Traktorn i skogen

Avlastning av massaved med vajerkran

38 inlägg 20350 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Avlastning av massaved med vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367333 Sedärja, återkom gärna med recensioner! :)

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Avlastning av massaved med vajerkran

alias  
#367334
Vedmaskin skrev:
4x4 skrev:Idag kom det ett paket via tradera.. :grin:

Mycket fin kvällslektyr nästan gratis.


Gamla klassiker. :grin:


Jupp, har själv "Grundbok för skogsägare" och "Motorsågning" hemma i bokhyllan. De övriga har jag inte sett tidigare, men de verkar intressanta.

Trevlig läsning!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Avlastning av massaved med vajerkran

JensSkoog  
#367337
4x4 skrev:Idag kom det ett paket via tradera.. :grin:

Mycket fin kvällslektyr nästan gratis.

Du har god smak när det kommer till kvällslektyr, 4x4 :-BD

Avatar Fallback

Re: Avlastning av massaved med vajerkran

4x4  
#367355
JensSkoog skrev:
4x4 skrev:Idag kom det ett paket via tradera.. :grin:

Mycket fin kvällslektyr nästan gratis.

Du har god smak när det kommer till kvällslektyr, 4x4 :-BD


Äh det är ju ni här inne som lurade mig, visste inte ens om att dom fanns tidigare. :lol:
Men visst är det kul och intressant med fakta om något som ligger en nära eller är aktuellt.

Jag pryade ett par veckor på Västsura skogsbruksskola -77 som högstadieelev och fick smak och praktiska grunder i motorsåg och skotare, sedan kom jag bort från det och hamnade i elbranschen och där är jag än i dag om än i annat format.

Vill absolut inte kalla mig för huggare med stort H men jag vedeldar sedan -88 och har aldrig köpt ved utan alltid plockat hem husbehovet lite här och där under alla år då jag inte har så mycket mer än ek på gården.
Då ofta svåra träd som folk velat ha ner runt hus etc. och enklare urgallringar.

Nu tänkte jag lyfta mig ett snäpp och börja med traktor och hemmabyggd wirekran då kroppen börjar protestera mot manuellt arbete i alla moment. Inte för att mitt årsbehov kanske motiverar det men det är ju rätt kul att bygga och trixa i garaget :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Avlastning av massaved med vajerkran

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367391
alias skrev:
Vedmaskin skrev:
4x4 skrev:Idag kom det ett paket via tradera.. :grin:

Mycket fin kvällslektyr nästan gratis.


Gamla klassiker. :grin:


Jupp, har själv "Grundbok för skogsägare" och "Motorsågning" hemma i bokhyllan. De övriga har jag inte sett tidigare, men de verkar intressanta.

Trevlig läsning!

MVH
Alias


Grundboken fick jag efter en prao vecka på Asa försökspark i högstadiet.

Kom ihåg att man läste den med stort intresse. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Avlastning av massaved med vajerkran

Rossignol  
#767837
Mangan skrev:Jo, tvärs vägen är det vanliga. Man får alltså backa av vagnen från vägen och in i skogen. Och hamna på rätt avstånd från befintlig välta. Viktigt att kätting/band sitter kvar på högen du tippar till dess du har tippat nästa hög bredvid!


Hur får ni bort kättingen ur vältan?

Avatar Fallback

Re: Avlastning av massaved med vajerkran

Amatörhuggare 62  
#767841 Den drar man loss, m vajern.
Gjorde vi , när Far körde Viktorn å Starkrana och lilla Rottnekärran

Avatar Fallback

Re: Avlastning av massaved med vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#767865 @Rossignol Jag drar loss den för hand i 19 fall av 20. Det ligger underlag av massaved, och man ställer två bitar mot vältan som är där redan. Så det går lätt att dra loss vajern, men man gör det inte förrän man lagt ytterligare en bunt, såklart.

Här filmar jag en avlastning, så ser du. Givetvis blev det gång 20 av 20 så jag fick ta kranen till hjälp!


   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).