Uppvärmning

Byta panna calmar v33

98 inlägg 44969 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byta panna calmar v33

Sandström87  
#369361 Ska byta vedpanna till sommaren och undra vad ni säger om calmar v33. Ha kollat på atmos dc 35sf ctc v35 och nibe vedex 3300 men är nu inne på en calmar. Kom gärna med för och nackdelar för dessa olika pannor. Bor i ett stort hus och har 1500liter acc volym



   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Fredrik Reuter  
#369370 Hej,
Jag har en från 2004 och har bara gott att säga om den.
Men det är ju så, det blir som en relation och man anpassar säkert sitt eldande efter pannans tillkortakommanden.

Negativt är att den inte tål för torr ved och är kinkig för stora klabbar i mitten. Då börjar det brinna i magasinet, det kan bakpuffa men främst så tapoar den i effekt.

Men om man stuvar rätt och inte kör med snustorr ved så fungerar den bra.

Det bästa har varit drift och underhåll. Har eldat 12 år och bytt nedre keramiken 2 ggr. För två veckor sedan gick startkondensatorn till fläktmotorn men det går att dra igång den så går den som vanligt.

Luftflärpen på övre luckan hängde sig när den var ny, fick en utbytes direkt av Trebema och sedan har det funkat.

Bra effekt i den också, har för mig att den ger närmare 50kW i tester den varit med i och jag tror det stämmer. Fyller 2000 liter på ett ilägg normalt.

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

Sandström87  
#369391 Att den inte gillar för torr ved låter inte bra då jag har ett flerårigt vedföråd. Vill gärna ligga ett år före med veden om man skulle få ont i ryggen eller nåt så man kan hoppa över nått år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

80-90  
#369407 Har själv en nibe 3300 å tycker den funkar bra . Kanske lite jobbig å hålla ren ..

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

Sandström87  
#369592 Fredrik hur högt i tak bör man ha för att det ska gå hyffsat enkelt å sota v33an. Har själv bara 185-190cm

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

Larsi  
#369595 Jag har en CTC V35 och är jättenöjd med den.Brinner bra och lättsotad.Har inte haft några problem hittills och det är orginalkeramiken efter 15 års eldande.

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Göt  
#369602 Titta på en värmebaron lättsotad gillar torr ved :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Fredrik Reuter  
#369705 Hej,
Ja, allt är ju relativt.
Jag kan ha tagit i i överkant när det gäller detta att inte V33 tål torr ved.
Den levererar inte fullt om man eldar med relativt tätkluven ved som förvarats länge i ex pannrummet.
Var och hämtade ved idag som legat lagrad under tak i maskinhall i två år, alltså skapligt torr men ändå i uteluft. Det är inga problem, men "ultra-torr" är den nog inte gjord för.

Ang takhöjd så har jag runt 2m i takhöjd i pannrummet och det är inget problem alls.
Både den medföljande viskan och min egen som jag satt på borrmaskin har fjäderstål och kan lätt böjas, så rent tekniskt borde det gå med en takhöjd om 1,60 eller kanske lägre... :wink:

Men sedan kan jag bara hålla med er andra, CTC, Nibe och Värmebaronen är alla riktigt fina pannor.

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Göt  
#369713 finns nog många bra pannor kan vara bra att kolla runt vad som finns

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369769 Har en Värmebaronen UB 50 sen 8-9år.
Eldar mot 3m3 tank så här års och hälften vår/höst.
Kör denna utan fläktar, mest för en annan rörkrökare sa att alla pannor utan var odugliga :D
Värmebaronen sotas framifrån på de sättet spelar takhöjden ingen roll

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Tjita1  
#369770 Är moderna lambdastyrda pannor inget alternativ? Själv är jag inne på att (om det blir ved) sätta in en CTC V40 Lambda. Känns som det mest prisvärda alternativet om man jämför med andra högeffektiva, typ Vedolux Lambda, Fröling och ETA. Effecta finns ju också, men jag har fått för mig att dom inte är lika bra?

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Fredrik Reuter  
#369812 Ett klipp...kanske?

https://www.blocket.se/vi/65017101.htm

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Fredrik Reuter  
#369815 Missade bilden.
Sitter med mobilen så det blir lite rumphugget.

Avatar Fallback

Re: Byta panna calmar v33

Hansson  
#369830 Jag skulle inte valt en Calmar panna.

Den är felkonstruerad.
Inloppet för primärluften är högt upp i vedmagasinet.

Det gör att hela vedinlägget övertänder. Pannan är känslig mot torr ved osv.

Det finns pannor som är mycket bättre än calmar.

Kolla på Baxi.Effecta.
Det finns fina tyska/österrikiska pannor fast då blir det dyrt.

Användarvisningsbild

Re: Byta panna calmar v33

Fredrik Reuter  
#369845 Hej,
Vi får nog försöka att inte jämföra äpplen och päron här.
Rätta mig om jag har fel men det finns grupperingar på pannor och valet är precis som med en bil, man bestämmer sig för den man gillar och har råd med.

Exempel:

Kat 1, vedpannor utan omvänd förbränning, eller i varje fall inte konventionell (ibland utan fläkt). Tveksamma miljögodkännande på vissa, gjutjärn i vissa, oftast tillverkade i öst, väldigt billiga.

Kat 2, enklare miljögodkända vedpannor, inget direkt lull-lull, dyrare än ovanstående men billigare än nedanstående. Keramik och omvänd förbränning med fläkt. Här tycker jag Calmar, CTC kanske vissa av Nibes platsar in. Kanske någon mer?

Kat 3, Likt kat 2 fast med förfinad förbränningsteknik och lite mer "lull-lull". Här hamnar Baxi och Effecta enligt mig.

Kat 4, Lambda pannor, lyxkategorin. Designat och optimerat och riktigt dyrt. Viessmann är ett bra exempel här.

Det känns som TS riktat in sig på kat 2?

Jag håller inte med dig Hansson att V33 skulle vara felkonstruerad.
Känns som att de inte kunnat sålt den i drygt 15 år då.
Men jag vidhåller, extremt torr barrved är den inte optimerad för.

Din erfarenhet att den skulle vara felkonstruerad, det kan inte ha att göra med att den drar tjuvluft, antingen från rökevakueringen eller luckan?
Det får man nog vara noga med att kolla oavsett tillverkare/modell.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).