tis 05 jan 2016, 21:40#363096JensSkoog skrev:När du nu har provat 14" och 12" på den, undrar jag vad du foredrar? Jag har körd 12" Stihlsvärd på den hela tiden och är van med det, så när jag satt på 14" från en MS180 bara för att prova i kvistningen, kändes det fel, men jag gav det inte så mycket tid i utprovningen :wink:
12" svärd på en Stihl MS192C-E var perfekt. Dock hade jag problem med avhoppande kedjor, så därför sträckte jag 1.1 mm kedjan kanske lite onödigt mycket. Slackade inte den heller efter ett arbetspass. Topptrissan som har ett enklare lager på svärdet till 192C-E började därför låta illa. Hoppas dessutom att vevlagret inte hann ta skada, instruktionsboken anbefaller ju att man slackar en hårt spänd kedja.
Jag bytte därför senare till 1.3 mmm kedja, Oregon 91VXL-44, på ett 12" Sugihara svärd. Mycket stabilare kedja ty 1.3mm drivlänk, hoppade inte av längre. Behövde inte spänna kedjan lika hårt heller. Funderade på en ljuddämpartrimning, för att få lite mer kraft ur MS192C-E, men lill-Stihlen blev såld innan dess. Funderar fortfarande på att trimma en grannes MS192C-E istället, bara för att få bekräftat idén med mer kraft som resultat.
Till Stihl MS201C-M, kör jag två alternativa uppsättningar, men hittills mest 12" Sugihara-svärdet med Oregon 91VXL-kedja. Med Bahco's rullmall, får jag tillräckligt bra skärpa. Kapade med lätthet snabbt upp grenverket från en gammal gårdsbjörk i höstas med 91VXL-kedjan, medan brorsan med längre svärden (21LPX & 15" samt 36RS & 18") tog huvudstammarna.
De 1.8 kW som MS201C-M levererar, klarar betydligt mer än vad vår gamla MS192C-E mäktade med, så vi är nöjda med bytet, även om det sved betydligt i penninglädret initialt. 20% rabatt med checkar från Säker Skog motorsågskursen underlättade förstås investeringsbeslutet.
Gillar det korta och knubbiga Sugihara-svärdet, eftersom det är så stabilt. Dock är den kombon tyngre än min andra svärdsuppsättning, 14" Rollomatic E Light (3005 000 7409) tillsammans med 63PS-50 kedjan. (390 gram för Sugihara/91VXL-44, 370 gram för Stihl/63PS-50; Vågen fluktuerade något, batterierna?)
Vikten och balansen hos 14" lättviktssvärd på 201'an tycker jag är bekvämt till vår förstaröjning i en tallplantering. Kanhända att med en röjsåg man får en längre räckvidd, men har bättre kontroll att spara plantor plus självsådd med ett motorsågssvärd. Kan ju kvista och kapa till några vedlängder björk med motorsågen dessutom.
Kan hända att jag måste spänna kedjan lite hårdare, då lättviktssvärdet är 6 cm längre. Det har även samma nosradie som Sugihara-svärdet.
Eftersom vikt var prioritet 1 vid valet av MS201, så med lättviktssvärdet kunde vi även få bättre räckvidd vid förstaröjning som prioritet 2 uppfyllt. MS201 år tillräckligt stark för den litet längre kedjan, men som vanligt ger en vass kedja en större belåtenhet vid arbete i skogen.
Slutsats:
Jag gillar 91VXL kedjan, eftersom den är tålig, blir förhållandevis stum och stabil vid bara 44 länkar (på 12"), den håller skärpan länge ty "semi-chisel", samt har köpt ett antal redan. Detta kortare svärd använder jag företrädesvis vid huggning av gärdsgårdsvirke av senvuxen gran. Mindre flex hos en kortare kedja, mindre risk att den hoppar av, vid arbete med hårt virke.
Rollomatic E Light på 14" ger mig önskad räckvidd vid röjning längs diken, samt till förstaröjning på tallplanteringen. Ökad räckvidd till lägre vikt, med bibehållen balans hos sågen, så jag är nöjd!
P.S:
Stil och Husqvarna räknar lite olika på svärdslängder. 14" på Stihl motsvarar 13" på vår Jonsered, som vi dessutom alltid varit vana vid.
1452025392_sugihara1280.jpg
1452025392_stihl1280.jpg
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto