spela in radiosignalen frÄn din "dongle", men det verkar vara vÀldigt fÄ som gör det...?

Avatar Fallback

Re: 3D-skrivare kan skriva ut nya husnycklar

Elfving  
#338703 Tycker nog att skribenten Àr lite vÀl paranoid.
SÄ lÀtt Àr det inte att kopiera nycklar. Jag har varit hos lÄssmed och skaffat legal metallkopia som trots att originalet fanns hos lÄssmeden inte fungerade utan extra puts vid ett extra besök. Att man frÄn foton skall kunna Äterskapa en nyckel, dessutom med en 3D-skrivare som skriver ut i plast, som dessutom skall klara av att lÄsa upp en lÄskolv i metall Àr vÀldigt hypotetiskt (plastnyckel=vek)!

Det gÄr, men viss finns det vÀl vÀrre faror att oroa sig för?

Vore kul om nÄgon med 3D-skrivare kunde beskriva sina erfarenheter (hur mÄnga har sÄdana i nulÀget)!

AnvÀndarvisningsbild

Re: 3D-skrivare kan skriva ut nya husnycklar

Sidekicknicke  
#370688 3d-skrivare har ju funnits rÀtt lÀnge, sÀg ca 25-30Är. Det Àr ju nu senaste 1-2Ären det börjat dyka upp hobbyskrivare. Materialen i början var inte av nÄgon vidare kvalite. Men med Ären sÄ har materialen utvecklats och hÄller hög kvalite idag. Industriskrivare skulle lÀtt kunna skriva ut en traditionell nyckel med tillrÀckligt hög upplösning och styrka.
Finns ett gÀng olika tekniker, alla bygger pÄ att det Àr lager pÄ lager som bygger modellen.
SLS skriver ut i ett fint nylonpulver, detaljer likvÀrdiga produktionskvalitet hÄllfasthet.
SLA skriver ut i epoxi, hög upplösning men sÀmre hÄllfasthet. Modeller anvÀnds ofta som mastermodeller för vakuumnjutning.
Metallprintrar skriver ut modeller i ett fint metallpulver.

finns mer tekniker men det Àr nog frÀmst dessa tre som anvÀnds mest idag.

Alla dessa tre printrar anvÀnds flitigt i svensk industri idag, frÀmst SLS och SLA.

in och lÀs lite mer om teknikerna pÄ Preshape.se

AnvÀndarvisningsbild

Re: Sv: 3D-skrivare kan skriva ut nya husnycklar

Magnus M  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#370698 Jag har jobbat med efterbehandling/lackering av 3d-printade detaljer i snart 15 Är. I början SLAmodeller som man knappt kunde ta i, sen SLSer som gÄr att fÄ nÀstan hur starka som helst. Sen nÄgra Är har vi en egen maskin, Dimension heter den o anvÀnder sig av FDMteknik, lÀgger ut en tunn trÄd av smÀlt ABS. Denna teknik Àr nog den som Àr lÀttast för hemmabruk.
Grejerna gÄr att anvÀnda för tex provmontering men man fÄr ta det lite försiktigt.

Den enda maskinen som jag tror skulle klara en fungerande nyckel Àr SLS med det bÀsta matrialet o det kostar. Inget som en hempulare fixar hursomhelst.

Magnus M

AnvÀndarvisningsbild

Re: 3D-skrivare kan skriva ut nya husnycklar

Sidekicknicke  
#370700 var jobbar du Magnus? TvÄ i samma branch pÄ samma forum.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Sv: 3D-skrivare kan skriva ut nya husnycklar

Magnus M  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#370758 Är pĂ„ Elux i Mariestad. Prototypbyggare, Matrialprovning o annat kul [WHITE SMILING FACE].

Magnus M

AnvÀndarvisningsbild

Re: 3D-skrivare kan skriva ut nya husnycklar

Sidekicknicke  
#370761 Okej vad har ni för maskiner dÀr? AnvÀnder inte ni en del vakuumgjutet oxÄ?

Avatar Fallback

Re: 3D-skrivare kan skriva ut nya husnycklar

donky-kong  
#370767 Att 3D skrivare av rÀtt kvalitet kan printa en nyckel Àr utan tvekan möjligt.
Men vad jag hört om inbrottstjuvar av poliser i min nÀrhet sÄ ska vi nog inte oroa oss för att de ska printa ut nycklar

AnvÀndarvisningsbild

Re: Sv: 3D-skrivare kan skriva ut nya husnycklar

Magnus M  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#370782
Sidekicknicke skrev:Okej vad har ni för maskiner dÀr? AnvÀnder inte ni en del vakuumgjutet oxÄ?


Om du menar vakuumformning sĂ„ har vi en rĂ€dda maskiner för det ja. Även 2 extruders för arken man formar av.

Gjutning i formar har vi inte.

Massor med formsprutade plastdetaljer men dom verktygen ligger hos underleverantörer.

HjÀrtat i fabriken Àr nog anlÀggningen dÀr höljet isoleras. Höljet i en fixtur, ett ganska avancerat mothÄll, sen blÄser man i PUskum. Som byggskum x10 typ.

Magnus M

Magnus M

AnvÀndarvisningsbild

Re: 3D-skrivare kan skriva ut nya husnycklar

Gydija  
#371021
donky-kong skrev:Att 3D skrivare av rÀtt kvalitet kan printa en nyckel Àr utan tvekan möjligt.
Men vad jag hört om inbrottstjuvar av poliser i min nÀrhet sÄ ska vi nog inte oroa oss för att de ska printa ut nycklar

Hehe, nÀe, det kÀnns inte som en jÀttestor risk. De kan ju lika gÀrna skriva ut en kofot som kan öppna mer Àn en enda dörr. :)

Avatar Fallback

Re: 3D-skrivare kan skriva ut nya husnycklar

Palleman  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#388562 Har börjat anvÀnda en SLA skrivare frÄn Formlabs (gen2). Och det blir vÀldigt bra kvalité pÄ bitarna nermot 0,025 i skikttjocklek. En bit i bÀsta kvalité höjd 10 cm och lÀngd/bredd 10 cm tar ca 10 timmmar att skriva ut.

AnvÀndarvisningsbild

Re: 3D-skrivare kan skriva ut nya husnycklar

Fredrik Reuter  
#388564 HĂ€ftigt! Är inte det med vĂ€tska som byggmaterial och laser?

Har för mig att den Àr ganska dyr i inköp?

AnvÀndarvisningsbild

Re: 3D-skrivare kan skriva ut nya husnycklar

Sidekicknicke  
#388566 Det skriver ut i vÀtska. Det som Àr lite hÀftig Àr att den skriver ut detaljen uppÄner. Fördel Àr att man dÄ inte behöver ha byggplatformen i ett stort kar som innehÄller frÄn nÄgra fÄ liter till ca 250l material. (Beroende pÄ storlek av maskin) Materialet Àr ju ganska dyrt, ca 700-1000kr/kg.

Tiden du skriver Àr ju verkligen bara en ca tid. Det beror ju pÄ hur stor volym detaljen har. Stor volym = mycket exponering = lÀngre tid.

Tycker det du skriver 10h pÄ 100mm lÀt snabbt, sÀrkilt vid högsta upplösning. Volym pÄ detaljen?

Jag Àr imponerad av formlabs kvalité pÄ utskrifter, riktigt fina.

TÀnk pÄ att anvÀnda skyddshandskar nÀr du handskas med det ohÀrdade materialet, det Àr allergiframkallande. Och anvÀnd skyddsmask nÀr du tvÀttar detaljerna, inte bra att andas in isopropanol, plus att det luktar rÀtt sÄ starkt. Men detta har du sÀkert koll pÄ.

FÄr man frÄga varför du köpt en sÄdan maskin, ska du jobba med det eller bara för nöjes skull?
/N

Avatar Fallback

Re: 3D-skrivare kan skriva ut nya husnycklar

Palleman  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#388705 Tiden pÄ utskrifter varierar naturligtvis mycket. Jag var nog lite optimistiskt, men jag rÀknade nog in ytan för stödstrukturer i den tiden. En detaljstorlek pÄ 10 cm tar lÀngre tid i högsta upplösning, kanske 12-15 h. Det ingick ett gÀng olika material vid köp. Och det Àr bara att fylla pÄ dÄ det tar slut och resterna i dunkarna kan hÀllas över i karet och pÄ det viset tappar man inga "onödiga" droppar. Epoxyn Àr som du skriver sÀkert farlig. Men med handskar pÄ Àr det nog inga problem. Isopropanolen som man tvÀttar i vet jag inte sÄ mycket om. Men man kÀnner ju ingen lukten frÄn all handsprit som anvÀnds överallt. SÄ den Àr nog mindre farlig för huden Àn avfettning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).