Skogsmiljö och Trädlära

Dubbelstam av björk lika i båda?

18 inlägg 6913 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dubbelstam av björk lika i båda?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369534 Har en stor och gammal gårdsbjörk. Den står förstås mitt ibland en masa byggnader men är väldigt bra där den står. Skuggar huset perfekt på sommaren.
I går natt så knäcktes den ena stamen en 6 meter upp och trädet föll på huset så balkongräcket mosades och delar av vedförrådet . Fönster och hustak klarade sig precis.
När jag tog rätt på det hela så var trät lite murket på brottstället men majoriteten av veden ser färsk ut. Fast den biten känns lite misstänkt lätt för att vara så pass grov. Övriga träddelar ser helfriska ut.
Ska nog ta ner delen av stammen som står kvar, men hur borde jag göra med den andra stammen? Den är både grövre och högre. Den ser frisk ut även om det är en tydlig längsgående spricka ca 6 meter upp. Den lutar förstås utåt då den trängst med den andra stammen.
Ska jag tro att även den är svag i mitten och ta ner den snarast? Vill inte göra det men skulle den falla över någon av byggnaderna då blir det illa.
Hjälp mig tänka och besluta rätt här!



   TS
Avatar Fallback

Re: Dubbelstam av björk lika i båda?

tallen100  
#369537 Jag skulle nog ta ner den, gamla björkar är luriga att ha nära byggnader...

Avatar Fallback

Re: Dubbelstam av björk lika i båda?

Ferguson system  
#369538 Har du bilder av treet?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Dubbelstam av björk lika i båda?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369539 Japp!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dubbelstam av björk lika i båda?

svampbob  
#369541 Man ser tickan på stammen till vänster. I min värld så brukar som ser så där mörka ut vara sjuka så med stor sannolikhet är även den andra stammen angripen.

Användarvisningsbild

Re: Dubbelstam av björk lika i båda?

sundelius  
#369542 Jag skulle ha tagit ner björken bums :sad:

Avatar Fallback

Re: Dubbelstam av björk lika i båda?

isteskog  
#369547 Ta ner den innan någon storm "hjälper" till :???:

Avatar Fallback

Re: Dubbelstam av björk lika i båda?

Ferguson system  
#369549 Takker for bildene. Synd å høre at det gikk galt med balkongen og vedskjulet, men tross alt bra at ingen ble skadet.
Er det ett hull og en gammel skade ca 1m opp? Er redd du blir skremt hvis du dytter en pinne ned i hullet. På festet mellom de to stammene er det inngrodd bark. Treet har ikke likevekt og det kan se ut som det har ett dårlig greinfeste med inngrodd bark der det deler seg i to topper.
På bakgrunn av det må jeg si at jeg holder med de andre. Det er bedre å ta den ned før noen blir skadet.

Avatar Fallback

Re: Dubbelstam av björk lika i båda?

nattuggla86  
#369557 Bättre att ta ner. Har ett liknande problem hos mamma men där når det inte uterummet riktigt än. Men har då inte många år kvar innan det ryker i förebyggande syfte. Ev säkra upp med rejäla spännband, är tre stammar och innan alla tre ryker krävs det rejält med krafter.

Användarvisningsbild

Re: Dubbelstam av björk lika i båda?

machonisti  
#369571 Allvarligt läge uven kanske t.o.m. farligt.
Ta kapningsbeslutet nu med stöd av det skedda. Du ångrar dig innerligt om du låter den leva och den faller olämpligt en dag då du nästan glömt hur det kan gå.

Avatar Fallback

Re: Dubbelstam av björk lika i båda?

ved huggaren  
#369596 Ingen tvekan ta ner den!

Användarvisningsbild

Re: Dubbelstam av björk lika i båda?

Göt  
#369597 Den ser gammal och trött ut ...sätt en ny björk i stället, varför inte en ornäsbjörk ;) :D

Avatar Fallback

Re: Dubbelstam av björk lika i båda?

jannee  
#369629 Man kan jämföra en björk med en människa, bäst före datum är vid 50 eller 60 års ålder. :grin: Fäll den när du får tillfälle :mrgreen: .

Användarvisningsbild

Re: Dubbelstam av björk lika i båda?

machonisti  
#369645
jannee skrev:Man kan jämföra en björk med en människa, bäst före datum är vid 50 eller 60 års ålder. :grin: Fäll den när du får tillfälle :mrgreen: .

Könsmogen runt 15???

Avatar Fallback

Re: Dubbelstam av björk lika i båda?

tallen100  
#369748
machonisti skrev:
jannee skrev:Man kan jämföra en björk med en människa, bäst före datum är vid 50 eller 60 års ålder. :grin: Fäll den när du får tillfälle :mrgreen: .

Könsmogen runt 15???

Näver :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).