ATV och UTV i skogen

Snöplogning med atv

27 inlägg 24050 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snöplogning med atv

Hammaren  
#365039 finns det någon i forumet som plogar åt andra med atv? vad har ni för prislapp på den tjänsten isåfall? :geek:



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Snöplogning med atv

anersimyra  
#365087 Svevia plogar skridskobanor på sjöisar åt Nacka kommun till det facila priset av 3500:- kronor timma..PLUS MOMS med fyrhjuling. Mitt anbud på 600:- kronor timma plus moms ansågs vara ett affärsmässigt sämre anbud än Svevias.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Snöplogning med atv

Tjita1  
#365089
anersimyra skrev:Svevia plogar skridskobanor på sjöisar åt Nacka kommun till det facila priset av 3500:- kronor timma..PLUS MOMS med fyrhjuling. Mitt anbud på 600:- kronor timma plus moms ansågs vara ett affärsmässigt sämre anbud än Svevias.. :shock:

Då måste jag helt kort undra; hur går det ihop med lagen om offentlig upphandling? Det kan inte rimligtvis vara lagligt?

Användarvisningsbild

Re: Snöplogning med atv

Hammaren  
#365091
anersimyra skrev:Svevia plogar skridskobanor på sjöisar åt Nacka kommun till det facila priset av 3500:- kronor timma..PLUS MOMS med fyrhjuling. Mitt anbud på 600:- kronor timma plus moms ansågs vara ett affärsmässigt sämre anbud än Svevias.. :shock:

Du kanske inte hade bjudit ut kommungubbarna på middag och hockeymatch eller dylikt? :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöplogning med atv

Sture Andersson  
#365095 Har funderingar på att köpa en atv och bland annat ploga snö med ,tycker ni det funkar bra .

Har ni kedjor på, eller funkar det bra utan ,har inte tänkt ha det till vägar utan hemma på gården och runt huset på gångar.

Avatar Fallback

Re: Snöplogning med atv

skogsbonne  
#365096 Plogat i flera år med org däck utan kedjor, funkat kanon

Användarvisningsbild

Re: Snöplogning med atv

Hammaren  
#365097
Sture Andersson skrev:Har funderingar på att köpa en atv och bland annat ploga snö med ,tycker ni det funkar bra .

Har ni kedjor på, eller funkar det bra utan ,har inte tänkt ha det till vägar utan hemma på gården och runt huset på gångar.

Jag har plogat gården i många år, och även någon väg ibland, jag tycker det funkar bra, jag använder aldrig kedjor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöplogning med atv

Sture Andersson  
#365099
skogsbonne skrev:Plogat i flera år med org däck utan kedjor, funkat kanon


Vad har du för typ av maskin ,kan tänka mig att ju större detstå bätre

Användarvisningsbild

Re: Snöplogning med atv

anersimyra  
#365100
Hammaren skrev:
anersimyra skrev:Svevia plogar skridskobanor på sjöisar åt Nacka kommun till det facila priset av 3500:- kronor timma..PLUS MOMS med fyrhjuling. Mitt anbud på 600:- kronor timma plus moms ansågs vara ett affärsmässigt sämre anbud än Svevias.. :shock:

Du kanske inte hade bjudit ut kommungubbarna på middag och hockeymatch eller dylikt? :???:

Det var nog snarare tillgången till fjällstuga och skärgårdshemman som saknades. :smile:

Avatar Fallback

Re: Snöplogning med atv

skogsbonne  
#365101 Arctic cat 400 för 4 år sen och nu är det grizzly 700

Avatar Fallback

Re: Snöplogning med atv

Sture Andersson  
#365103
skogsbonne skrev:Arctic cat 400 för 4 år sen och nu är det grizzly 700


Märkte du nån skillnad på dessa ,är 700 tyngre ,kraften i en 400 räcker väl ?

Avatar Fallback

Re: Snöplogning med atv

skogsbonne  
#365110 Grizzly är väldigt lätta maskiner men vet faktiskt inte men 400 räcker absolut

Användarvisningsbild

Re: Snöplogning med atv

anersimyra  
#365114
Tjita1 skrev:
anersimyra skrev:Svevia plogar skridskobanor på sjöisar åt Nacka kommun till det facila priset av 3500:- kronor timma..PLUS MOMS med fyrhjuling. Mitt anbud på 600:- kronor timma plus moms ansågs vara ett affärsmässigt sämre anbud än Svevias.. :shock:

Då måste jag helt kort undra; hur går det ihop med lagen om offentlig upphandling? Det kan inte rimligtvis vara lagligt?
Det var en sedvanlig offentlig upphandling där kommunens tjänstemän uppenbarligen var bror och du med Svevias chefer. Jag skulle ta över körningen från den tidigare entreprenören som drabbats av sjukdom, jag hade alltså en mycket god bild av läget. De mindre sjöarna lämnade jag självklart ett lägre pris på än de riktigt stora. En del i upphandlingen var att lämna pris på en extravända om tio timmar, jag lämnade anbud på tio timmar a 600:- kr/tim. Svevia la ihop totalbelopp för plogning av samtliga sjöar och delade med tio, 35.000 delat på tio gav dom alltså timpriset 3500:- skandalen slutar inte där, en medelplogvända tar ca sex timmar, en god timpeng alltså, minst sagt.. :surp: Som om detta inte vore nog, i uppdraget ingår att provborra isen inför sässongen. Jag lämnade anbud utifrån storleken på banan. Den minsta sjön tar ca 15 minuter att provborra och den största ett par timmar. Sammantaget tar provrundan runt 8 timmar, Svevia offererade nära full dag per sjö x 7 st.. :surp: Så går det till när kommunpolitikerna inte har insyn i verksamheten. Mitt anbud disskvalificerades för övrigt då jag inte angett telefonnummer och mailadress till verksamhetschefen som både jag och den upphandlande tjänstemannen kände personligen, dessutom sitter de i samma korridor. Upphandlande tjänsteman och någon chef på Svevia har självklart ett personligt förhållande till varandra, att jag struntade i att ange telefonnummer och mailadress gjorde deras lycka. Jag struntade dock i att överpröva då jag har Svevia som kund, dessutom fick jag erbjudande om att utföra arbetet på entreprenad åt Svevia, dock gapade jag kanske över för mycket genom att kräva 75 % av Svevias anbud, men va fan, försöka duger.. :smile: Den entreprenör som fick uppdraget gjorde dock bort sig, jag hade alla kartor där den tidigare entreprenören ritat ut alla svaga punkter på banorna. Entreprenören hade kommunens ursprungliga kartor där önskad men farlig sträckning var inritad, det var alltså en hel del personer som gick ner sig.. :lol: :lol: ingen kom som väl var till skada.. :smile:
Senast redigerad av anersimyra tis 12 jan 2016, 16:45, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Snöplogning med atv

tallen100  
#365116 En 400 hundring måste väl räcka, hjulen slirar innan motorn kurkar :geek:

Avatar Fallback

Re: Snöplogning med atv

Simon.M  
#365166
Sture Andersson skrev:Har funderingar på att köpa en atv och bland annat ploga snö med ,tycker ni det funkar bra .

Har ni kedjor på, eller funkar det bra utan ,har inte tänkt ha det till vägar utan hemma på gården och runt huset på gångar.
det går bättre och fortare med ATV än med traktor o bakmonterat blad har båda alternativen själv. Kedjor fram är nog att föredra om du ska kunna styra bra o det är mycket tung snö har kedjor på alla 4 men har en rätt brant backe på ca 400 meter på vägen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).