Motorsåg och handhållet

Jonsered 2065 turbo.

10 inlägg 5896 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered 2065 turbo.

skauten  
#286161 Fikk kjøpt en Jonsered 2065 med 16tom sverd 3/8 kjede ,for en 1000 lapp.
Den er fra slutten av 90 tallet. Den har gått lite.
Er dette noe å ha eller var det ett (katta i sekken kjøp).
Noen her som har litt erfaring med en sånn. :?:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2065 turbo.

anersimyra  
#286163 Inte har du fått " katta i säcken," möjligtvis " grisen i säcken ".. :smile: men är skicket bra har du köpt dig en utmärkt såg.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2065 turbo.

JensSkoog  
#286165 Det där är inte mycket pängar för en bra såg. Lite tung å springa runnt med, men i god skick drar den som ett skollat troll. Kann vara lite svårstartad när den är varm, men du får ta en kaffe när du tankat :grin:

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2065 turbo.

SawTroll  
#286188 Om den generelt er i bra stand så kan du jo alltids sette 372xp cylinder/stempel på den.....

Avatar Fallback

Re: Jonsered 2065 turbo.

skauten  
#368079 Det var vel katta i sekken. Påkostet ny kløtsj ( hadde sprekt) + O ring i oljepumpe ( lekkasje kjedeolje) . Ny Tennspole + membransett forgasser. Total kostnad sag 1000 + rep deler 3000kr .
Denne saga var veldig pen å se på , og jeg vet at den ikke hadde gått mye. Ikke mer enn 300 cm".
Ikke helt sikker på kvaliteten til Jonsered . ( sprekt kløtsj --- Tennspole )
Sånn til ettertanke , hvis det er tanke på å kjøpe ei brukt sag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2065 turbo.

JensSkoog  
#368107 Tråkigt att höra 😡

Det är ju det som är om man köper på netet - man ser sågen från den bästa sidan på
en bild, men provkörning och närmare koll får man inte.
Om jag skulle köpa en begagnad såg, skulle jag gå till en ÅF jag
liter 100% på. Kostar lite mera, men man har en viss garanti.

Jonssered har ju faktisk hyfsad kvalite, men här har du kommit över en såg som har
haft en ägare med mycket låg kvalite, och dom finns det många av på begagnadmarknaden

Men, jag hoppas du får glädja av sågen even om priset blev mycket
mera än dom 1000 du gav för den :wink:

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2065 turbo.

Peteflamingstar  
#368119 Stora äldre proffssågar kostar lite extra hur man än gör, antingen billiga och sen får man laga eller så är de i kanonskick och dyra av den anledningen. Min femton år gamla 372:a kostade fyratusen begagnad och sen blev det ändå en del reparation (oljepumpen, nytt svärd o kedjor mm). Men man kan lägga pengar på mycket tråkigare grejer också! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2065 turbo.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368122 Köpa såg på internet är lite lurigt. Ibland går det bra ibland inte. Det är risker inblandat i internetköp.
Knepet med att vara nöjd är att inte betala för mycket. Då blir man inte så besviken om det bara är delar av den man kan använda.
Det är inte nytt, även om det är lite använt så har det åldrats mer eller mindre.
Ingen garanti eller annan köptrygghet. Kollar du inte igenom varan själv ordentligt o frågar så många frågor det krävs att bli nöjd och säker i ditt köp, får du stå ditt kast o lita till turen. Är man inte så tekniskt begåvad eller intresserad så finns det nog lämpligare köp alternativ.

Att handla av en verkstad har sina fördelar. En god relation till en bra service verkstad är ovärderlig när du behöver den.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2065 turbo.

Erre  
#368195 Jag var så sjukligt sugen på en husqvarna 372 a.
Hittade en på blocket efter lite letande.
På bilden var det ett gäng sågar på ett pickupflak.
Kollade telefonnumret och såg att det var en firma i Luleå.
Trädgårdsservice.
Kändes rimligt att dom kunde ha lite sågar till salu. Så jag köpte den osedd.
Men jag hade tur. Sågen kom i en husq låda, väl emballerad, nästan nytt svärd och tre kedjor följde med i priset.
Kul när man lyckas pricka bra folk. För jag kunde blivit ordentligt blåst.
Så det var en chansning med kalkylerad risk.
Så ha med det vid nät affär, kan bli bra men oxå Skit!

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2065 turbo.

traktorz  
#368227 Jonsered CS2000-serien av sågar var väl från tiden före sekelskiftet. Sen kom CS2100-serien i början av 2000-talet, som i stort sett byggde på den förra, men med förbättrade komponenter för en förfinad och smidigare design, som hade direkta motsvarigheter till Husqvarnas breda 300-serie. T.ex. Husqvarna 353 som motsvarar vår egen CS2152, t.ex. HVA 346XP (I/II) som motsvarar CS2147/CS2153.

Det är även rimligt att anta att tillgång till reservdelar är enklare för CS2100-serien. Med CS2100-serien stod man även på topp motormässigt inom tvåtakt, innan man gick över till dagens CS2200-serie med friskluftsmotorer.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).