Arbetskläder för skogen

Kvalitet på Oregonhjälm?

6 inlägg 4333 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kvalitet på Oregonhjälm?

Tjita1  
#366080 Hej!
Är det rimligt att visiret på en Oregonhjälm går sönder efter kanske ca 5 användningsdagar, utan att nåt större en vanliga riskvistar träffar det? Den kostade trots allt 450 spänn..
Kommer självklart reklameras, frågan är om jag ska köpa en likadan, eller byta till nåt annat märke. Något annat som rekommenderas?

Edit: Ärade administratörer, kan ni se om ni kan kika på varför bilder uppladdade från en Mac blir uppochner fast dom är rätt på datorn?
Edit 2: Hittade hur man vänder på dom nu. Blindstyre Karlsson...


Senast redigerad av Tjita1 fre 15 jan 2016, 18:54, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvalitet på Oregonhjälm?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366082 Har för mig att det är Peltor som gör Oregons grejer så det är definitivt inte okej. Samtidigt tror jag att du fått ett måndagsexemplar, har tre olika uppsättningar av samma typ av visir och det har aldrig hänt mig så jag tycker att du ska begära ett nytt.

Avatar Fallback

Re: Kvalitet på Oregonhjälm?

Carlfritidshuggare  
#366090 Peltor3M gör (även?) Stihls hjälm. Den är ok.

Avatar Fallback

Re: Kvalitet på Oregonhjälm?

röjar kalle  
#366115 Har också ett oregon visir som gått sönder tror inte kvaliten är någon höjdare.

Användarvisningsbild

Re: Kvalitet på Oregonhjälm?

Tjita1  
#366178
röjar kalle skrev:Har också ett oregon visir som gått sönder tror inte kvaliten är någon höjdare.

På samma sätt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kvalitet på Oregonhjälm?

Nonkan  
#372039 Skulle inte tro 3M/Peltor är inblandade i Oregons hjälmar, det ser ut som alldeles för dålig finish, och prisbilden stämmer inte heller riktigt med svensktillverkad utrustning. Skulle gissa på nonametillverkare som "inspirerats" av Peltors design.

Stihls hjälmar i norden är tillverkade av 3M/Peltor, på kontinenten har de lite andra varianter. Även USA-marknaden skiljer oftast, lite olika märkningar.

Husqvarnas standard är MSA Balance, med hörselskydd från MSA Sordin. Tror de gör Technichal med, men arboristhjälmen är från Petzl. Budgethjälmen vetefan.

Lite roligt ändå att hörselskydden på båda de största motorsågsmärkena kommer från Värnamo :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).