sön 31 jan 2016, 15:29#369845
Hej,
Vi får nog försöka att inte jämföra äpplen och päron här.
Rätta mig om jag har fel men det finns grupperingar på pannor och valet är precis som med en bil, man bestämmer sig för den man gillar och har råd med.
Exempel:
Kat 1, vedpannor utan omvänd förbränning, eller i varje fall inte konventionell (ibland utan fläkt). Tveksamma miljögodkännande på vissa, gjutjärn i vissa, oftast tillverkade i öst, väldigt billiga.
Kat 2, enklare miljögodkända vedpannor, inget direkt lull-lull, dyrare än ovanstående men billigare än nedanstående. Keramik och omvänd förbränning med fläkt. Här tycker jag Calmar, CTC kanske vissa av Nibes platsar in. Kanske någon mer?
Kat 3, Likt kat 2 fast med förfinad förbränningsteknik och lite mer "lull-lull". Här hamnar Baxi och Effecta enligt mig.
Kat 4, Lambda pannor, lyxkategorin. Designat och optimerat och riktigt dyrt. Viessmann är ett bra exempel här.
Det känns som TS riktat in sig på kat 2?
Jag håller inte med dig Hansson att V33 skulle vara felkonstruerad.
Känns som att de inte kunnat sålt den i drygt 15 år då.
Men jag vidhåller, extremt torr barrved är den inte optimerad för.
Din erfarenhet att den skulle vara felkonstruerad, det kan inte ha att göra med att den drar tjuvluft, antingen från rökevakueringen eller luckan?
Det får man nog vara noga med att kolla oavsett tillverkare/modell.
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!