Servicebyggnader

Skall bygga maskinhall, önskar tips och råd!

59 inlägg 77236 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Lucke  
#362283 Hur är det med bygglov? Om jag inte är helt felunderrättad så krävs det inte bygglov för uppförande av ekonomibyggnader på lantbruksfastigheter? Avstånd till andra byggnader har väl Räddningstjänsten synpunkter på, jag tror att det är min. 8m som gäller?
Bör man kontakta kommunen ändå av någon anledning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

bgl  
#362291 Det finns en principiell frizon för byggnader som har direkt samband med gårdens drift. Tillkommer verksamhet utöver detta blir det i stället en gråzon, bör utredas i det enskilda fallet.
Däremot finns ett annat och svårhanterligt problem: miljöaspekten!
Miljökraven på denna typ av byggnad är oberoende av storlek, ägare osv. Det kan räcka med att försöka göra en smörjgrop i sitt bilgarage eller bygga större takhöjd så "går miljömupparna igång".
Kraven gäller i första hand 2 saker, risker för oljespill och förorenat tvättvatten.
Även om man bygger inom ramen för driftsbyggnad på jordbruksfastighet kan kraven ställas när kommunen väl upptäcker husets användning.
Man får välja mellan att ta risken och att i god tid tala med den egna kommunen.
Mitt råd är att ta kontakt redan på planeringsstadiet.

Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Lucke  
#367561 Sitter och finputsar på hallritningen och kan inte bestämma mig för hur höga portar jag behöver ha. Den högsta maskinen som jag har är en traktorgrävare, en Hymas 474. Har kollat lite på måtten i handboken till den och har kommit fram till följande: Om man fäller ned grävaggregatet en bit så kan man nog smyga igenom en portöppning med höjden 3,5m skall man komma in utan större besvär så bör porten vara 4,0m och skall man vara helt säker på att det inte tar i även om man glömmer att sänka grävaggregatet så bör porten vara 4,5m hög.

Vad tycker ni, räcker det med 4m hög port eller skall man gå "all-in" och höja hela hallen med en halvmeter så att man kan få dit portar med 4,5m fritt i porthålen? Det känns högt, de flesta standardhallarna är ju bara 4m höga?!
Portarna skall sitta på långsidan så väggen blir väl ca. 4,8 m hög eller nåt sånt..

   TS
Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

alias  
#367574
Lucke skrev:Sitter och finputsar på hallritningen och kan inte bestämma mig för hur höga portar jag behöver ha. Den högsta maskinen som jag har är en traktorgrävare, en Hymas 474. Har kollat lite på måtten i handboken till den och har kommit fram till följande: Om man fäller ned grävaggregatet en bit så kan man nog smyga igenom en portöppning med höjden 3,5m skall man komma in utan större besvär så bör porten vara 4,0m och skall man vara helt säker på att det inte tar i även om man glömmer att sänka grävaggregatet så bör porten vara 4,5m hög.

Vad tycker ni, räcker det med 4m hög port eller skall man gå "all-in" och höja hela hallen med en halvmeter så att man kan få dit portar med 4,5m fritt i porthålen? Det känns högt, de flesta standardhallarna är ju bara 4m höga?!
Portarna skall sitta på långsidan så väggen blir väl ca. 4,8 m hög eller nåt sånt..


Enligt min ringa mening så tenderar alla maskiner att bli numret större vid varje byte, så 3,5 meter hade jag avfärdat direkt. Tycker man att man har råd så skulle jag säga att det är klokt att välja 4,5 meter framför 4,0.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367589 Håller med alias, mina maskiner har växt på höjden hela tiden.
Min hall som är nästan klar har 5m höga väggar och 4,8 hög rullport så jag har byggt för framtiden och vilka maskiner jag nu kommer att köpa =))

Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Lucke  
#367622 Tack för era svar, då kör jag på 4,5m fritt i portöppningarna!

Just 4,5m känns som ett bra mått då det ju är gränsen för fri höjd på allmän väg så de flesta fordon/maskiner borde gå in genom en sådan port.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

550  
#367704
Lucke skrev:Tack för era svar, då kör jag på 4,5m fritt i portöppningarna!

Just 4,5m känns som ett bra mått då det ju är gränsen för fri höjd på allmän väg så de flesta fordon/maskiner borde gå in genom en sådan port.


Låter smart, det kommer alltid en dag när man glömmer sänka kranen innan man kör in :wink: Jag tycker personligen det är värt att lägga lite extra på bra portar, inte kul om de går sönder/trillar ner/blåser bort. Det räcker att ha omaket med att hänga upp dem en gång :lol:

Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

molnia  
#367710 att bara komma in är en sak, men skulle det behövas göras service på huggarvagnskran eller annan rörlig del då är det mycket tacksamt med lite höjd till taket. Av den anledningen fantiserar jag om en hall med A-takstol, för jag är inne på att bygga i trä. en stålhall får ju den höjden oftast.

Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Lucke  
#367715
550 skrev:
Låter smart, det kommer alltid en dag när man glömmer sänka kranen innan man kör in :wink: Jag tycker personligen det är värt att lägga lite extra på bra portar, inte kul om de går sönder/trillar ner/blåser bort. Det räcker att ha omaket med att hänga upp dem en gång :lol:


Jo, det var precis min tanke, om man sitter i andra tankar så är det ju väldigt lätt hänt att man kör in med uppfällt grävaggregat och skrotar både porten, väggen och takkanten. Skulle absolut kunna hända mig...

   TS
Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Hema  
#367722 Vet en del som har satt upp en pingisboll via ett snöre i porten, kan hjälpa den mest glömske att vara aktsam.

Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367724 Räcker inte, har provat o körde av nippeln stickans cylinder :shock:

Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

uffejohan  
#367753 Många kloka tankar och erfarenheter. Jag byggde en stålhall för 10 år sedan med dubbelport på ena gaveln, porthöjd 4 meter, mått på hallen 24x12 meter. Grusgolv, byggde sedan isolerad verkstad med värme som ett "rum" inne i hallen med gångdörr ut i stål, mått på verkstan 6x6 meter. Fri höjd inne i hallen c:a 6 meter i mitten. Funkar utmärkt och man lär sej efter ett misstag att fälla ner bommen på både grävmaskin o skotare när man passerar porten.... Om du ska ha portar på långsidan måste du ordna med snörasskydd på taket, annars har du 1 meter hårt packad snö som snabbt fyser till is längs hela långsidan första tövädersdagen. Jag fick min hall monterad och klar på mina plintar för under 300 000. Verkstadsdelen och all el fixade jag själv.
Kolla gärna med Svenska Stålhallar AB i Tranås, kanonkillar som gjorde ett jättebra jobb till mycket lågt pris. I mina trakter ( Nässjö ) finns ingen som slår dom.
För övrigt är det skönt att ha alla grejer under tak!

Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367799 En grej som jag saknar är ett oljerum, du nämner oro för brand och därför plåtverkstad
men det som brinner är inte träet i byggnaden utan bränslen, olja, fett och gas mm.
Så om du redan i planeringsstadiet kan rita dit en rejäl plåtdörr med de brandfarliga grejerna bakom den
så vinner du ju massor brandsäkerhet och kan bygga resten av hallen i vilket material du vill,
trä är ju vackrare än plåt, vink vink.

Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Lucke  
#367803 Smart ide! Har själv funderat på hur det skulle se ut om det blev brasa där jag har olja+diesel just nu, ca. 300 liter i ett öppet pallställage... Bra läge att ändra på det nu!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

ananders  
#367874 Hmm, det är inte alltid det räcker med 4,5 meter höga portar. På jobbet har vi maskinhallen intill plansilon och det har hänt mer än en gång att flaket på vagnen inte hunnit ända ner när de skulle köra in på kvällen efter sista lasset :surp: :roll: .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).