Bilar

Din nästa 4WD bil går på el

77 inlägg 26997 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Din nästa 4WD bil går på el

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364874 Exempel på elbil som går att köpa idag och som har kula.

Tesla X
Model X är den säkraste, snabbaste och mest kapabla SUV:en i historien. Model X har som standard 4-hjulsdrift och en batteristorlek på 90 kWh, vilket ger en räckvidd på 470 km samt gott om sittplats för sju vuxna och deras bagage. Model X är även löjligt snabb, med en acceleration från 0 till 100 km/h på 3,4 sekunder.
Model X är den första elbilen som klarar en släpvagnsvikt på drygt 2 268 kg.
https://www.teslamotors.com/sv_SE/modelx

Tesla X drar en båt


Det märkliga är att man kan få en Tesla S för 4746kr/månad(3246kr/månad med bränslebesparing)
i Norge. Hoppas samma regler kommer i Sverige. 2014 i september var Tesla Norges mest sålda bil.
I december 2015 var Tesla Danmarks mest sålda bil, när blir Tesla Sveriges mest sålda bil?
https://my.teslamotors.com/no_NO/models ... edirect=no

I mars ska man tydligen kunna förboka(leverans 2017?) Tesla 3 till rimliga priser.
De hoppas att priset landar runt 350-400.000kr i Sverige, vilket är billigt då man alltid laddar gratis hos Tesla Supercharger laddstation.
Storlek som en BMW 320.
Är sugen på en Tesla 366D med 4WD och 0-100 på 4,7 sek.
http://menu-principal-forums-aveq.10973 ... arlson.jpg

Men vill man vänta lite så kan man ju alltid köpa en Audi.
Audi e tron quattro concept technical trailer CES 2016
Med "Audi e-tron quattro concept study" smygvisas den helt elektriska suvmodell som kommer redan 2018. Med över 500 hästar och 50 mils räckvidd är Audi beredda att konkurrera med Tesla Model X.




   TS
Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Edner  
#365063 Ja man undrar varför vi släpar efter med elbilsomställningen i Sverige.
Här rullar mest hybrider.
Helt eldrivet ska d va!

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Seb macahan  
#365079 Jag var sugen nu för någon vecka sedan på elbil. Jag skulle köpa in nya firmabilar och övervägde tanken på el. Den försvann när jag tittade på ekonomin. Ett nytt batteripack till en Renault Kangoo (som är en väldigt liten bil) kostar 170tsk. Man ska inte räkna med att batterierna har full prestanda i mer än 5år och efter 7-8år är dom helt slut. Detta gör att restvärdet sjunker dramatiskt fort på elbilar. Som jag tittade på det så blev det absolut inte billigare per/mil. Säljaren jag pratade med sa att det är näst intill omöjligt att få i hop en ekvation på el-bil till företag utan att det blir dyrare än konventionell bil. Känns lite trist o köpa en ny bil som är uträknad med så höga inverteringar redan från dag 1? Synd för jag gillar tanken på elbil. :???:

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Vedproducent  
#365126
Seb macahan skrev:Jag var sugen nu för någon vecka sedan på elbil. Jag skulle köpa in nya firmabilar och övervägde tanken på el. Den försvann när jag tittade på ekonomin. Ett nytt batteripack till en Renault Kangoo (som är en väldigt liten bil) kostar 170tsk. Man ska inte räkna med att batterierna har full prestanda i mer än 5år och efter 7-8år är dom helt slut. Detta gör att restvärdet sjunker dramatiskt fort på elbilar. Som jag tittade på det så blev det absolut inte billigare per/mil. Säljaren jag pratade med sa att det är näst intill omöjligt att få i hop en ekvation på el-bil till företag utan att det blir dyrare än konventionell bil. Känns lite trist o köpa en ny bil som är uträknad med så höga inverteringar redan från dag 1? Synd för jag gillar tanken på elbil. :???:

Det tar lite tid men det är på rätt väg. Se på Tesla bara. 8 års garanti på drivlina och batteripack oavsett antal mil. Ytterst liten batteriförsämring på bilar som gått 15-20000 mil. Fria laddningar. Kör du mycket så kan du ju köra 100 000 mil på garantin på 8 år utan drivmedelskostnad. Då är det lönsamt.

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

tallen100  
#365129
Vedproducent skrev: Kör du mycket så kan du ju köra 100 000 mil på garantin på 8 år utan drivmedelskostnad. Då är det lönsamt.

Pratar vi Scania nu? Hur som helst så blir det skiftkörning på bilen :lol:

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Seb macahan  
#365135 Jo men, Ska man få ihop 100t mil på 8år så får man nog köra lite längre per dag än vad kapaciteten på batterierna har i dag. Säljaren jag pratade med sa även han att det var väldigt lite fel på elbilarna, Ja det tror jag det, det är ju inte så himla mycket som ska kunna strula. Men det hjälper inte. Affärsmodellen för o sälja bil i dag verkar vara 3års leasing och sen nytt. Det blir väldigt dyra mil om man köper elbil. Jag tycker vi kör mycket med våra firmabilar runt 2500-3000mil/år som mest. Sträckan som avläggs varje dag är ungefär vad batterierna klarar idag +30% kanske. Ska vi ta speditionsfirmor, posten etc som verkligen kör mycket så behöver dom ju ha 2 bilar i reserv so står full laddade för o klara en arbetsdag.
Givetvis kommer utvecklingen gå framåt men i dagsläget är det endast i miljöaspekt som det är försvarbart, nu är ju inte det så illa men vem vill betala?

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365152 Kollade vad Konsumentverket räknar med att det kostar att köra Elbil.

Exempel:

TESLA
Tesla MODELL S
EL 60 kwh
2013
3000mil/år

Milkostnad 21 kr/mil
Kan bli ännu lägre om man laddar på jobbet.

http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2013-90932


Exempel 2
CITROEN
C-ZERO
EL
2011
3000mil/år
Milkostnad 10 kr/mil

http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... -2011-6664

Vilken annan bil från 2011 kan man köra för 10kr per mil?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Seb macahan  
#365155 Jo med en värdeminskning på 19ktsk /år och 5000 i rep/år. Dvs värdeminskning + rep. I 8år=187ksek. Det är nog vad ett nytt batteri till en Testa kostar minst. Och vilka bilar tappar endast 19/år.
Med den kalkylen kan jag nog få de flesta bilar att verka ekonomiska....

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365156 Vi börjar få pålitliga data från riktiga bilägare som har åkt långt med sina Tesla Model S
som visar att bilens batterier tappar ca 6% av sin kapacitet efter 10,000 mil.

Dr Menahem Anderman menar att Tesla Motors kostnad för batterier redan idag är nere på $200/kWh –
och kommer nå magiska $150/kWh redan om två-tre år.

http://teslaclubsweden.se/inte-alls-ova ... risfallet/

Låt säga att du efter 50.000 mil vill byta batteri, eftersom kapaciteten sjunkigt med 30%,
då kanske priset ligger under 150$x60kwh=9000$ vilket ger under 2kr per mil i batteri kostnad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365157
Edner skrev:Ja man undrar varför vi släpar efter med elbilsomställningen i Sverige.
Här rullar mest hybrider.
Helt eldrivet ska d va!


Ja hvorfor kjøper vi i norge så mange elbiler, inte av miljø årsaker i allefall.

En el bil i norge har

ingen avgifter inte ens moms
Gratis parkering
Gratis i alle bomstasjoner (veg tull/trengselsavgifte)
Gratis lading
Betaler inte for ferge(båt) transport dom finnes det en del av i norge
Ingen skatt eller avgifter als.

Dette kan inte gå i lengden. Om man gjør et tanke eksprimet. Om alle norske biler var elbiler?

Hur mange miliarder skulle den norske staten forlora da?

Hvor skal man hente penger til vegbygging og vedlikehold.

En hybrid er bedre om man ser på rekkevidde men fra et miljø perspektiv er den et skemt. Med slepvagn forbruker den mer en en normal bil.

En elbil er heller inte miljøvenlig om man titte på hele kjeden (noe man måste i et globalt perspektiv) og tar med verdien fra tilverkning, da er vel Tesla den minst miljøvenlige bil man kan ha.

Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365158 Ligger man sömnlös över batteriernas hållbarhet kan man hos många leasa batterierna.

Exempel
NISSAN LEAF
Batterileasing från 829 kr/ per mån
http://www.nissan.se/SE/sv/vehicle/elec ... tions.html

Renault KANGOO ZE
Batterileasing från 760,00 kr / månad


Renault ZOE
Batterileasing från 549,00 kr / månad

   TS
Avatar Fallback

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365161 Prisjämförelse mellan Diesel och Elbilar.

Exempel.
Årsmodell 2014, körsträcka 3000 mil per år.

NISSAN
e-NV200
EL 80 kW Synkron AC, Comfort Plus 5s
2014
Milkostnad 11 kr
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2014-41930


NISSAN
NV200 Diesel
1.5 L dCi DPF 7sits Comfort Plus
2014
Milkostnad 20 kr
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2014-42168

   TS
Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Vedproducent  
#365227 Många som hänger upp sig på batterierna. Måste vara en gammal myt som lever vidare.
Nissan Leaf tex följer sina bilar och alla bilar som gått mer än 15000 mil har 92 procent batterikapacitet eller mer kvar. Sen släpper man ett utbytesbatteri som kostar 50000 kr men Nissan själva är tveksamma att det kommer behövas till bilar ens vid 20000 mil. Nej batterikostnaden är inte längre något man behöver hänga upp sig på. Samtidigt utvecklas det jättemycket nu och det blir bara billigare. Precis som all ny teknik.

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Seb macahan  
#365386 Om det nu är så, vilket absolut kan vara troligt att jag är felinformerad ang. batteriernas kostnad så förstår jag inte varför inte en betydligt högre andel av nybilsförsäljningen inte är elbilar. En batteri leasing på 760kr/månad? Låter som något lurt med siffrorna här 12x760=9120kr/år. Ska leasing firman få i hop den kalkylen behöver dom leasa ut batteriet i 18,6år för att gå "break even". Det ligger både en kontantinsats och ett ganska högt restvärde i den sanningen.
Jag tror på elbilarna. Men till att börja med så måste man ifrågasätt ALLA kostnaderna. I kalkylexemplen som anges i de bilar som tagits upp så anser jag att man "trollar" med verkligheten. Kostnaden för batterier tar man inte ens upp och värdeminskning på 8000kr/år för Diesel och 9000kr/år Elbil. Det finns inga bilar enl. mig som har en snitt värdeminskning på så låga summor. Värdeminskningen är betydligt högre vilket gör att jag är skeptisk till korrektheten i de andra siffrorna också. Men skulle man kunna köpa ett nytt batteripack för 50ksek efter 7år (6,8år - 3000mil/år) då är batterikostnaden endast 2,45kr/mil och det kan man nog leva med.
Utvecklingen går frammåt och batterierna blir bättre men. I elbilarna sitter det väl Li-on batterier och man lyckas hela tiden få upp energitätheten, men en sak som man inte har lyckats med är att bättra upp minneseffekten nämnvärt mer än det som kom för några år sedan. Detta märks på all elektronik telefoner, skruvdragare etc. Batterierna tappar i kapacitet med åren. Tror nu inte att jag tror på förbränningsmotorn, den är död inom en väldigt snar framtid.
Som experiment ska jag kolla med några Åf vad deras bilar lovar och vad det faktiskt kostar att köpa batterier och bil. Kostar batteriet 170ksek ska ingen tro att man kan leasa det för 760kr/mån. Leasingbolag vill tjäna pengar som alla andra.

Användarvisningsbild

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Vedproducent  
#365414
Seb macahan skrev:Om det nu är så, vilket absolut kan vara troligt att jag är felinformerad ang. batteriernas kostnad så förstår jag inte varför inte en betydligt högre andel av nybilsförsäljningen inte är elbilar. En batteri leasing på 760kr/månad? Låter som något lurt med siffrorna här 12x760=9120kr/år. Ska leasing firman få i hop den kalkylen behöver dom leasa ut batteriet i 18,6år för att gå "break even". Det ligger både en kontantinsats och ett ganska högt restvärde i den sanningen.
Jag tror på elbilarna. Men till att börja med så måste man ifrågasätt ALLA kostnaderna. I kalkylexemplen som anges i de bilar som tagits upp så anser jag att man "trollar" med verkligheten. Kostnaden för batterier tar man inte ens upp och värdeminskning på 8000kr/år för Diesel och 9000kr/år Elbil. Det finns inga bilar enl. mig som har en snitt värdeminskning på så låga summor. Värdeminskningen är betydligt högre vilket gör att jag är skeptisk till korrektheten i de andra siffrorna också. Men skulle man kunna köpa ett nytt batteripack för 50ksek efter 7år (6,8år - 3000mil/år) då är batterikostnaden endast 2,45kr/mil och det kan man nog leva med.
Utvecklingen går frammåt och batterierna blir bättre men. I elbilarna sitter det väl Li-on batterier och man lyckas hela tiden få upp energitätheten, men en sak som man inte har lyckats med är att bättra upp minneseffekten nämnvärt mer än det som kom för några år sedan. Detta märks på all elektronik telefoner, skruvdragare etc. Batterierna tappar i kapacitet med åren. Tror nu inte att jag tror på förbränningsmotorn, den är död inom en väldigt snar framtid.
Som experiment ska jag kolla med några Åf vad deras bilar lovar och vad det faktiskt kostar att köpa batterier och bil. Kostar batteriet 170ksek ska ingen tro att man kan leasa det för 760kr/mån. Leasingbolag vill tjäna pengar som alla andra.

Nej det brukar inte vara billigast att leasa. På något sätt betalar du alltid.
Men tar vi exemplet Nissan Leaf så skiljer det 60000 kr i inköpsvärdet om du köper hela bilen eller om du väljer att köpa bilen utan batteri och i stället leasar batterierna.

Sen finns det olika priser beroende på körsträcka och avtalstid. Tex 36 månader 2500 mil om året och betalar då 1259 kr i månaden. Så då har du ju betalat batteriet efter cirka 4 år. Köper du bilen inklusive batteri så kör du förmodligen mer än det dubbla så visst tjänar leasingbolagen pengar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).