SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsmiljö och Trädlära

Granskog G40+ (Filmer)

119 inlägg 77040 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

bul  
#370471 Bra jobbat med videon! :grin:

Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370472 Inga kapsprickor? Tycker han håller upp onödigt högt.
Annars jäkligt fin skog, kommer att bli en fin plantering framöver.

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Mannfolk  
#370473 Vad menar ni svenskar med stamblock ? :grin:

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

loppan  
#370474 Det är ju helt sjuka siffror,varje träd är värt över tusenlappen styck.
Hur är drivningsförhållandena,är det blött?
Och vad ger det per ha? 12-1300m3f kanske?

Jag slutavverkar just nu och det är riktigt blött,min medelstam är bara 0,6 :sad:

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Fredrik Reuter  
#370475 Tack så mycket!
Ja, det är helt klart ett område som manuellfällning skulle funka.
De brukar göra det och det var några granar som lämnats till handjagarn!

Sedan är det svårt att göra det representativt på video, helt klart.
Måste säga att det var en mäktig känsla att varit där, speciellt när man är van typ G28.
Beståndet är grovt, men inte så extremt grovt, det som är häftigt är längden, den är helt otrolig, eller var!

Jag försökte också i videon pusha lite för stamblock. Detta var enligt Nykvist Skogs inte ett skifte i högsta klass, trots det synade utsynaren hundratals rotstockar som hämtas av lokala åkerier i Vimmerby för leverans till Ansgarius Svensson!

Tyvärr missade jag en avverkning de kört tidigare i vinter. Där var det över tusen stamblock, extremt fin skog. Beviset var att det svårt att ta kontrollstockar vid kalibrering, datorn larmade för planområdet, alltså att aggregatet mätt fel, det var bara det att det var ett planområde, stocken hade ingen avsmalning!

Jag har också en krok ute på att filma när en manuellhuggare hugger övergrovt, lite synd att jag inte hunnit med det, men det kommer! Han kör Jonsered också f.ö...

Mannfolk:

Här är en beskrivning av stamblock.

http://www.rundvirkeskog.se/pdf/sv_stamblock.pdf

I korthet, grovt fint, tätvuxen rotstock av hög kvalitet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

T Landström  
#370476
Fredrik Reuter skrev:Tack så mycket!
Ja, det är helt klart ett område som manuellfällning skulle funka.
De brukar göra det och det var några granar som lämnats till handjagarn!

Sedan är det svårt att göra det representativt på video, helt klart.
Måste säga att det var en mäktig känsla att varit där, speciellt när man är van typ G28.
Beståndet är grovt, men inte så extremt grovt, det som är häftigt är längden, den är helt otrolig, eller var!

Jag försökte också i videon pusha lite för stamblock. Detta var enligt Nykvist Skogs inte ett skifte i högsta klass, trots det synade utsynaren hundratals rotstockar som hämtas av lokala åkerier i Vimmerby för leverans till Ansgarius Svensson!

Tyvärr missade jag en avverkning de kört tidigare i vinter. Där var det över tusen stamblock, extremt fin skog. Beviset var att det svårt att ta kontrollstockar vid kalibrering, datorn larmade för planområdet, alltså att aggregatet mätt fel, det var bara det att det var ett planområde, stocken hade ingen avsmalning!

Jag har också en krok ute på att filma när en manuellhuggare hugger övergrovt, lite synd att jag inte hunnit med det, men det kommer! Han kör Jonsered också f.ö...

Mannfolk:

Här är en beskrivning av stamblock.

http://www.rundvirkeskog.se/pdf/sv_stamblock.pdf

I korthet, grovt fint, tätvuxen rotstock av hög kvalitet.


Jag får höra av mig när eller om jag startar Husqvarnan i våran slänt... Behöver du inte åka så långt Fredrik ;)

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

loppan  
#370477 Jag visste ej att det fanns stamblock gran,jag har dock levererat en del stamblock fur.
Det är ju det allra finaste sortimentet i barrskog,troligtvis strax under 1000 kr m3f

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Fredrik Reuter  
#370479 Loppan:
Jag kommer få mer information när avverkningen är klar.
Det som kan dra ner det lite är att det finns områden som varit hårt drabbade av toppbrott genom åren, men som sagt, det kommer mer info!

Och du har nog rätt, är det grova stamblock så kan ett sådant hålla en halv kubik (vissa uppåt kubiken också), med priser som du säger runt tusenlapp (har även hört högre ändå...).

Tobias:
Jag kommer!
Men detta var faktiskt i Åmål, Knyttkärr! :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

T Landström  
#370480
Fredrik Reuter skrev:Loppan:
Jag kommer få mer information när avverkningen är klar.
Det som kan dra ner det lite är att det finns områden som varit hårt drabbade av toppbrott genom åren, men som sagt, det kommer mer info!

Och du har nog rätt, är det grova stamblock så kan ett sådant hålla en halv kubik (vissa uppåt kubiken också), med priser som du säger runt tusenlapp (har även hört högre ändå...).

Tobias:
Jag kommer!
Men detta var faktiskt i Åmål, Knyttkärr! :wink:


Finns det sådan skog kvar ut på Knyttkärr... ;)

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Fredrik Reuter  
#370481 Nja, det var Lars Erik i Knyttkärr som jag skulle besökt i höstas när han tog ner nåra brutala, tror det var aspar. Men jag har inte hunnit och jag tror inte träden stod där. :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Erre  
#370482 Snyggt filmat och klippt!!
Riktigt bra!! :-BD \M/ :-BD

Galet fin skog!

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Göt  
#370483 Det var roligt att se kan förstå att finnarna en gång odlade upp den marken

. Undrar om du har koll på vilka längder de apterade

Roligt att hugga gransamblock

5-6 stockar det är inte dåligt synd att en del gick av

Där skulle din uppfinning varit som tog reda på energin och lagt ner träden :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370484 Skördaren såg lite späd ut. :grin:

Fin skog o film.

Fredrik fick du provköra?

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Mannfolk  
#370485 Tack Fredrik!

Våran motsvarighet här in Finland kallas Rotblock och betingar i pengar 15€/kubiken mera (dock endast tall)

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

T Landström  
#370486
Fredrik Reuter skrev:Nja, det var Lars Erik i Knyttkärr som jag skulle besökt i höstas när han tog ner nåra brutala, tror det var aspar. Men jag har inte hunnit och jag tror inte träden stod där. :wink:


:lol: Tänkt väl det ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).