Jakt och Fiske

Vilken kniv använder du?

23 inlägg 15690 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: en kniv?, två knivar?, ... alla knivar!

sundelius  
#362333
traktorz skrev:Allt blir slött, när man flår älgen, när man skall skära av senor för att knäcka hasorna, mm.
Har inte någon bestämd metod för att skärpa knivarna, utan det blir opportunistiskt med brynstål, Fiskars keramikrullar, mm.


Apropå slipning kan jag tipsa om Dick krysstål, köpte själv en sådan efter att provat en liknande hos den lokala styckaren.
Helt suverän för en som inte är flink med brynet :!:

Avatar Fallback

Re: Vilken kniv använder du?

mooos73  
#362392 Har kört med en egentillverkad i snart 20 år. Har i flera år önskat mig en EKA Swingblade och förra året fick jag en av min sambo. Till i år hade jag en jävla ångest om jag skulle våga lämna min gamla trotjänare hemma till förmån för EKA kniven. Kunde ju inte göra annat när jag önskade mig den där och dessutom fått den i present.
Så fast jag hade ny kniv i år fick jag skjuta 2 av 3 älgar vi hade i tilldelning så det fungerade trots att man är lite skrockfull.

Avatar Fallback

Re: Vilken kniv använder du?

Førland  
#362486 Brusletto Huter.slipes på rudolf stroppen.kan sterkt anbefales

Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv använder du?

SHR  
#362918 Bidrar med min kniv, sitter på jaktbyxorna men används i det mesta. Behöver dock en slipning. :)
ImageUploadedByskogsforum forum1452001410.819643.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv använder du?

SHR  
#362920
mooos73 skrev:Har kört med en egentillverkad i snart 20 år. Har i flera år önskat mig en EKA Swingblade och förra året fick jag en av min sambo. Till i år hade jag en jävla ångest om jag skulle våga lämna min gamla trotjänare hemma till förmån för EKA kniven. Kunde ju inte göra annat när jag önskade mig den där och dessutom fått den i present.
Så fast jag hade ny kniv i år fick jag skjuta 2 av 3 älgar vi hade i tilldelning så det fungerade trots att man är lite skrockfull.

Så du är nöjd med den? Är också sugen på att skaffa en, så man har både kniv och buköppnare med sig, en sak mindre att glömma.

Avatar Fallback

Re: Vilken kniv använder du?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362944 En klassiker, KJ Eriksson Mora, som har varit inne och rotat i många älgar.

1452005974_p1010406.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv använder du?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419702 Ett skapt inlägg http://www.skogsaktuellt.se/artikel/521 ... nlagg.html
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vilken kniv använder du?

Elfving  
#419733 Har en Fällkniven F1 med 3G-stål sedan tre år tillbaka, kunde inte motstå nyfikenheten över denna produkt.
Den är bra, har haft den i fickan närapå dagligen sedan dess och gjort allt i från kabelskalning till slakt med den i handen. Problemet är bara att en Mora är i jämförelse betydligt lättare att få vass (mjukare stål) och kostar nästan ingenting. Så jag är allt lite kluven! Visst är det bra med en välslipad F1, men Moras 59 kr rostfria med rätt slipning är oerhört bra den med. Tappar jag bort min Mora så köper jag en ny, men den dagen F1:an försvinner kommer jag gräma mig i en vecka med tanke på inköpspriset!

Egentligen borde det finnas en tråd som heter "Hur får du dina knivar vassa?" eftersom det inte har någon betydelse vilka knivar man använder om de ändå är oanvändbart slöa :mrgreen:
Jag slipar med "paper sharpening wheels" sedan några år tillbaka och har säkert hunnit med 1000 knivar (vilket behövs för att få erfarenhet och kunskap).
Innan jag snöade in på detta tyckte jag att en Morakniv var vass direkt från fabrik, men ack vad fel jag hade. Efter slipning blir den ett helt annat verktyg. Sedan skaffade jag en premiumkniv (F1:an) bara av ren nyfikenhet på bättre knivstål och visst är den bra men det stål som finns i en rostfri mora (samma Sandvikstål i alla vad jag erfar) är tillfyllest bra för alla jägare och friluftsfolk!

Skillnaden är att den behöver mer skötsel än en dyrare kniv (2000kr), men den gång den dyrare med konvex egg (F1) behöver slipas är det ett betydligt mer omfattande jobb än att slipa en mora med rak egg (scandinavian grind).

Mora har ännu billigare kolstålsknivar, men de rostar och är i mitt tycke onödigt mjuka vilket gör dem lättslipade. Det rostfria stålet i Moras knivar är en lagom kompromiss mellan slipbarhet och hårdhet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).