Föryngring

Vilken markberedningsmetod är bäst på stenig mark?

21 inlägg 11056 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken markberedningsmetod är bäst på stenig mark?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36761 Det är stora markbundna stenar med lite jord mellan. Det har vuxit grov gran. Det är rätt bra bonitet för att vara Härjedalen.
Vad är bäst?
Högläggning?
Harvning?
Något annat?



   TS
Arevo
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36781 Tjaa,harvning förstås men kanske hyggesbränning skulle va nåt?Här i Finland får man statsstöd för bränningen :D

Användarvisningsbild
halvproffs  
#36793 Behöver du överhuvudtaget markbereda :?:

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36799 Om det finns stora stenar kan det vara svårt att köra med traktor, men om det går torde en försiktig harvning vara det enda maskinella alternativet.

En lösning kan ju vara manuell markberedning i luckorna mellan stenarna om det är bra jord där. Vet att vi gjorde något likande med en fräs monterad på en äldre röjsåg. Nu växer tallen fint där. Dock mäcktar man inte med några större områden, tror det var ca 1,5 ha som markbereddes på detta viset.

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36809
Simba skrev:Tjaa,harvning förstås men kanske hyggesbränning skulle va nåt?Här i Finland får man statsstöd för bränningen :D


Tänkte markbereda nu i höst för plantering i vår så bränning fungerar inte.

   TS
Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36810
OAS-forests skrev:Om det finns stora stenar kan det vara svårt att köra med traktor, men om det går torde en försiktig harvning vara det enda maskinella alternativet.

En lösning kan ju vara manuell markberedning i luckorna mellan stenarna om det är bra jord där. Vet att vi gjorde något likande med en fräs monterad på en äldre röjsåg. Nu växer tallen fint där. Dock mäcktar man inte med några större områden, tror det var ca 1,5 ha som markbereddes på detta viset.


Det är inga problem att köra över stenarna, de är markfasta. Däremot har de stor yta och lite jord mellan. Det är ca 10 ha. Vad händer om man kör med högläggaren?

   TS
Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36811
halvproffs skrev:Behöver du överhuvudtaget markbereda :?:


Har du inte sett min signatur?
Här växer det inte utan markberedning.

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36817 En högläggare torde väl få köra många extra km för att få till nog med planteringspunkter. En grävmaskin går nog bättre om det måste högläggas.
Högläggning är no1 för mig,men med mkt sten i dagen är det tveksamt.
Mkt sten,bördig mark,tjock humus,härjedalen.Låter faktiskt som en ovanlig marktyp.
10ha är inget för en röjsåg. Släpa ngt tungt järnskrot,typ gammalt band,efter en smidig terränghjuling kunde funkat om det varit tallmark.

/Nisse

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36824 Du kan ju också prova att sätta stora plantor, 1000 st/ha, direkt utan markberedning.

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36842
nisse skrev:En högläggare torde väl få köra många extra km för att få till nog med planteringspunkter. En grävmaskin går nog bättre om det måste högläggas.
Högläggning är no1 för mig,men med mkt sten i dagen är det tveksamt.
Mkt sten,bördig mark,tjock humus,härjedalen.Låter faktiskt som en ovanlig marktyp.
10ha är inget för en röjsåg. Släpa ngt tungt järnskrot,typ gammalt band,efter en smidig terränghjuling kunde funkat om det varit tallmark.

/Nisse


Tjock humus är det inte.

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36865 Ok. Då röstar jag på OAS metod.

/Nisse

Avatar Fallback
bracke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39343 markberedd med harv och såå samtidigt

Avatar Fallback
flisshejk  
#39419 Håller med bracke harvning och sådd

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39568 jag skulle å harva och så där

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39575 Skulle va försiktig med sådd om boniteten är bra,vi har dåliga såddresultat på bättre marker speciellt i sluttning 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).