Uppvärmning

Besparing på ved ??

81 inlägg 32557 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

machonisti  
#370037
550 skrev:
dwurg skrev:Laga mat får man ju också göra varje dag och det tar ju en evighet i jämförelse med att stoppa in lite ved och tända.


Finns väl folk som äter på restaurang varje dag :lol:

Det är roligare att sitta på restaurang än att elda med ved.

Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

Elfving  
#370061 Försöker gå tillbaka till ursprungsfrågan.
Om du i dagsläget har en hög förbrukning finns inte lösningen på problemet enbart i pannbyte. En komplett och väl fungerande anläggning inbegriper också saker som stor tankvolym och shuntstyrning. Jag tror att samtliga svenska pannor idag håller måttet, vill man ha lite extra så skall man kolla på österrikiska produkter och man bör undvika billiga östeuropeiska produkter. Stort vedmagasin och lätteldad samt lättsotad är viktigare än de sista procenten i verkningsgrad.
Den ultimata verkningsgraden uppnås troligen med de pannor som har lambdastyrning men allt har ett pris och de är säkert dyrare att hålla i drift över 20 år.

Var klarsynt när du räknar på ny anläggning. Ved är roligt men kräver att man aktivt arbetar med att skaffa veden och detta passar inte alla. Blir man sjuk eller har ett resande arbete är det inte heller speciellt lämpligt. Parallellt med att du räknar på ny vedanläggning så tycker jag att du skall ta in offert på värmepump, bara som referens. Vad kostar den anläggningen och vad blir årskostnaden för uppvärmning? Bedöm sedan vad som passar bäst de nästkommande femton åren! I nuläget har man väldigt dålig timpenning för att bereda brännved (än om det är fridsamt arbete). Att kunna värma sitt hus med ved kräver att du framställer veden till väldigt låg timpenning för att det skall vara ekonomiskt i dagsläget. Sedan finns det ideologiska ställningstaganden och profetior om framtida elpris som får folk att välja uppvärmningssystem. Jag har både och (vedpanna+tankar samt ytjordvärmeslinga) och vill beskriva detta som det bästa av två världar.

Jag har goda erfarenheter av båda energislag.

Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

Hema  
#370063
machonisti skrev:
550 skrev:
dwurg skrev:Laga mat får man ju också göra varje dag och det tar ju en evighet i jämförelse med att stoppa in lite ved och tända.


Finns väl folk som äter på restaurang varje dag :lol:

Det är roligare att sitta på restaurang än att elda med ved.

Ja men inte när notan kommer.. :) Samt när barnen blir tillräckligt gamla så får de lära sig att ta ansvar för att det finns tillräckligt med varmvatten. :)

Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

Hema  
#370065 @H-kan skriver inte om han har egen skog. Men om han har det så tycker iaf jag att en ny vedpanna vore bra. Fast man kan ju komplettera med luftvärmepump/ar och solfångare för varmvatten. Kan bara anta att en vedpanna är utrustad med elpatron för varmvattnet?

Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

Elfving  
#370071
Hema skrev:Kan bara anta att en vedpanna är utrustad med elpatron för varmvattnet?


Min vedanläggning hade elpatron som jag använde för varmvatten fyra månader om året innan vp. Efter installation av vp kunde jag se att kostnaden för varmvatten på sommaren sjunkit med motsvarande 600 kwh per sommarmånad! Det är dyrt med duschande och badande barn! Rätt vore väl att elda även sommartid men jag är inte så hängiven...

Slutsatsen blir att en inkopplad elpatron som används i ett vedeldat värmesystem mycket väl kan krascha den ekonomiska kalkylen sett över ett helt år om man jämför med värmepump.

Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

Hema  
#370075
Elfving skrev:
Hema skrev:Kan bara anta att en vedpanna är utrustad med elpatron för varmvattnet?


Min vedanläggning hade elpatron som jag använde för varmvatten fyra månader om året innan vp. Efter installation av vp kunde jag se att kostnaden för varmvatten på sommaren sjunkit med motsvarande 600 kwh per sommarmånad! Det är dyrt med duschande och badande barn! Rätt vore väl att elda även sommartid men jag är inte så hängiven...

Slutsatsen blir att en inkopplad elpatron som används i ett vedeldat värmesystem mycket väl kan krascha den ekonomiska kalkylen sett över ett helt år om man jämför med värmepump.

Min tanke var aldrig att köra helt och hållet på elpatron, utan att man har flexibiliteten, när man inte är hemma exempelvis. Men en luft/vatten eller mark/berg-pump är väl betydligt mycket dyrare?

Jag har ännu inte vattenburet, men kjag eldar så ofta jag kan och låter luft/luft-pumpen ta hand om tiden därimellan ihop med el-elementen. Ett annat alternativ är att ha en pelletsbrännare som backup istf elpatron. Men det kräver att pannan klarar både ved och pellets..

Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

BOGIZZ  
#370086 Jag eldar med en Atmos dc40 har 3 kubik acctank och 90m kulvert och en boyta på 320m2. Jag gör av med ca 80m3 stjälpt. Håller med om att det är en speciell känsla att elda med egenproducerad ved allra bäst mår man när det är 20 grader kallt och man kan duscha i en halvtimme och ha 23 grader varmt i huset. :)

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

H-kan  
#370147 Hejsan!
Här ramlar svaren in. KUL!
Jo, jag tänker bygga om hela rasket. Skaffa en lambda-panna, och alla relevanta styrningar, laddomater, utegivare etc. Vattenvolyn på 2000l. Jag gissar att jag kommer ner en bit från dagens läge, med en Passat och felkopplad tank. Nu eldar jag två ggr per dag och jag har ändå kallt däremellan. Är det lägre än -5 måste jag gå över på pellets, som jag eldar i en flispanna.

Men det jag undrade över var om de båda panntillverkarna faktiskt var ute och cyklade i sina exempel. Men att man kan elda en kåk på 20 stjälpta ved-kubik verkar kanske vara möjligt ändå.

Jo, jag har tillgång till ved från släktskog. En del tar jag ut själv och en del köper jag vid väg. En rejäl klyv och motorsåg och släkt med skotare :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

jannee  
#370150 Ett stort gammalt hus med mer eller mindre obefintlig isolering = då går det åt ved, oberoende vilken panna du än har :grin:
Fladdrar gardinerna när det blåser eller brinner stearinljusen snett, drag vid fönster - ytterdörr - isolera först
Får du istappar - isolera ännu mera
En avlägsen bekant till mig och modifierat sin värmeanläggning. Ny panna och 3st 1000 liters acctankar. För att slippa elda sommartid en luft/vattenpump. Totalkostnad knappt 100 tkr

Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

röjar kalle  
#370191 :-BD :-BD :-BD :-BD
BOGIZZ skrev:Jag eldar med en Atmos dc40 har 3 kubik acctank och 90m kulvert och en boyta på 320m2. Jag gör av med ca 80m3 stjälpt. Håller med om att det är en speciell känsla att elda med egenproducerad ved allra bäst mår man när det är 20 grader kallt och man kan duscha i en halvtimme och ha 23 grader varmt i huset. :)

Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

hakans  
#370209 Jag håller okså på att bygga nyt fristånde pannrum. Huset är cirka 260m2 totalyta. Har tänk ca 60kw panna och 4000liters tank är 20m kulvert. Kan någon rekomendera någon panna?
Sugen på en eta men e dom värt pengarna?
Befintliga pannan är en etna k30 och 3000l tank. Eldar varje dag då temperaturen är under 5plus .

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

H-kan  
#370221 Har fladdrar inga gardiner :wink:
Men jag har fått rekommenderat att man skall ha en så liten panna som möjligt. Han har en 15 kW Fröling till knappa 2000 l. Det värmer han 200 m2 året om. Grejen är ju att det inte är kilowatten som värmer, utan kWh. När man jämför vedåtgång på högwattare mot lågwattare så äter väl en högwattare upp veden snabbare helt enkelt.
Är jag ute i det blå?
:???:

edit
Jag kollade just på Frölings S1, 15 resp 20kW. Exakt samma spec, men lite olika strömförbrukning. Kan det vara så enkelt att pannan med högst nominell effekt bara har högre 'flös på fläkta'? Det skiljer visst 10kg. Priskillnaden är ungefär 3.500.

   TS
Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

Elfving  
#370255
H-kan skrev:Har fladdrar inga gardiner :wink:
Men jag har fått rekommenderat att man skall ha en så liten panna som möjligt. Han har en 15 kW Fröling till knappa 2000 l. Det värmer han 200 m2 året om. Grejen är ju att det inte är kilowatten som värmer, utan kWh. När man jämför vedåtgång på högwattare mot lågwattare så äter väl en högwattare upp veden snabbare helt enkelt.
Är jag ute i det blå?
:???:

edit
Jag kollade just på Frölings S1, 15 resp 20kW. Exakt samma spec, men lite olika strömförbrukning. Kan det vara så enkelt att pannan med högst nominell effekt bara har högre 'flös på fläkta'? Det skiljer visst 10kg. Priskillnaden är ungefär 3.500.

Den som är märkt med 15kW brinner längre med samma bränslemängd. Troligen är eldstaden annorlunda utformad för att fortfarande ge bra verkningsgrad vid mindre effekt, säkerligen skiljer mängden luft från fläkten också.

Varför vill man hålla nere effekten egentligen? Borde inte ha någon betydelse eftersom de flesta installationer ackumulerar i tankar? Å andra sidan finns ingen anledning att momentanproducera en rackarns massa kW i en villainstallation, 15 kW kontinuerligt tillräckligt för att både värma och ackumulera...

Användarvisningsbild

Re: Besparing på ved ??

Göt  
#370271 vad jag förstår får du ju lova att elda under längre tid under dygnet med en mindre panna, be nån hjälpa dej att räkna ut storleken.

Avatar Fallback

Re: Besparing på ved ??

BOGIZZ  
#370274 [quote="hakans"]Jag håller okså på att bygga nyt fristånde pannrum. Huset är cirka 260m2 totalyta. Har tänk ca 60kw panna och 4000liters tank är 20m kulvert. Kan någon rekomendera någon panna?
Sugen på en eta men e dom värt pengarna?
Befintliga pannan är en etna k30 och 3000l tank. Eldar varje dag då temperaturen är under 5plus


ETA och Fröling spelar i en egen division sen finns det ju en mängd pannor att välja på. Baxi,Calmar,Atmos ta den som du får bäst deal på. Glöm inte att lägga ner ev tomrör till signal och styrkablar till kulvertstyrningar och dylikt då du gräver kulverten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).