Motorsåg och handhållet

Stihl ms 201 M-tronic

243 inlägg 118533 visningar 30 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna

Re: Stihl ms 201 M-tronic

axwell  
svampbob skrev:Nu när jag har kört ett tag med Stihlen så är jag fortsatt nöjd med den. Jag har däremot upptäckt att den inte är bra för tekniken. Jag vilar den väldigt lite på stammen och när jag då byter till 550:n så blir den väldigt tung men efter en stund så är tekniken tillbaka.

Samma här, har en lika tung såg(Tanaka 4.0 kg) din nya och med den sitter tekniken rätt så bra.
Likadant med en 5.1 kg:s Husq. på 53 cc.
Däremot med Stihl MS192 (3.3 kg) blir det sämre med att utnyttja gratisstödet.

Vad händer om du går från Husq. 550 till din 4.0 kg:s såg med .325 kedja och mer effekt än nya Stihlen.

Kommer då på dig själv att "fuska" då också ?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

svampbob  
#360029Jag kom mig aldrig för att köpa en nyckel så att jag kunde justera förgasaren så då var det enklare att köpa en ny såg istället.

Användarvisningsbild

halvcirkelformad räfflad ökande fördjupning ?

traktorz  
#362702Brukar svära över vissa däckfirmor, som drar åt personbilshjulen så väldigt hårt. Inte alls bra att man därför behöver förlängare till fälgkorset, för att lossa hjulbultarna. Lika är det på Stihls koppling, de sitter så väldigt hårt från fabrik, i alla fall på MS362C-Q & MS201C-M. Använder en mejselklinga på kopplingen och slår med en gummiklubba. Ingen kolvstopp till hjälp på 201'an, däremot på 362'an, i form av ett startsnöre i tändstiftshålet.

Stihl MS362 har en invändig koppling, som mår bra av att få all ansamlad smuts bortrensad emellanåt, speciellt på vår C-Q modell med en extra högerhandsbroms. Har hänt att det annars fryser till stumt vintertid.

Stihl MS201C-M däremot, har en utvändig koppling med traditionellt oljepumpsdrev, som verkar mindre benägen att samla på sig smuts. Även här behöver man lossa på kopplingen, för att kunna smörja kopplingslagret, som är en korg med 12 nållagerrullar. Nållagret var kruttorrt från leverans, så lite kullagerfett kunde inte skada.

Plastkåpan runt oljepumpsdrevet, se bilden, har en halvcirkelformad räfflad ökande fördjupning. Är det en skada från kedjan och kedjedrevet, eller är det en avsiktlig konstruktionsdetalj? I så fall, med vilket syfte?
1451933811_p1020359v1280.jpg

1451933811_p1020361v1280.jpg

Användarvisningsbild

Re: halvcirkelformad räfflad ökande fördjupning ?

JensSkoog  
traktorz skrev:Plastkåpan runt oljepumpsdrevet, se bilden, har en halvcirkelformad räfflad ökande fördjupning. Är det en skada från kedjan och kedjedrevet, eller är det en avsiktlig konstruktionsdetalj? I så fall, med vilket syfte?

Skulle mena att det ser lite skumt ut :???: Kommer inte i håg att det fanns något liknande på min MS200. Kan kedjan eller något annat ha kilat sig och skurit spåret?? Hur ser oljepumpsdrevet ut på baksidan - finns det något där som inte ser ut som det ska?

Brumsten  
#362740Hej, konstig skada, har nog inte sett något liknande.
Kan det vara ett skärtandsbrott eller ett främmande föremål som fastnat i en skärtand?.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: halvcirkelformad räfflad ökande fördjupning ?

JensSkoog  
traktorz skrev:Plastkåpan runt oljepumpsdrevet, se bilden, har en halvcirkelformad räfflad ökande fördjupning. Är det en skada från kedjan och kedjedrevet, eller är det en avsiktlig konstruktionsdetalj? I så fall, med vilket syfte?
1451933811_p1020359v1280.jpg

Hej @traktorz
Fick bara ta en sväng i verkstan, skruva av kopplingen på min MS200 och kolla. Fanns inga spår som liknar dom på din 201. Måste va något som har kommit in och blitt med.
1451945444_stihl_ms_200_under_koppl_(1).jpg

Användarvisningsbild

traktorz  
#362806Ja, mystiskt regelbundet mönster i plasten är det och hur det uppkommit?
På din MS200, är det metall ser det ut som?

Tycker dessutom att trots att oljepumpen står på max, så är mängden olja i tanken fortfarande kvar på 50% nivå, när bränslet är slut. Kedja, svärd, olja ser ut att funka i alla fall. Sågen i övrigt funkar utan anmärkning.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
traktorz skrev:Ja, mystiskt regelbundet mönster i plasten är det och hur det uppkommit?
På din MS200, är det metall ser det ut som?

Tycker dessutom att trots att oljepumpen står på max, så är mängden olja i tanken fortfarande kvar på 50% nivå, när bränslet är slut. Kedja, svärd, olja ser ut att funka i alla fall. Sågen i övrigt funkar utan anmärkning.

Nej, det är plast. och det är inte stora jobbet att byta. Bara skruva ut skruvarna. Finns säkert att få som reservdel.
Tyckte ochså att min gav lite olje, så sist höst tog jag ur oljpumpan och rengjorde och blåste genom till tanken och i oljholet mot svärdet. Fanns skit där, ja, och nu är oljan nere på 1/4 - 1/5 när bensinen tar slut, och det borde vara bra. Ska gå över på rapsolja när min delsynt.olja är slut, och rapsen flyter väl lättare??
Skulle inte förvåna mig om Brumsten är på rätt spår - en skärtand som har blivit deformerad kunne göra ett sådant spår. :wink:
PS: skulle aldrig gått i verkstan barfotad i trädskor halv ett på natten för att försäkra mig om att det är plast och inte metal i en sågdel om det inte var för Skogsforum - man är ju tokig :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

traktorz  
#3628431. Beträffande liten oljeförbrukning av kedjeolja, så nu senast körde jag ur 4 tankar på en förstaröjning i en av älg illa åtgången tallplantering. Sågen går då mycket på tomgång, när jag går från det ena till det andra björkuppslaget. Det kan kanske förklara obalansen i olje/bränsle-åtgången? Får kolla kedjan, samt kolla svärdet noggrannare, men tycker nog att det varken blivit varmgång, eller saknats olja.

2. Som redan nämnts, så är nog kedjan boven i dramat, med det mystiska slitaget på plastkåpan. Om kedjekåpan inte suttit riktigt på plats, så kommer bakdelen på svärdet att svänga in mot nämnda plastkåpa och skärtänder i kedjeperiferin kommer att ta i på utsatt plats. Men när har den här skadan hänt?

Fick vid leverans ett Rollomatic E Light (3005 000 7409) 14" svärd påmonterat, men har sen kört med ett Sugihara 12", arvegods från MS192C-E för jämförelse som början. Ingen kedja har heller hoppat av ännu, så jag kan inte erinra mig något tänkbart skadetillfälle.

Nåväl, artikelnumret på den skadade kåpan ser ut att vara 1145 021 1100, så jag får ta och beställa en sådan. Sitter som det ser ut med bara 2st Torx27 skruvar.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#362845När du nu har provat 14" och 12" på den, undrar jag vad du foredrar? Jag har körd 12" Stihlsvärd på den hela tiden och är van med det, så när jag satt på 14" från en MS180 bara för att prova i kvistningen, kändes det fel, men jag gav det inte så mycket tid i utprovningen :wink:

jhildeng  
#363008Jeg har MS 201 -2013 mod.Den har samme preging i plasten, men ikke så dypt. den går opp til øvere skruehode. Tror det kommer av produksjonen.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
jhildeng skrev:Jeg har MS 201 -2013 mod.Den har samme preging i plasten, men ikke så dypt. den går opp til øvere skruehode. Tror det kommer av produksjonen.

Skulle gärna sett en bild av - Undrar vad det är till :???:

Användarvisningsbild

traktorz  
JensSkoog skrev:
jhildeng skrev:Jeg har MS 201 -2013 mod.Den har samme preging i plasten, men ikke så dypt. den går opp til øvere skruehode. Tror det kommer av produksjonen.

Skulle gärna sett en bild av - Undrar vad det är till :???:

@jhildeng
- Tack för att du kollat och bekräftat att du har samma prägling i plastlocket! Då behöver jag inte beställa ett nytt lock, eftersom det förmodligen har en liknande struktur!
- Eller har du samma skada på plastlocket ???

@JensSkoog
- Kan det vara så att locket har en liknande yta som på en golfboll med dess mikrostruktur, för att förbättra aerodynamiska egenskaper. I det här fallet med sågen, kanske för att antingen bidra till att rensa kedjan, eller för att förbättra oljepåläggningen av kedjan strax innan pumpen? Går kedjan med 25 m/s (90 km/h) så lite turbulens kan nog skärlänkarna och ryttarna skapa lokalt?
Senast redigerad av traktorz tis 05 jan 2016, 21:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

12" svärd / 14" svärd

traktorz  
JensSkoog skrev:När du nu har provat 14" och 12" på den, undrar jag vad du foredrar? Jag har körd 12" Stihlsvärd på den hela tiden och är van med det, så när jag satt på 14" från en MS180 bara för att prova i kvistningen, kändes det fel, men jag gav det inte så mycket tid i utprovningen :wink:

12" svärd på en Stihl MS192C-E var perfekt. Dock hade jag problem med avhoppande kedjor, så därför sträckte jag 1.1 mm kedjan kanske lite onödigt mycket. Slackade inte den heller efter ett arbetspass. Topptrissan som har ett enklare lager på svärdet till 192C-E började därför låta illa. Hoppas dessutom att vevlagret inte hann ta skada, instruktionsboken anbefaller ju att man slackar en hårt spänd kedja.

Jag bytte därför senare till 1.3 mmm kedja, Oregon 91VXL-44, på ett 12" Sugihara svärd. Mycket stabilare kedja ty 1.3mm drivlänk, hoppade inte av längre. Behövde inte spänna kedjan lika hårt heller. Funderade på en ljuddämpartrimning, för att få lite mer kraft ur MS192C-E, men lill-Stihlen blev såld innan dess. Funderar fortfarande på att trimma en grannes MS192C-E istället, bara för att få bekräftat idén med mer kraft som resultat.

Till Stihl MS201C-M, kör jag två alternativa uppsättningar, men hittills mest 12" Sugihara-svärdet med Oregon 91VXL-kedja. Med Bahco's rullmall, får jag tillräckligt bra skärpa. Kapade med lätthet snabbt upp grenverket från en gammal gårdsbjörk i höstas med 91VXL-kedjan, medan brorsan med längre svärden (21LPX & 15" samt 36RS & 18") tog huvudstammarna.

De 1.8 kW som MS201C-M levererar, klarar betydligt mer än vad vår gamla MS192C-E mäktade med, så vi är nöjda med bytet, även om det sved betydligt i penninglädret initialt. 20% rabatt med checkar från Säker Skog motorsågskursen underlättade förstås investeringsbeslutet.

Gillar det korta och knubbiga Sugihara-svärdet, eftersom det är så stabilt. Dock är den kombon tyngre än min andra svärdsuppsättning, 14" Rollomatic E Light (3005 000 7409) tillsammans med 63PS-50 kedjan. (390 gram för Sugihara/91VXL-44, 370 gram för Stihl/63PS-50; Vågen fluktuerade något, batterierna?)

Vikten och balansen hos 14" lättviktssvärd på 201'an tycker jag är bekvämt till vår förstaröjning i en tallplantering. Kanhända att med en röjsåg man får en längre räckvidd, men har bättre kontroll att spara plantor plus självsådd med ett motorsågssvärd. Kan ju kvista och kapa till några vedlängder björk med motorsågen dessutom.

Kan hända att jag måste spänna kedjan lite hårdare, då lättviktssvärdet är 6 cm längre. Det har även samma nosradie som Sugihara-svärdet.

Eftersom vikt var prioritet 1 vid valet av MS201, så med lättviktssvärdet kunde vi även få bättre räckvidd vid förstaröjning som prioritet 2 uppfyllt. MS201 år tillräckligt stark för den litet längre kedjan, men som vanligt ger en vass kedja en större belåtenhet vid arbete i skogen.

Slutsats:
Jag gillar 91VXL kedjan, eftersom den är tålig, blir förhållandevis stum och stabil vid bara 44 länkar (på 12"), den håller skärpan länge ty "semi-chisel", samt har köpt ett antal redan. Detta kortare svärd använder jag företrädesvis vid huggning av gärdsgårdsvirke av senvuxen gran. Mindre flex hos en kortare kedja, mindre risk att den hoppar av, vid arbete med hårt virke.

Rollomatic E Light på 14" ger mig önskad räckvidd vid röjning längs diken, samt till förstaröjning på tallplanteringen. Ökad räckvidd till lägre vikt, med bibehållen balans hos sågen, så jag är nöjd!

P.S:
Stil och Husqvarna räknar lite olika på svärdslängder. 14" på Stihl motsvarar 13" på vår Jonsered, som vi dessutom alltid varit vana vid.

1452025392_sugihara1280.jpg
1452025392_stihl1280.jpg

Användarvisningsbild

JensSkoog  
traktorz skrev:- Kan det vara så att locket har en liknande yta som på en golfboll med dess mikrostruktur, för att förbättra aerodynamiska egenskaper. I det här fallet med sågen, kanske för att antingen bidra till att rensa kedjan, eller för att förbättra oljepåläggningen av kedjan strax innan pumpen? Går kedjan med 25 m/s (90 km/h) så lite turbulens kan nog skärlänkarna och ryttarna skapa lokalt?

Det kan det nog vara. Jag ska kolla när jag kommer till min ÅF igjen.
Jag körer båda med MS192 och MS200, med 12" och 1,3mm. 1,1 funkar inte i skogen, men jag använder det i "finare" trädgårdsarbete. Men det är ju mycket mera klipp i 200'an än i 192'an, men dom båda gillas starkt eftersom dom är lätta :wink:

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).