Skördare

Viket märke skall man välja???

31 inlägg 12437 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36588 tycker den varkar kraftigare.

Avatar Fallback
Andreas_93  
#36596 tveksamt gremo kranen(loglift v181) är så klen om man har ett sp 551 på
vi hade det kranen gick av 2ggr

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36601 själv skulle jag välja en ecolog 570 med 11.3m kran och logmax 5000.
Snabb, smidig,stark och klarar allt mellan 0,05 gallring till frötall runt kuubiken

Användarvisningsbild
Knegarn  
#36602
Mowi skrev:klarar varkligen en valmet 901 slutavverkning?
no problemo! körde nyss en 700 liters kalyta utan större problem, lite högre valstryck bara så trillar inte trät ur skopan.

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36604
Knegarn skrev:
Mowi skrev:klarar varkligen en valmet 901 slutavverkning?
no problemo! körde nyss en 700 liters kalyta utan större problem, lite högre valstryck bara så trillar inte trät ur skopan.


Antar att du har 350 agg. är grymt allt man får i susar igenom på en grisblink :lol: :wink:

Användarvisningsbild
Knegarn  
#36611
ume skrev:
Knegarn skrev:
Mowi skrev:klarar varkligen en valmet 901 slutavverkning?
no problemo! körde nyss en 700 liters kalyta utan större problem, lite högre valstryck bara så trillar inte trät ur skopan.


Antar att du har 350 agg. är grymt allt man får i susar igenom på en grisblink :lol: :wink:
jepp! 901.3 me 350.1 450 timmar körd :)
Den verkar oerhört trevlig denna maskin, hoppas den är driftssäker oxå!

Avatar Fallback
freddy213  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36613 1070 med 754 är ett säkert kort

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36614 passa dig för snöpackning vid tiltcyl bara annars har vårat bara gått synd på verktygen bara som hinner bli rostiga..

Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36661
Mowi skrev:klarar varkligen en valmet 901 slutavverkning?


Det beror ju på vilken modell av 901 du pratar om.
En 901.4 är jämförbar med första generationen 911 i fråga om kran/motor-styrka
Första generationen 901 skulle jag inte köra slutavverkning med.

901 och 350 agg verkar vara en fin kombination, skulle vara kul att testa nån gång.

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36673 om man ska ha en 901 till o gallra med vad skulle ni då välja 330 och 11 meters kran. eller 350 och 10 meters kran?

Användarvisningsbild
masterchief  
#36674 Jag skulle välja 11m alla dagar i veckan.
I gallring så saknar man alltid det där lilla sista :oops:

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36677 jag skulle nog med ta det. Det går nog hyfsat i grövre skog med. det sitter ju på valmetdrivaren och dom säger att det går att köra slutavverkning med det

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36691 Känner en som jobbar som tekniker på swelog. Enligt honom skulle man passa sig för 330,haft mkt. bekymmer med det. Bara gallring så borde det funka.
Är ju inte många man ser med det aggregatet heller så de kanske är av nån anledning!?
Skulle nog satsa på 350,om du inte bara skall köra 1a gallring då möjligen...Dock har man ju det problemen med alla 4wd aggregat att du inte blir lika smidig att ta stammar som nästan står ihop.
Med ett 2wd kan man ju nypa fast enbart med hjulen å ta en stam som i prinicp står ihop med en annan utan att skada den som blir kvar.
Eco-log är väl fina maskiner,dock är ja fortfarande lite fundersam när det gäller driftsäkerheten....

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36752
Mowi skrev:om man ska ha en 901 till o gallra med vad skulle ni då välja 330 och 11 meters kran. eller 350 och 10 meters kran?

Lätt 11m kran och sp 451
Och ja ecolog går som tusan men sällan mer än 2 veckor sen kräver dom en hel dag med rast och vila :lol:

Avatar Fallback

Val av maskin

superspindel  
#36891 Min erfarenhet säger att en mellan skördare typ Eco Log 560/580 (samma ytter mått) eller Valmet 911 är bäst.

Ska du köra med flerträd/klipp är eco logen oslagbar tack vare styrkan o stabiliteten. Ni som var i Eco Logs monter på Nolia förstår vad jag menar. Ska du bara köra gallring o lite slutavverkning utan flerträd har maskinvalet inte så stor betydelse men svänghytt är att rekomendera. Jag tror du ska akta dig för beståndsgående maskiner för du blir väldigt begränsad i jobben, en annan stor nackdel är att de kräver grymt mycket av föraren för att komma i närheten av samma gallringsresultat o produktion.

Vad gäller maskinernas driftsäkerhet tror jag heller inte det har så stor betydelse längre de flesta märkena verkar gå mer eller mindre bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).