Motorsåg och handhållet

fila ryttare på .325 kedja med mall för 3/8?

15 inlägg 11786 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

fila ryttare på .325 kedja med mall för 3/8?

kalsong  
#370192 Hej!

Vad är effekten av att fila ryttarna på en .325 kedja med en filmall ämnad för 3/8"? Blir sågen mer eller mindre "effektiv" än om jag använde en annan mall?

På filmallen (oregon) står 0.75mm (.030). Har förstått att denna är för en 3/8" kedja...?

Håller på och lär mig.... :grin:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: fila ryttare på .325 kedja med mall för 3/8?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370194 trur ikkje at ryttarmalen til ett 3/8 kjede passar til ett .325 kjede bruk heller soft på rett mal

Användarvisningsbild

Re: fila ryttare på .325 kedja med mall för 3/8?

kalsong  
#370196 Det är en sån här mall:
Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: fila ryttare på .325 kedja med mall för 3/8?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370203 ok eg har ikkje sett noken sånn oregon mall før tenkte at det var den "vanlige" platemallen som enten er til .325 eller til 3/8. Er du sikker på at denne mallen er til 3/8 ? Kanskje det er meininga at den skal brukast til .325 også. Personlig liker eg best den vanlige platemalen til rytterne pga at den justerer rett høgde i forhold til lengde på tanna, men godt mulig at det går ann og bruke mallen du har også. Dersom du går for den "vanlige" ryttermalen til .325 så berre pass på at du kjøper rett type det finnes ein til H25 (1,5) og ein til H 30 (1,3).

Användarvisningsbild

Re: fila ryttare på .325 kedja med mall för 3/8?

kalsong  
#370206 Jag är inte säker på att det är för 3/8, men läste det på en amerikansk sida. Hittade denna mall hos min farfar.

Jag har en annan mall för -325 kedja, men denna tycker jag skulle vara enklare att använda. Bara lägga ovanpå kedjan och fila... :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: fila ryttare på .325 kedja med mall för 3/8?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370216 Har selv brukt nokenlunde liggnande mal for stihl kjeda, men eg blei aldri heilt venn med den malen, men du kan jo få det til for det.

Användarvisningsbild

Re: fila ryttare på .325 kedja med mall för 3/8?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370228 Det går inte att kompensera skärpa med låga ryttare, det blir bara studsigt och besvärligt. Ökar slitage och minskar säkerhet.
Lägg en flat fil över två tänder och flukta hur avstånd mellan ryttare och fil är. Har du det är det bra, annars får du ta ett filtag.

Användarvisningsbild

Re: fila ryttare på .325 kedja med mall för 3/8?

kalsong  
#370237
Mange skrev:Det går inte att kompensera skärpa med låga ryttare, det blir bara studsigt och besvärligt. Ökar slitage och minskar säkerhet.
Lägg en flat fil över två tänder och flukta hur avstånd mellan ryttare och fil är. Har du det är det bra, annars får du ta ett filtag.


Ok, så om jag tolkar ditt svar så betyder det att mallen skulle ge ett för djupt bett för en .325 kedja?

Sen förstår jag inte hur man "fluktar" hur avståndet mellan ryttare o fil är. Pratar vi alltså ögonmått här? Hur stort skall detta mått vara?

   TS
Användarvisningsbild

Re: fila ryttare på .325 kedja med mall för 3/8?

traktorz  
#370316 Ryttarmåttet står normalt angivet på kartongen till respektive kedja, hos kedjefabrikanten, samt hos sågtillverkaren.
T.ex. för en .325" kedja är det 0.025" =/= 0.65mm, dvs något mindre än för din mall för 3/8".

Avatar Fallback

Re: fila ryttare på .325 kedja med mall för 3/8?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370343 Har fått för mig att normal ryttarhöjd är 0,5-0,7. Har någon kvistningskedja med 0,8 och den fungerar om man håller skarpt och vet vad man gör men den är inte snäll att hugga med.

Användarvisningsbild

Re: fila ryttare på .325 kedja med mall för 3/8?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370370
kalsong skrev:
Mange skrev:Det går inte att kompensera skärpa med låga ryttare, det blir bara studsigt och besvärligt. Ökar slitage och minskar säkerhet.
Lägg en flat fil över två tänder och flukta hur avstånd mellan ryttare och fil är. Har du det är det bra, annars får du ta ett filtag.


Ok, så om jag tolkar ditt svar så betyder det att mallen skulle ge ett för djupt bett för en .325 kedja?

Sen förstår jag inte hur man "fluktar" hur avståndet mellan ryttare o fil är. Pratar vi alltså ögonmått här? Hur stort skall detta mått vara?

Du kan inte använda mall avsett för annat än det den är tänkt till om ens det.
Ryttaravståndet, motorns kraft och arbetssätt hänger ihop, i beroende av varandra.
Ju vassare det är ju högre ryttare kan man ha utan att tappa skärhastighet.
Är ryttare hög går sågen mjukare, det krävs mindre kraft (effekt/bränsle), mindre slitage och skapar mindre vibrationer.

Du tuttar på avstånd mellan ryttare och fil när den ligger ovanpå kedjan och då ser du vilken tjocklek spånet får på DEN tanden.
Har du synbart avstånd så är det nog mer än 0.3mm. Sträva efter att ha så lite avstånd som möjligt utan att prestation påverkas. Ju tunnare spånet är destu mer spån får du i spånutrymmet på var tand.
Spånutrummet är mellan skär och ryttare.

Kör man med för höga ryttare (för liten underställning) så är det samma som att sköra slött. Det finns det risk att man trycker och ökar slitage, belastning på såg och förare. Därmed även olycksrisk.

Jag rör inga ryttare förrän det ar filat ca 50% på tand och/eller underställning är mindre än synbar vid fluktning.

Det är olika på olika kedjor.

Användarvisningsbild

Re: fila ryttare på .325 kedja med mall för 3/8?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370372 Är det riktigt vasst kan man ha låga ryttare mer än 1mm underställning, men när det blir skadat eller träslött (vilket det blir fortare) så blir det studsigt.
Det har ingen effekt på skärhastighet i de flesta träslag för det blir bara en sticka som fyller upp spånutrymmet och tanden skär inte, bara åker med.

Motoreffekt, skärpa, arbetssätt, träslag... Allt hänger ihop och påverkar varandra.

Jag som filar för hand anpassar filning för var huggares arbetssätt och önskemål. Inte lika lätt med maskin.
Viktigt med kommunikationen här så man får ut mest möjliga av både utrustning och huggare.

Användarvisningsbild

Re: fila ryttare på .325 kedja med mall för 3/8?

kalsong  
#370639 Okej, då använder jag denna endast för 3/8 kedja då.

Har en annan mall för .325 redan.

Tack för diskussionen!

   TS
Avatar Fallback

Re: fila ryttare på .325 kedja med mall för 3/8?

SawTroll  
#370640
kalsong skrev:Det är en sån här mall:
Bild


Den typen mal "bryr" seg ikke om det er et 3/8" eller .325 kjede. Imidlertid er .030" mer enn de fleste fabrikanter vanligvis anbefaler for kjedene (.025). Den skulle passe bra for "myk" ved, eller for et kjede som er brukt en del (tannen filt tilbake).

Personlig misliker jeg denne type mal, da den 1) hviler på to tenner, slik at innstillingen blir unøyaktig om de ikke er exakt like lange/høye 2) ikke er progressive, slik at understillingen ikke blir gradvis større etter som tennene files bakover.

Användarvisningsbild

Re: fila ryttare på .325 kedja med mall för 3/8?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370644
SawTroll skrev:
Den typen mal "bryr" seg ikke om det er et 3/8" eller .325 kjede. Imidlertid er .030" mer enn de fleste fabrikanter vanligvis anbefaler for kjedene (.025). Den skulle passe bra for "myk" ved, eller for et kjede som er brukt en del (tannen filt tilbake).

Personlig misliker jeg denne type mal, da den 1) hviler på to tenner, slik at innstillingen blir unøyaktig om de ikke er exakt like lange/høye 2) ikke er progressive, slik at understillingen ikke blir gradvis større etter som tennene files bakover.


Det finns många olika. En för var kedje modell. Det går inte att använda samma till alla och tro det blir rätt, då får man fel resultat, vilket det verkar som du erfarit.

Du har rätt i att den inte sänker underställning för att tanden är kortare, den följer rätt underställning hela tandens liv oavsett tandens längd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).