Arbetskläder för skogen

Varma vinterhandskar?

73 inlägg 46289 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

Fredrik Reuter  
#364962 Ja, det är ju en idé förstås. Men jag drog inte åt spännet som finns där utan bara drog på mig handskarna s.a.s.
Kommer inte ihåg om de drog åt över handlederna, var i fullt fokuserad på att inte tappa fingrarna. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Varma vinterhandskar?

svampbob  
#364969
Fredrik Reuter skrev:Hej,
En uppdatering, men denna gång en varning om ovarma handskar.
Vill du vara någorlunda varm om händerna i vintertid så köp inte dessa handskar.
Fick ett par nu under klämdagarna och har faktiskt kastat dem.

Det är svårt att förklara i text men händerna blev kallare i dessa!
Helt otroligt, men det kändes bättre att köra utan. Gick sedan in och bytte till vanliga tumvantar i relativt tunn modell och det var som att vända på en hand, mycket varmare.

Ganska otroligt egentligen, handsken har allt som en vinterhandske bör ha och ser väldigt varm ut. Men som sagt, motsatt verkan.

https://www.xxl.se/line-one-thermal-glo ... 14_1_style


Man får vad man betalar för :wink: man ska nog hana ugglor i mossan om vinterhandskar reas när det äntligen blir kallt.

Avatar Fallback

Re: Varma vinterhandskar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365004 Jag har försökt hitta ett par tumvantar, modell överdrag. För när man kör traktorn, eller sitter och vilar. Har frusig väldigt mycket om händerna i vinter.

Avatar Fallback

Re: Varma vinterhandskar?

eqlazer  
#365010
Mangan skrev:Jag har försökt hitta ett par tumvantar, modell överdrag. För när man kör traktorn, eller sitter och vilar. Har frusig väldigt mycket om händerna i vinter.

Kan rekommendera överdragsvantarna från 5etta, med ett par liner (tunnare innervantar) så blir det riktigt varmt och gott.
http://shop.5etta.com/sv/hunting-line/h ... inter.html

Avatar Fallback

Re: Varma vinterhandskar?

axwell  
#365012
Mangan skrev:av Mangan » 23 min
Jag har försökt hitta ett par tumvantar, modell överdrag. För när man kör traktorn, eller sitter och vilar. Har frusig väldigt mycket om händerna i vinter.


Det finns minst två modeller på Jula, den här
http://www.jula.se/catalog/klader-och-s ... ar-902252/

och en variant med mera krage som riskeras att fastna där den inte ska det. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

Kjell S - II edition  
#365013 Numera kör jag i tunna handskar tills man får igång cirkulationen - då blir det barhänt.... eller med de tunna handskarna.
Tycker annars körsvensvantar är bra när man inte behöver så mycket finmotorik och sedan ser hummerhandskar rätt vettiga ut oxå. Kruxet är ju att behålla smidigheten utan att det blir "pölsigt" och stelt...

Avatar Fallback

Re: Varma vinterhandskar?

Sandström87  
#365015 Mangan kolla på järvenhandsken tucker dom är toppen

Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

T Landström  
#365050 Det är inte med dig som för mig @Fredrik Reuter
Jag fryser alltid om fingrarna i början när jag gör något på vintern... Spelar ingen roll hur kallt det är eller vad jag gör...om jag åker skidor, springer eller är i skogen och hugger men efter en halvtimme eller en timme så kommer värmen igång...

Avatar Fallback

Re: Varma vinterhandskar?

axwell  
#365065
T Landström skrev:ag fryser alltid om fingrarna i början när jag gör något på vintern... Spelar ingen roll hur kallt det är eller vad jag gör...om jag åker skidor, springer eller är i skogen och hugger men efter en halvtimme eller en timme så kommer värmen igång...


Här har du en fryslort till, är det kallare än minus12-15 så behöver jag en tunn tumskinnhandske utanpå i 2-3 km, sen räcker det med LillSports vanliga.
LillSports coach(gul) funkar neråt -12 grader.

Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

Fredrik Reuter  
#365071 Jorå, är nog frusen av mig skulle jag tro.
Men det brukar funka även i många minusgrader med andra handskar.

Men det kan vara en olycklig kombo, tajt om handlederna och seg i starten.

Avatar Fallback

Re: Varma vinterhandskar?

Skogen i boden  
#365093 Som överdragshandske när jag kör 4 hjulingen funkar worksafe tumvante i nötnarv . Är nog den smidigaste varma skinnvsnte jag provat och tar man de lite stora funkar det med en vanlig arbets handske under.

Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

SHR  
#365102 Om man inte ska arbeta så hårt, utan bara utöva vanliga utomhusaktiviteter ex. snöskottning, köra traktor, fiska eller framföra något annat fordon skulle jag rekommendera dessa från Hestra.

https://hestragloves.com/sport/sv-se/gloves/alpine/35371-leather-box-man-woman-mitt/100/

Utbytbart innerfoder och har inte svikit mig än ang. värme.

Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

Kjell S - II edition  
#365120 De hade en bra måttsida för storlek...
Då kommer vi till mitt största problem - storleken.
Behöver 12:or och de finns ju knappt :|

Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

Stihl_241  
#548464 Lånar en gammal tråd.....behöver få tag i Varma handskar, lämpliga för motorsågning.....en svår kombo, men vad kör ni andra med?
Vanlig vinterfodrad skinn-arbetshandske håller värmen, men inget ja gärna håller sågen med. Tunnare handske med kardborre runt handled är smidigt att hålla i sågen, och ger bra känsla.....dock alldeles för kalla!

Användarvisningsbild

Re: Varma vinterhandskar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548465 Tja, det finns ju något som heter handtagsvärme på vissa motorsågar...

Annars kör jag med vinterfordrade arbetshandskar.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).