Skogsvagn (Huggarvagnar)

Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

31 inlägg 13746 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

pelrik  
#362646 Har en Mohedavagn med Starkran som sitter monterad på vagnen. Funderar på om det skulle vara smidigare att ha kranen sittandes på traktorn, för då kan jag åka iväg utan vagnen och lasta av med hjälp av vinschen på ett smidigare sätt.

Vad har ni för tankar kring detta?

Så funderar jag på hur man gör när man ställer ifrån sig kranen? Finns det något stödben som man kan sätta dit eller tager man vad man haver mån tro? Ställer den mot en vägg? Sedan förstår jag av tidigare trådar att räckvidden blir ganska mycket sämre. Men ser att man kan förlänga kranen, kanske det kan kompensera? Försökte förlänga den idag pga långa stockar, men lyckades inte få den att röra sig en mm.. Någon som vet hur man ska göra? Funderade på att sätta kedjorna från kranen i något träd och sedan köra framåt, förmodligen är den kraftigt fastrostad!

Behöver i så fall också ett stödben till själva vagnen så att jag kan ställa ifrån mig den enklare utan att krabba med domkraft varje gång. Några tips på lagom bra stödben till detta ändamål samt hur jag kan fästa det helst utan att svetsa eftersom jag inte har någon svets, kan ej svetsa och planerar inte att skaffa i det närmsta....



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362652 Domkraft? Har du inte hitch?

Hur gör du när du lastar av, hade du tänkt. Man når ganska långt med att vinkla traktorn.

Avatar Fallback

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

pelrik  
#362660 Nope, ingen hitch :sad: Ja, det är en bra idé att vinkla traktorn kanske. Dessvärre går inte det där jag ska lasta av pga att det är saker i vägen. Lägger det inte vid väg utan ska sågas med mobilt sågverk till våren....

   TS
Avatar Fallback

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362666 Det går ju att sätta ett block vid sidan av traktorn i ett träd eller liknande och dra stockarna av lasset. Men svår att komma med förslag om man inte vet hur det ser ut. :)

Användarvisningsbild

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

Vardon  
#362668 http://www.oie.se/Produkt/stodben-karra ... 1000193763

Så åker du till en bekant med svets och svetsar på ett 4-kant rör på benet och ett (lite större) på en platta som du bultar plattan i vagnen. Varsitt hål genom 4-kant rören och en låssprint. När du ska köra iväg drar du ut stödbenet och vinklar det 90 grader och låser det där istället.

eller fortsätta google tills du hittar ett bättre. :)

Avatar Fallback

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

pelrik  
#362671 Tack för tipsen!

Funderar på om man har kranen på traktorn och ska lasta eller lossa då kan man bara dra i en ända av stocken och inte vinscha upp hela på mitten antar jag. Det gör jag nämligen nu när den sitter på vagnen: vinschar upp stocken i tyngdpunkten så att den kommer upp hela på en gång. Känns som detta blir omöjligt om kranen är på traktorn, eller?

Och den andra viktiga frågan, hur förlänger jag bommen (se första inlägget)?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362675 Jag har kranen på traktorn, och lastar av med den. Första och andra lagret rullar jag av, sedan får man lyfta.

Avatar Fallback

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

eqlazer  
#362677 Och var är bilden på hur det ser ut? : )

På våran MF35 har vi en Rottne vajer-kran, dess bom är teleskopisk med ett antal lägen för längden.

Och ett alternativ till domkraft är att använda en dragbom för att lyfta upp kärran med hydraularmarna till rätt nivå.

Användarvisningsbild

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362678 Hitchkrok är mkt användbart, kolla med nån traktorskrot om det finns nåt passande och överväg montering.
Med en sån blir traktorn mer lättanvänd.

Avatar Fallback

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

husqvarna_med_sthil  
#362687 Nu har jag aldrig haft någon starkran men däremot har jag ett Fransgård spel med en mindre kran jag har på traktorn. När jag ställer av det så har jag använt vajern runt ett träd och spänt upp den så det hela står kvar. Vagnen har jag bara pallat under med plank hemmavid och ofta med en kort stabbe av en timmerstock i skogen, liggande.

Nu såg jag en som byggt ett stödben, mycket enkelt gjort med ett svetsat rör med ett hål i, ett rör som går i detta med en platta som fot, det hela låser man med en sprint genom hålet i det grövre röret.

Avatar Fallback

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

pelrik  
#362690
Slurfi skrev:Hitchkrok är mkt användbart, kolla med nån traktorskrot om det finns nåt passande och överväg montering.
Med en sån blir traktorn mer lättanvänd.


Japp, visste inte ens att det var möjligt!? Hur monteras det då och är det modellspecifikt?
Och fortfarande ingen som vet hur jag får loss den fastrostade teleskopbommen så att jag kan förlänga den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

pelrik  
#362745
eqlazer skrev:Och var är bilden på hur det ser ut? : )

På våran MF35 har vi en Rottne vajer-kran, dess bom är teleskopisk med ett antal lägen för längden.

Och ett alternativ till domkraft är att använda en dragbom för att lyfta upp kärran med hydraularmarna till rätt nivå.


Vad är en dragbom och vilka hydraularmar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

svampbob  
#362748
Mangan skrev:Jag har kranen på traktorn, och lastar av med den. Första och andra lagret rullar jag av, sedan får man lyfta.


Avlastning för hand är melodin. I förra veckan lastade jag om två rejäla lass med barrmasssa och lite timmer från Avestan till traktor vagnen. Tanken var att jag sedan skulle följa efter hem och hjälpa 81-åringen att handlasta av det på vältorna. Jag råkade dröja mig kvar och hugga lite mer och plötsligt är traktorn tillbaka med tomt lass. Han kunde spara in på pensionärsgymnastiken den dagen :grin:

Avatar Fallback

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

eqlazer  
#362753
pelrik skrev:
eqlazer skrev:Och var är bilden på hur det ser ut? : )

På våran MF35 har vi en Rottne vajer-kran, dess bom är teleskopisk med ett antal lägen för längden.

Och ett alternativ till domkraft är att använda en dragbom för att lyfta upp kärran med hydraularmarna till rätt nivå.


Vad är en dragbom och vilka hydraularmar?


Förlåt, hålbom är rätta ordet.
http://www.oie.se/Produkt/halbom-katego ... 1000196438
Men om du inte har några hydraularmar så är ju inte det ett sätt att lösa det på...

Avatar Fallback

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

pelrik  
#362778 Jo jag har säkert hydraularmar, bara att jag är så himla novis att jag inte vet vad du pratar om :-BD
Antar att det är armarna till trpunktsluften? Jo det har jag, men det funkar nog inte då jag har kärran påkopplad... eller förstår jag inte riktigt hur du menar.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).