SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsmiljö och Trädlära

Granskog G40+ (Filmer)

119 inlägg 77017 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Fredrik Reuter  
#368913 Yes sir!
Med en trevlig prick vid namn Olle som rattade den samma!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

skogsjan695xl  
#368918 Pratade med erik som kör h8 i morse nämligen och hörde ryckte att du skulle dit.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Granskog G40+ (Filmer)

JensSkoog  
#368920
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Nu avverkas skogen ovan!
Och idag var jag där och fotade och filmade lite från avverkningen.

En teaser nedan, skon är en 43:a.

Blåste upp bilden och reknade årsringar. Kommer till ungefär 90 år :grin: Men jag kan ha reknat fel. Hur var det med röta i det som är avverkat?

Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368940 Det blir fina stamblock från den avverkningen.

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Fredrik Reuter  
#368955 Hej,
Det stämmer nog Jens, i början på denna tråd är det felaktiga uppgifter om beståndet och det var Skogsstyrelsen som troligtvis hade fel i sin bedömning. Under 90 men över 85 år ska det vara, så det var bra räknat!

Ja, det är hundratals stamblock ur detta skifte, vissa områden var varje träd klassat och utsynat med stamblock i botten.

Det kommer mer information om detta så fort jag blir klar med sammanställningen. Och givetvis mer bilder och videos.
Kan säga att jag aldrig varit på en häftigare avverkning...

   TS
Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369168 Jag avverkade något liknande strax utanför Jönköping för 3-4 år sedan. Det blev ca 1200m3fub på 1,2 ha.
Inte så mkt övergrovt men heller inget klent i beståndet och väldigt långt. Ska försöka hitta lite foton och någon film som jag tog under avverkningen. Jag stod på en höjd och filmade 590:n nedanför, den ser löjligt liten ut när man fäller 40meters granar

Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

jannee  
#369193 Ålder på träden :?:

Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

åberg  
#369201
mummelman skrev:Ska försöka hitta lite foton och någon film som jag tog under avverkningen.


Bilder och rörliga bilder är alltid uppskattat! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Fredrik Reuter  
#369202 Hej,
Mummelman: Du får hemskt gärna leta i gömmorna och allt du kommer över vill vi se! :wink:
Dessa bestånd förtjänar all uppmärksamhet de kan få så det vore riktigt roligt om vi kunde samla på oss information tillsammans.

Jag håller f.ö på att klippa film nu från besöket. Det är tidskrävande men förhoppningsvis blir det bra.

Jannee: Menar du det jag kollat på så ungefär 89 år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Peteflamingstar  
#369213
mummelman skrev:Inte så mkt övergrovt men heller inget klent i beståndet och väldigt långt.


Precis så är de bestånd i vilka jag mäter upp de högsta volymerna, det är i jämnheten det sitter! Nästan alla slutavverkningsbestånd har grov skog, men oftast mycket klent också.

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

T Landström  
#369306 Något för husqvarn:an och MF 35:an ;)

Vi har ett bestånd som jag ska hugga inom en snar framtid...
Snitt höjden enligt Mina sidor är snitthöjden drygt 30-35 meter och det står 600-700 kubikmeter per hektar...

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

machonisti  
#369307
Peteflamingstar skrev:
mummelman skrev:Inte så mkt övergrovt men heller inget klent i beståndet och väldigt långt.


Precis så är de bestånd i vilka jag mäter upp de högsta volymerna, det är i jämnheten det sitter! Nästan alla slutavverkningsbestånd har grov skog, men oftast mycket klent också.

Intressant!
Då betyder det att gallringen skall vara så jämn som möjligt. Ofta blir det bara så att man gallrar lite ojämnt. Menar att där stammarna är klenare tenderar det att lämna tätare och de grövre glesare. Vilket kan ge ett ojämnt slutavverkningsbestånd ifall man inte reflekterar över risken.

Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369431 Inte jättegammal skog, en bekant gjorde sista gallringen med maskin i början av karriären och han är ca 45 nu.
Ska som sagt leta i helgen, men bilderna kan tyvärr ha legat på en laptop som kraschade. Ska kolla igenom en backupdrive.

Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

sealing  
#369488 Körde ett bestånd i sommras som innehöll nära 400 m3fub/ha och det tyckte jag va helt otroligt mycke virke för att vara i Norrland. Medelstammen va 0,46 och otroligt jämt och ingen röta alls. såhär såg beståndet ut
1454150697_image.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

JensSkoog  
#369512
sealing skrev:Körde ett bestånd i sommras som innehöll nära 400 m3fub/ha och det tyckte jag va helt otroligt mycke virke för att vara i Norrland. Medelstammen va 0,46 och otroligt jämt och ingen röta alls. såhär såg beståndet ut

Vilket trevligt jobb, "sealing". Ser inte ut som det har varit hårdt gallrat :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).