SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsmiljö och Trädlära

Granskog G40+ (Filmer)

119 inlägg 77045 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Fredrik Reuter  
#370497 Tack!
Ja, de vanligaste längderna tror jag 49:or och 55:or på normaltimret, stamblocken har ju redan märkt längd.
Jag undrar om inte energiåtervinningen skulle bli lite för bra i dessa bestånd... :wink:

Ja, skördaren ser liten ut, det är där man kan se lite hur lång skogen är. Det var därför jag tog med i videon att aggregatet är ett stort slutavverkningsaggregat på drygt 1,2 ton.

Och nej, jag provkörde inte. Tror jag hade avböjt faktiskt om jag fått frågan, inte det lättaste beståndet att hoppa in i!

Då fanns det lite likheter i namnet ändå Mannfolk! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Hema  
#370501 Borde man inte haft en större maskin och/eller aggregat? Eller en 2-stegsskördare. Tyckte det såg ut som om aggregatet inte förmådde dra igenom trädet utan han fick dra med kranen.

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

SHR  
#370512 Men jävlar i mig vilken skog! Skitbra film Fredrik!! :)

Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Ådii  
#370514 Håller med andra här, fin skog och fin film! :grin: Vad har du för program du redigerar i? Och så hoppas jag att skotarföraren upptäckte att han höll på att fälla bandet som satt på framaxeln innan det blev lite mer jobb :shock:

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

JensSkoog  
#370520 Häftigt :lol:
Och @Fredrik Reuter , Fasan vad duktig du är :-BD :-BD

Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

rikard_e  
#370533
Hema skrev:Borde man inte haft en större maskin och/eller aggregat? Eller en 2-stegsskördare. Tyckte det såg ut som om aggregatet inte förmådde dra igenom trädet utan han fick dra med kranen.

Killarna nedanför dig i stuve kör ju slutavverkning med en jd 1070, dom kör två olika aggregat bara.
Har varit och förfällt åt honom två gånger, det var inga klenavverkingar precis :wink:


Det var otroligt fin skog, aldrig sett liknande. Och bra jobbat Fredrik, kan inte annat än att hålla med dom andra, du gör ett stort och bra jobb!

Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Hema  
#370542
rikard_e skrev:
Hema skrev:Borde man inte haft en större maskin och/eller aggregat? Eller en 2-stegsskördare. Tyckte det såg ut som om aggregatet inte förmådde dra igenom trädet utan han fick dra med kranen.

Killarna nedanför dig i stuve kör ju slutavverkning med en jd 1070, dom kör två olika aggregat bara.
Har varit och förfällt åt honom två gånger, det var inga klenavverkingar precis :wink:


Nee behöver man en förfällare så är det grovt. Jag har inte så stor koll på de stora maskinerna, men jag tyckte bara det inte såg ut som om det var rätt maskin för just det jobbet, men de kanske är inte är större? Har bara för mig att de största är 8-hjuliga, men det kanske beror på märke.

Tack för filmen hur som helst. Kul att få se.

Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370572 Vilken fin skog... Lite skillnad mot här i norr vi sitter just nu och slutavverkar 0,16 medelstam och tycker det är helt okey :surp:
Angående maskin och aggregatet i filmen, det är ju ett 480 räknas väl som jd:s största, finns väl ett 290 som är enormt men det finns nog inte många såna i Sverige så finns nog inte mycket värre att komma med än ett 480... I såna där träd så följer man med aggregatet med kranen för att skona maskinen och få bättre mätning...

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Fredrik Reuter  
#370581 Tack ska ni ha!
Det var riktigt kul att se statistiken nu på morgonen, 1200 visningar på 12 h. Kanske inte ser mycket ut för världen, men ett rekord för oss på skogsforum!
Det visar främst att det finns ett intresse för välskötta timmerskogar med höga volymer och det är kanske det viktigaste!

Jag använder Adobe Premiere när jag klipper video. När tid finnes så försöker jag lära mig mer och sakta men säkert blir det kanske bättre för varje film. Målet är att skogsforums kanal ska innehålla bra videos som förhoppningsvis är till nytta för den som tittar.

Ang storleken på skördaren så är den nog i minsta laget här, eller kanske främst aggregatet.
Men det är ju också så att detta är ett unikt skifte och jag tror årsmedelstammen för slutavverkning för hela Sverige är runt 0,65 m3fub, då fungerar ju ett 480 ypperligt.

Men det hade varit intressant om de riktiga monstren kunnat samsas om denna avverkning och samtidigt filma då givetvis! :wink:
1470 med 290 aggregat, Eco Log 590 med LM 7000, Rottne H21 med 706, Ponsse Bear med H8, Komatsu 951 med S172 mfl.

Vi får leta upp ett liknande monsterskifte och bjuda in till "Rumble in the jungle"... Jag filmar ... gärna! :wink:

Annars får jag säga att Olle som körde skördaren visste vad han gjorde. Han var van att hantera denna typ av skog och får nog säga att tillredningen var optimalt utifrån gällande förutsättningar. H480 är också känt för att mäta bra.

Har några klipp till på några av de största träden där det blir 3 vänerblock i roten innan timmer...
Får kanske sätta mig och klippa ihop ett nytt klipp!

Valmet 890: Ja, det är lite samma här. Här i mina trakter finns några få liknande ställen som kan producera dessa typer av virkesförråd, men det vanliga är nog ändå en slutavverkning runt 0,45. Så detta är extremt, speciellt med tanke på att skiftet ligger på 60:e breddgraden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Hema  
#370617 Hade en 2grepsskördare gjort sig bättre här eller hade man fått problem med mätningen, jämfört med att som nu kunna hjälpa till med kranen?

Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

skogsbonne  
#370619 Kändes som dom plocka ut lite vänerblock?

Inte ovanligt att jag gör 4-6 vänerblock innan timmer och då körs det block till 32 cm

Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

tallen100  
#370626 Sån fin skog skulle egentligen manuellfällas med en HQ 280 och sedan upparbetas av en Logma :-? :YMDAYDREAM:

Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370630
Hema skrev:Hade en 2grepsskördare gjort sig bättre här eller hade man fått problem med mätningen, jämfört med att som nu kunna hjälpa till med kranen?

Nog kan det hända en tvågreppare gjort sig rätt bra i den där skogen, träden låg ju fint i bordet på dom...
Men finns ju inga tvågreppare längre så är ju lite svårt att säga, det får nog några äldre förare berätta, själv har men bara åkt med i en Valmet 902 i mitten av nittiotalet, men farsan pratar fortfarande om hur bra den gick :P

Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

skogolle  
#370723 Hej allihopa,roligt att ni gillade filmen,det var jag som körde skördaren.vi hugger en hel del grovt på ett år men årsmedel hamnade i fjol på ca 0,5 m3fub.när vi köpte skördaren så funderade vi på en 1470 men vi fann ingen som passade och vi hörde oss för med andra och dom sa att 1270 räcker till och efter ha kört ca 700 timmar med den så kan jag bara hålla med,visst hade en 1470 varit bättre på den här posten men som sagt 1270in räcker allt till.Anngående vänerblock så gör vi det bara om det är grövre änn 50 cm i topp annars blir det timmer som går till småland.Lite synd att Fredrik inte var med på förra posten för där var skogen inte riktigt lika grov men minst lika lång som här och där var det många granar som det blev 6 timmer utav.

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Fredrik Reuter  
#370749 Hej,
Kul att du kikade in Olle, tack för senast!
Ja, det är nog så att det finns många olika sortimentslistor, eller apteringsfiler, beroende på vem som ska ha stockarna.

Och det var synd att jag missade den förra posten, men nu är jag på hugget om det kommer liknande! :-BD

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).