Traktorer och processorer

Byta rotationsriktning på stol i Valmet 6400

14 inlägg 7065 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byta rotationsriktning på stol i Valmet 6400

Hypro77  
#367929 Hej! På Valmet 6400 vänder man stolen medurs åt vänster när man ska lasta av/på huggarvagnen. Är ju lite avigt men troligen har man gjort så då handbromsen och verktygslåda/sittplats sitter till vänster och blir ivägen när man ska svänga runt. Funderar ändå på att montera stolen 180 grader fel så att den bli moturssvängd. Jag vet inte men tycker det borde funka att bara göra så. Är det någon som gjort det? Passar stolen att montera 180 grader fel eller måste man fixa en massa speciallösningar? Blev slutresultatet bättre än medurssvängd stol. Själv har jag storlek 46 i mina skogstövlar dessutom...

Mvh Daniel



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Byta rotationsriktning på stol i Valmet 6400

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367968 De är ett par stopp i underredet som behöver modifieras så de svänger vänstervarv istället.
Har gjort detta på min 6550 med twin trac men där är de lite annorlunda då de modellerna har el/hydraulisk handbroms så den spaken är inte ivägen, och de sitter även ett par brytare i svängen på twintrac som sluter när stolen är bakvänd
Har också 46 i huggarkängor dock med twin trac kör jag bakvändt de mesta av passen i skogen

Avatar Fallback

Re: Byta rotationsriktning på stol i Valmet 6400

Hypro77  
#369158 Ok, tack för info! Det kanske inte var så enkelt som jag trodde att det bara var att montera den med 180 graders vridning, eller bak o fram så att säga. /mvh Daniel

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta rotationsriktning på stol i Valmet 6400

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369266 Golvet lutar sä de blir konstigt att vända 180•
Enklast är nog attdela befintlig och kolla vad som behöver ändras, typ stoppklackar och hur spärren ska klicka in

Avatar Fallback

Re: Byta rotationsriktning på stol i Valmet 6400

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369268 Skulle vilja ha bort mellanlägena på min bara för att slippa hålla upp spaken när man snurrar. Får kika på det till sommaren.

Avatar Fallback

Re: Byta rotationsriktning på stol i Valmet 6400

alias  
#369276
roten skrev:Skulle vilja ha bort mellanlägena på min bara för att slippa hålla upp spaken när man snurrar. Får kika på det till sommaren.


Vet en i grannbyn som modifierade spaken så han släppte spärren genom att trycka ena hälen åt något håll (om det var bakåt eller ut åt sidan tro), verkade smidigare än originalhandtaget.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Byta rotationsriktning på stol i Valmet 6400

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369292 Är väl ett antal hack på nedre delens baksida att täcka eller kapa bort
Vänder du riktningen o vänstersnurr så används inte haken alls för dom blir i fel ände då

Avatar Fallback

Re: Byta rotationsriktning på stol i Valmet 6400

Ådii  
#369297 Jag prövade faktiskt denna vecka att modifiera på vår Valmet 6600 men tyvärr så blev det inget bättre. Borrade nya hål i underredet för att få den lite mera mot handbromsen eftersom bakstycket på stolen tar emot när man ska svänga moturs så därför tänkte jag att det kanske skulle löpa fritt om stolen flyttades lite mera mot vänster men icke.
Du hade inget sånt problem gnisten? Ser ju att du har modifierat med ett par flatjärn i golvet men är det nåt annat du gjort?

Här är annars ett par bilder på ett underrede till en Valtra X120 som jag tittat på, och den svänger moturs också.

Avatar Fallback

Re: Byta rotationsriktning på stol i Valmet 6400

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369323 Jag flyttade bak stolsfästet ca 10cm men jag måste flytta sitsen med för att komma runt men de är inte gott om plats.
Har inte handbromsspak i min så den är inte ivägen.
Har stolen högt med för jag 195 och vill komma upp lite

Användarvisningsbild

Re: Byta rotationsriktning på stol i Valmet 6400

stegmaster  
#369385
roten skrev:Skulle vilja ha bort mellanlägena på min bara för att slippa hålla upp spaken när man snurrar. Får kika på det till sommaren.

Er det mer enn et mellanläge då??
Nu har jag visserligen inte testat så mycket med detta, men trodde det var endast 1 läge vid ca 30grader framåt/sidan(här står min sits nästan hela tiden, kör med schaktblad bak), eller har jag bara glömt att det finns flera lägen när stolen er vändt bakåt??? :???:

Avatar Fallback

Re: Byta rotationsriktning på stol i Valmet 6400

Førland  
#369388 det er bare et mellom hakk stegmaster,iallefall på min.det er enklere å lage venstre snurr på de med vendegear som gnisten har, for der er det en vekselspak mindre,det er i hovedsak den som tar i ved venstresnurr(jeg har self tatt bort sperrene på min stol for å prøve)men jeg kommer greit rundt i en snurr(mot høgre) det er bare litt teknikk....

Användarvisningsbild

Re: Byta rotationsriktning på stol i Valmet 6400

stegmaster  
#369394
Førland skrev:det er bare et mellom hakk stegmaster,iallefall på min...

Takk, man begynner jo å bli gammel, så bra med en bekreftelse på at man ikke er blitt helt glømsk. :mrgreen:
Sjekket i en instruksjonsbok jeg har som PDF fil, som er for modeller fra 2001 og framover, og de har 1 fast hakk ved 10 grader og et flytehakk 20-30 grader.
(Min er en 2000 modell).
Har nakkestøtte på stolen, så det er vanskelig å se bakover om man ikke sitter litt vridd til høyre når jeg bruker brøyteskjæret bak.

Avatar Fallback

Re: Byta rotationsriktning på stol i Valmet 6400

Førland  
#369396 jeg bruker også det hakket på stolen når jeg vender og baller høy.702 802 osv har itillegg tiltbart sete så en sitter beint ved pløing.

Avatar Fallback

Re: Byta rotationsriktning på stol i Valmet 6400

80-90  
#369400 Jag har satt en ståltråd mellan armstöden å spaken .. Det funkar fint

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).