Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Samlingstråd för Norska Järnhästar

94 inlägg 73049 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Samlingstråd för Norska Järnhästar

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370384 Det verkar ju finnas några olika modeller av dessa o det skulle vara intressant tycker jag att få lite reda i dom olika modellerna.
Nu när jag sökte en järnhäst att hyra så väckte jag ett gammalt minne om en som berättade om en norsk bandmaskin han hade hemma i skjulet. Lite detektivarbete ledde mig fram till personen ifråga o maskinen fanns kvar. Han hade dock inte koll på typ o så men bad mig ringa om 2 veckor så skulle han fundera på om han ville sälja. Motorn var demonterad pga dålig komp sen 15 år o detta skulle bero på att kolven var kass.

Vilka modeller har funnits?

Agria Drabant: Gröna med band o vinsch. Ledad bakaxel med inbyggd bandspänning? Oftast en Hatz diesel?
Tillverkad i Norge med Agria som grund??

Skogsbjörn: Blå med band o vinsch och bandspännare utvändigt om hjulen? Motor?

Stålhästen: Midjestyrd 4lika hjul byggd på Agria 2hjulstraktor??

Finns det fler?

Magnus M



   TS
Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

Ferguson system  
#370388 Godt initiativ, skal bli artig å følge denne tråden.

Maskinene fra Reinhardt er bygd på Agria 2800 (stor tohjulstraktor).

Beltemaskiner fra reinhardt: Agria drott, Agria drabant, og 2 større modeller som jeg ikke husker navnet på (lakert i gult med 2 cyl deutz motor). Blant annet Berning, Hatz og MAG motorer ble brukt.

Hjulmaskiner: Basen, Grombasen og Skogsbasen /m førervern, to tromlet vinsj og lunnepanne, micro skjær i front, og full bukbeskyttelse. Bakakslene kom fra Willys Jeep.

Skogsbjørn som du sikter til er bygd på tohjulstraktorer fra Motorstandard type U9 og U10.
De har MAG motorer på 9 og 10 hk. De hadde ofte frontmonert Vossavinsj og lunnebom bak.

Rapid tohjulstraktorer ble ombygd med belter. Model S og S special (2 cyl 12 hk). Disse hadde også MAG motor.

Bucher ble ombygd med belter, type KT 10 med 2 cyl boxer på 10 hk.

Hummel har jeg sett med belter. Blant annet type, DE52 10 hk og DE58 12 hk. Store klumper av noen maskiner med 18" hjul orginalt.

Kardangvogner, frontvogner /m laster, hengere, vinsjer, hjulbelter, halvbelter og helbelter er eksempler på utstyr som ble flittig brukt.

Noen produsenter av utstyr: Lid jernindustri, Tellefsdal, øyesvoll maskinfabrikk Trygve Owren, Hovland mekaniske, Hordaland mekaniske verksted, Underhaug, Kyllingstad plogfabrikk, Nestestog mekaniske verksted.

Användarvisningsbild

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370391 Härligt :smile:

Skulle vara fint med lite bilder på dom olika typerna. Ni som har, lägg gärna in dom.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

bgl  
#370392 Beltebjörn fra Owren i Vingrom.

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

beronius  
#370393
1454418744_20151003_103931.jpg
Agria drabant

Användarvisningsbild

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

stegmaster  
#370452 Jag har ju video av flera av dessa modeller som jag hittadet hos en bekant.
Inte snygge, men alla funkadet.

Agria Grombas.




Vario track och krabat 232 i början på filmen.





Og en trevelig film med Agria drabant. ( NB detta er inte min video).

Senast redigerad av stegmaster tis 02 feb 2016, 20:03, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

Ferguson system  
#370454 Takker @stegmaster
Agria krabat 232 heter den ene av de to som jeg ikke husket navnet på. Kan det stemme at den andre het Aktiv?

Användarvisningsbild

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

stegmaster  
#370465
Ferguson system skrev:Agria krabat 232 heter den ene av de to som jeg ikke husket navnet på. Kan det stemme at den andre het Aktiv?

Vet ikke, men det er godt mulig. :???:
Jeg har ikke spesielt god kjennskap til disse gamle traktorene, men har flere bekjente og kompiser som har noen av disse modellene ståendet på låven.

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

Ferguson system  
#370470
stegmaster skrev:
Ferguson system skrev:Agria krabat 232 heter den ene av de to som jeg ikke husket navnet på. Kan det stemme at den andre het Aktiv?

Vet ikke, men det er godt mulig. :???:
Jeg har ikke spesielt god kjennskap til disse gamle traktorene, men har flere bekjente og kompiser som har noen av disse modellene ståendet på låven.


Ok. Finner ikke noe informasjon som bekrefter at den heter Aktiv, men tror at det skal stemme. Den ble produsert i veldig lavt antall og er ganske sjelden. Mener den var enda litt større enn krabaten.

Minilunneren Combi-trac er delvis Norsk.

Trygve Owren lagde en gang i tida en liten serie med leddstyrte skiddere basert på 60 hk nuffield traktorer.

Kan anbefale alle som er interessert i tohjulstraktorer og landbrukshistorie å kjøpe boka "Tohjulinger i landbruket av Arnulf Jensen"

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

JOLOF  
#370523 Bra initiativ.
Sedan Norska seiten VIIAGRIA har dött är läget förtvivlat.

Äger själv Reinhardt DRABANT. Ska lägga upp bilder och info bara jag lärt mig infoga bilder..

Hälsar
Janne L

Användarvisningsbild

Re: Sv: Samlingstråd för Norska Järnhästar

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370532 Intressant detta, kan undra hur många såna här som står o slumrar runtom i Norge. Rejäla maskiner som säkert många runtom skulle ha nytta av. Nytillverkade är ju hiskeligt dyra tycker jag om man ser till vad man får.

Jag hoppas att jag får chans att titta på den som fanns här o att han vill sälja.
Om jag fattade rätt så var det en diesel men inte en Hatz.
Fanns det MAG dieslar ?

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370557 Finnes en Krabat 232 til salgs i Sverige var det den du tenkte på?
http://www.lokus.se/Visa/Orebro/Prylar/Ovrigt/-Krabat-232-hydraulkran-och-karra-_7388003/

Bild


Med kran och vagn perfekt for småskalig skogsdrift :smile:

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370560
Ferguson system skrev:Trygve Owren lagde en gang i tida en liten serie med leddstyrte skiddere basert på 60 hk nuffield traktorer."


Var det den som hete Terengmesteren? Finnes her, litt for stor for å kalles jernhest muligens.




Bild

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

Ferguson system  
#370621 Ja, det stemmer @Rank. Det var terrengmestern jeg tenkte på. Enig i at den er litt stor for å kalles jernhest, men tenkte det var greit siden det er en Norsk skogsmaskin. Det går en terrengmester i nærområde her hvis den ikke har blitt solgt.

Magnus M skrev:Jag hoppas att jag får chans att titta på den som fanns här o att han vill sälja.
Om jag fattade rätt så var det en diesel men inte en Hatz.
Fanns det MAG dieslar ?

Magnus M


Det spørs hvilken utgave det er. Er det en Drott så er det Berning diesel hvis den ikke har Hatz motor.
Drott ble oppgradert til Drabant som fikk motor med mer hester. 14 Hk Hatz og 18 Hk MAG motor, begge diesel. Maskinen ble videre utviklet til 232 Krabat med 2 cyl Deutz motor. Endte med 235 Aktiv (ikke 100% sikker på aktiv navnet), også den med Deutz diesel.

Avatar Fallback

Re: Samlingstråd för Norska Järnhästar

JOLOF  
#370740
Ferguson system skrev:Godt initiativ, skal bli artig å følge denne tråden.

Maskinene fra Reinhardt er bygd på Agria 2800 (stor tohjulstraktor).

.......
.




På forumet VIIAGRIA fanns ett bibliotek, bl a med presentation av maskinerna och instruktioner, reservdelskataloger

Kanske vi ska planera för ett motsvarande bibliotek på SFO?
mm.
Jag har varit fräck nog att kopiera ner en del av det som berör AGRIA 2800 och FR DRABANT.
Vet inte om jag utan vidare kan dela med mig av detta.
Vi kanske kan få någon på SFO, som behärskar norska språket, kontakta medlemmar ur den senast kända styrelsen för VIIAGRIA för att få tillåtelse.
Jag har några namn och telefonnummer. Klarar själv av att läsa norska och tala öga mot öga. Men på telefonen blir det svårt.
Börjar med några bilder:

1454535456_1._drott_halvbelter.jpg


1454535330_2._drabant.jpg


Ger upp nu och skickar de bilder jag lyckats ladda in.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).