Servicebyggnader

Skall bygga maskinhall, önskar tips och råd!

59 inlägg 77234 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

rokon  
#367886 Såväl stålpriser som virkespriser är låga/pressade av konjunkturen på världsmarknaden om man har möjlighet att bygga nu så är det rätt tid. Samma bör gälla så gott som alla materialkostnader.

Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

haggloader  
#367944 Virkespriserna och stålpriserna är låga, men arbetskraftkostnaderna skenar nästan. ROT-avdraget har en förödande effekt på arbetskraftkostnaden, addera dessutom den enorma högkonjunktur som är inom byggsektorn.

Ovanstående spelar ju ingen roll om man ska göra arbetet själv.

Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367956 Min farfar sa till mina föräldrar att dom inte var kloka o bygga hus nu(1955) när de var som allra dyrast.... Byggkostnad då ca40' :wink:

Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367957
gnisten83 skrev:Min farfar sa till mina föräldrar att dom inte var kloka o bygga hus nu(1955) när de var som allra dyrast.... Byggkostnad då ca40' :wink:

Ja det finns alltid de som ska vara värst, då som nu. Haha

Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367970 Tänkte mest att alla kostnader kommer att stiga med tiden oavsett om man tycker de är svindyrt att bygga nu.
Tror nog att arbetskostnaden närmar sej materialkostnaden för mej

Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367993 Jo det är nog helt hopplöst att försöka passa på när det är som bäst, man får bygga när man måste helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

opekka  
#368638 Det enda man kan göra är väl att komma fram till vad man vill bygga o sedan samla på sig material, om man nu inte köper byggsats.

Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Hema  
#368643
opekka skrev:Det enda man kan göra är väl att komma fram till vad man vill bygga o sedan samla på sig material, om man nu inte köper byggsats.

Fast ibland behöver man då ha ha en byggnad att ha grejerna i.. :) Nästan ett moment22 (Catch22), har själv funderat på att tillfälligt skaffa ett bättre tält tillsvidare.

Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Lucke  
#442033 Hej!

Nu har det inte varit någon aktivitet i den här tråden på ca. ett år.
Då det var jag som startade tråden så tänkte jag återkomma och tacka Er alla för bra diskussioner och visa upp vad dessa slutligen ledde fram till.
Väggar, tak och sockel är isolerade, fönsterna har isolerglas. Jag planerar att dela av hallen invändigt med en isolerad vägg så att man kan ha det lite varmare i verkstadsdelen.
Maskinhallen är i skrivande stund nästan klar, det som återstår är gjutning av golvet samt montage av portarna.

Jag vill även passa på att tacka leverantören J3M som gjort ett kanonjobb med både design och montage!

Mvh Lucke
Senast redigerad av Lucke tor 02 mar 2017, 14:58, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442035 Trevligt med uppföljning och fina bilder.
Nu när det står där kanske en del nya frågor uppstått, skulle du bygga exakt sådär igen?
Varför så höga portar?
Blir det nån utsmyckning eller andra kosmetiska tillägg tex lampor osv?
Är den nog stor?

Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Sågomanen  
#442036 Alltid trevligt med återkoppling och vilken fin maskinhall du gör. Vad kostar den?

Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Lucke  
#442039 Hej!

Jag har än så länge inte kommit på någonting som jag skulle vilja gjort annorlunda, det känns bra!
Portarna ser nog lite höga ut just nu pga. att det saknas 150mm makadam och 150mm betong. Det färdiga golvet blir alltså 300mm över nuvarande nivå. De stora portarna kommer att bli 4,5m höga. Traktorgrävaren som jag har är 4.3m med grävaggregatet i topp men jag ökade till 4.5m för att vara "framtidssäkrad". 4.5m är ju maxmått för allmän väg så då kvittar det vad jag köper i framtiden.
Det kommer att bli några "gårdsarmaturer" på fasaden som lyser upp planen framför.
Stor nog, det kommer nog att bli fullt men det var så stort som fick plats just här. När den är full får jag bygga en till! ;)

Mvh Lucke

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442041 Finemang, jo en till sån där hall skulle ju matcha när det blir så dags.

Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Lucke  
#442045
Sågomanen skrev:Alltid trevligt med återkoppling och vilken fin maskinhall du gör. Vad kostar den?


Jag har inte summerat allting ännu. Det är ganska mycket markarbeten gjorda, vi har t.ex. gjort av med 100kg dynamit och mer än 2000 ton fyllnadsmaterial samt att vi även kört bort en hel del material därifrån (stubbar och lerjord m.m.).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Mowi850  
#442052 Riktigt fint bygge. Det ända med såna här hallar är att man själv blir så avundsjuk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).