Föryngring

Fröträd blåser ner

32 inlägg 13455 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fröträd blåser ner

Chrester  
#368550 Hej!
Hoppas ni har överseende med min okunskap som ny skogsägare. Jag och min sambo skall köpa lite skog och för att få ner priset något kommer säljaren ta med sig en rotpost ut ur affären. Marken som skall avverkas består nästan enbart av tall och är rätt mager och lämpar sig för fröträd.
Så tanken är fröträd av tall och sedan plantera gran i erforderlig omfattning. Nu till min fråga. Va händer om fröträden blåser ner efter tex 3år? Normalt brukar man väl låta fröträden stå kvar tills de nya tallarna kommit upp rätt mycket i höjd? Måste vi komplettera med tallplant eller vilka skyldigheter har vi?

Mvh



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Fröträd blåser ner

alias  
#368556
Chrester skrev:Hej!
Hoppas ni har överseende med min okunskap som ny skogsägare. Jag och min sambo skall köpa lite skog och för att få ner priset något kommer säljaren ta med sig en rotpost ut ur affären. Marken som skall avverkas består nästan enbart av tall och är rätt mager och lämpar sig för fröträd.
Så tanken är fröträd av tall och sedan plantera gran i erforderlig omfattning. Nu till min fråga. Va händer om fröträden blåser ner efter tex 3år? Normalt brukar man väl låta fröträden stå kvar tills de nya tallarna kommit upp rätt mycket i höjd? Måste vi komplettera med tallplant eller vilka skyldigheter har vi?

Mvh


Var i landet handlar det om (mager mark i södra Sverige är ju normalt bördigare än mager mark i norra Sverige)?

Idealet är att ta ner fröträden när plantorna är i ungefär knähöjd.

Hur lång tid det tar beror på marken, om man vidtar rätt föryngringsmetoder och dessutom huruvida man har turen med sig.

Ställer jag rätt mängd fröträden med tanke på markens beskaffenhet (rekommendationerna brukar variera mellan 50-150 träd/ha)?

Behövs markberedning (oftast ja), och utförs den på rätt sätt?

Är viltstammarna på vettig nivå?

Behöver jag lövsanera föryngringen tidigt (tall tål inte att överskuggas av löv)?

Om något går fel så har man att välja på att hjälpplantera eller att börja om från början på något av följande sätt;
1: markbered om hygget och hoppas på nytt kottår
2: avverka frötallarna, markbered om hygget och föryngra med sådd
3: avverka frötallarna, marbered om hygget och plantera det

Om säljaren skall behålla en rotpost (eller AU eller LRK) där det skall ställas fröträd så bör det framgå ett lägsta antal fröträd/ha som skall kvarlämnas (utöver ev. naturvårdsträd) - något som bör framgå både av köpekontraktet på fastigheten samt i kontraktet med virkesköparen.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Fröträd blåser ner

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368557
Chrester skrev:Hej!
Hoppas ni har överseende med min okunskap som ny skogsägare. Jag och min sambo skall köpa lite skog och för att få ner priset något kommer säljaren ta med sig en rotpost ut ur affären. Marken som skall avverkas består nästan enbart av tall och är rätt mager och lämpar sig för fröträd.
Så tanken är fröträd av tall och sedan plantera gran i erforderlig omfattning. Nu till min fråga. Va händer om fröträden blåser ner efter tex 3år? Normalt brukar man väl låta fröträden stå kvar tills de nya tallarna kommit upp rätt mycket i höjd? Måste vi komplettera med tallplant eller vilka skyldigheter har vi?

Mvh


Är det tallmark ska du försöka med tall, gran kommer göra dig besviken. Det är inte så betungande att spruta viltskydd på något enstaka hektar årligen.
Fröträden bör tas ner när tallplantorna är ca 0,5m höga och det är de när de är ca 5år. Fröträd kommer att blåsa ner hur noga man än väljer ut dem.

Avatar Fallback

Re: Fröträd blåser ner

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368566 Fröträd blåser ner första blåsten som kommer.
Lämna korta fröträd med liten krona.

Avatar Fallback

Re: Fröträd blåser ner

husqvarna_med_sthil  
#368617 När stormen -13 drog förbi var jag tvärsäker att mina frötallar skulle ligga efter backen men de klarade sig allihop. Däremot stöp ett gäng större granar i hyggeskanten så det är inte alls säkert att fröträden blåser ner. Skogsköparen här som avverkningen skrevs med sa samma sak... fröträd bara blåser ner men jag hävdade ändå att fröträd skulle vi spara. Dessa har bara stått några få veckor ensamma ännu så får se hur det tänker gå med dessa.

Användarvisningsbild

Re: Fröträd blåser ner

Sunilorblede  
#368622 På sida 4 i denna länk finns en bra text om föryngring med fröträd. Läs och begrunda.

http://pida.billerudkorsnas.com/Global/Skogsbruk/Skogs%C3%A4gare/Din%20skogliga%20partner/Info-blad%204.11_tryckf%C3%A4rdig_111128.pdf

Användarvisningsbild

Re: Fröträd blåser ner

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368630 Nä att fröträd blåser ner, det vet man ju. Men likväl så lever man på hoppet och envisas med att spara.

Men när o var dom blåser ner blir man inte klok på.

Avatar Fallback

Re: Fröträd blåser ner

husqvarna_med_sthil  
#368633
Vedmaskin skrev:Nä att fröträd blåser ner, det vet man ju. Men likväl så lever man på hoppet och envisas med att spara.

Men när o var dom blåser ner blir man inte klok på.


Det är ju just det, man kan ju aldrig veta och det är ju som sagt väsentligt att tala om för oavsett om den ene klarar sig kan ju någon annans fröträd lägga sig direkt så man kan nog inte ta något för givet inte.

Användarvisningsbild

Re: Fröträd blåser ner

T Landström  
#368634 Beror väl mycket på hur hygget ser ut och terrängen runt om...

Användarvisningsbild

Re: Fröträd blåser ner

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368635
T Landström skrev:Beror väl mycket på hur hygget ser ut och terrängen runt om...


Jo, men ändå kan man undra ibland.

Har haft frötallar som har stått i några år men sedan börjat trilla i omgångar...

Användarvisningsbild

Re: Fröträd blåser ner

sundelius  
#368636
Sunilorblede skrev:På sida 4 i denna länk finns en bra text om föryngring med fröträd. Läs och begrunda.

http://pida.billerudkorsnas.com/Global/Skogsbruk/Skogs%C3%A4gare/Din%20skogliga%20partner/Info-blad%204.11_tryckf%C3%A4rdig_111128.pdf

Den var bra :!:
Tack

Avatar Fallback

Re: Fröträd blåser ner

husqvarna_med_sthil  
#368647
sundelius skrev:
Sunilorblede skrev:På sida 4 i denna länk finns en bra text om föryngring med fröträd. Läs och begrunda.

http://pida.billerudkorsnas.com/Global/Skogsbruk/Skogs%C3%A4gare/Din%20skogliga%20partner/Info-blad%204.11_tryckf%C3%A4rdig_111128.pdf

Den var bra :!:
Tack


Själv fick jag en smula ont i magen, jobbigt att lära sig nya saker ibland.

Användarvisningsbild

Re: Fröträd blåser ner

Peteflamingstar  
#368652 Fröträd från bestånd som gallrats ett par gånger tidigare brukar ha stärkt sina rotsystem såpass att de klarar sig från att blåsa omkull, idealet är nästan att spara fröträd från t.ex. timmerställning. Däremot brukar jag i mina skogsbruksplaner sällan rekommendera att man ställer fröträd överhuvud taget, dels är det i praktiken sällan man plockar ner dem i tid (och man kör/fäller då sönder röjstammarna), och dels blir de dyra att avverka när den dagen kommer. Om de inte blåst ner först förstås :wink:

Användarvisningsbild

Re: Fröträd blåser ner

Sunilorblede  
#368654
husqvarna_med_sthil skrev:
sundelius skrev:
Sunilorblede skrev:På sida 4 i denna länk finns en bra text om föryngring med fröträd. Läs och begrunda.

http://pida.billerudkorsnas.com/Global/Skogsbruk/Skogs%C3%A4gare/Din%20skogliga%20partner/Info-blad%204.11_tryckf%C3%A4rdig_111128.pdf

Den var bra :!:
Tack


Själv fick jag en smula ont i magen, jobbigt att lära sig nya saker ibland.


Ja det är väl lite så att för att maximera chansen att lyckas bra, eller kanske omvänt minimera risken för att det ska gå mindre bra, med fröträd så krävs lite mer planeringsarbete och intresse än vid föryngring med plantering. Om sanning ska fram så blir väl de mindre välplanerade föryngringarna med fröträd allt som oftast godkända föryngringar om än med några års extra fördröjning. När jag var på siljansfors där christer karlsson tillämpat artikelns "recept" så var det närmare 100 000 plantor/ha. Kanske inte alla som ser det som positivt när röjsågen ska startas. Men för den intresserade finns ju häftiga möjligheter att forma bestånd.

Användarvisningsbild

Re: Fröträd blåser ner

Chrester  
#368656 Tack för alla informativa och nyttiga svar! Det kan man konstatera är väl att det skiljer sig mycket åt såklart mellan skog och skog.
Jag har läst på rätt så mycket inför avverkningen vad gäller fröträd och tagit hjälp från människor som kan. Kommer en duktig herre i nästa vecka som skall stämpla och kommer då även hjälpa till att välja och märka fröträd. Men vet inte riktigt om jag fick svar på min fråga även om jag fick mycket bra svar.

Man har ju som bekant en skyldighet att plantera/spara fröträd för att få en återväxt. Men kan man få backning av någon instans om fröträden blåser och och återväxten inte ser bra nog ut? Sen så fattar jag också att det ligger i ens intresse som skogsägare att få en bra återväxt.

Tack åter igen för alla nyttiga svar, ibland är det nästan jobbigt att fråga då jag upplever att man skall veta precis allt om skog innan man skall äga.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).