Avverkning (slutavverkning)

Så jobbar du bäst i stormfälld skog

51 inlägg 20679 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Så jobbar du bäst i stormfäld skog

Hema  
#362564
Fredrik Reuter skrev:
Hema skrev:Håller med och ska man ändå göra ved av trädet så börjar jag aptera från toppen, sedan så känner man när det blir jämnvikt och då kan man lätt välta tillbaka vältan med rotstocken. Skulle det vara som så att vältan vill fara framåt är detta sätt än säkrare, än att börja med rotkap. Klart det är alltid fall till fall och väldigt ofta strävar vältan att falla tillbaka trots att det kan ha gått en massa år sedan trädet föll. Hade en del att rensa upp när jag köpte fastigheten.


Hej,
Detta tycker jag också är en bra variant.
Hade lite film på det så jag gjorde ett kort klipp.
Tycker man får bra koll på grejerna och riskerna med att få rotvältan över sig eller stocken på sig minimeras. Sedan tycker jag det är kanon om trädet ligger över en väg, då kan man fälla rotstocken åt sidan efteråt så man kommer fram enklare eller utan att brossla sönder ryggen!


:-BD

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

Blondin 750  
#362599 Liten passning till han som håller i sågen, tummen ska sluta om främre bågen! Jag fick lära mig av en ganska oborstad instruktör på en motorsågskurs,..." Runk-greppet pojkar- det kommer ni alltid att minnas!" Och det funkar ju faktiskt så här drygt 25år senare. :D

Användarvisningsbild

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

Göt  
#362629 Det var en bra variant att resa upp rotstocken på det viset...Jag brukar kvista och markera vart jag skall kapa och sedan gå tillbaka när jag kör vindfällen och börja att kapa uppifrån....man ser lite vart det spänner... är det brötar lejer jag bort det visserligen kostar det... men det kostar att göra illa sig också

Användarvisningsbild

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

Fredrik Reuter  
#362630
Blondin 750 skrev:Liten passning till han som håller i sågen :D


Hen känner jag ej... :wink:

Tack för tipset!

Avatar Fallback

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

Blondin 750  
#362634 Ja det är faktiskt ett ganska bra tips då det är himla lätt att tappa greppet om sågen kastar. Vad är det för grej till höger på främre handtaget på Stihlen? Färddator, stereo eller helt vanlig handtagsvärme deluxe? :lol:

Användarvisningsbild

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

Fredrik Reuter  
#362635 Det är stereon!
Närå, klippet ovan gjorde i samband med att jag testade [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning och det är alltså lasern.

Avatar Fallback

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

Blondin 750  
#362637 Ok, nu har jag kollat länken, hade missat den tidigare. Tur man kör Hva så man inte behöver en sådan.. :wink: Tycker själv att lutningen på trädet är svårare att avgöra än att få rätt vinkel på brytmånen, dvs när man måste vinkla lite snett pga att trädet lutar eller är asymetriskt.

Avatar Fallback

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

Ferguson system  
#362643 Bra video. Er det Skogsforum logoen jeg ser på venstre buksebeinet fra ca. 0:37 og utover i videon? Ute å tester nye kleskolleksjon?

Användarvisningsbild

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

T Landström  
#362647 Gav tipset till en bekant att kapa en stocklängd ut om han va osäker på rotvältan ifall den skulle åt fel håll...men det va ju dumt då kunde han ju inte se om det va rotröta...

Avatar Fallback

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362654 Gör ett instick genom centrum i rotskäret, titta och lukta.

Användarvisningsbild

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

Peteflamingstar  
#362670
T Landström skrev:Gav tipset till en bekant att kapa en stocklängd ut om han va osäker på rotvältan ifall den skulle åt fel håll...men det va ju dumt då kunde han ju inte se om det va rotröta...


Såga som sagt rakt in i stammen vid tänkt rotskär så ser man på spånfärgen! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

T Landström  
#362680 Ja...så kan man göra... ;) Men han är en sådan där gubbe som aldrig gör fel så jag försökte få igång en diskussion med honom... ;) Han har pengar så han klarar sig...så skulle han behöva lumpa lite i roten så skulle det inte göra något :wink:

Användarvisningsbild

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

Erre  
#362684
T Landström skrev:Ja...så kan man göra... ;) Men han är en sådan där gubbe som aldrig gör fel så jag försökte få igång en diskussion med honom... ;) Han har pengar så han klarar sig...så skulle han behöva lumpa lite i roten så skulle det inte göra något :wink:


Haha.
Känner igen typen.
Vet dom som alltid kapar loss med rotvältan till höger om sig för att få med sig några centimeter till. :???:

Avatar Fallback

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

Blondin 750  
#362691 Och den typen kan vara jag ibland, men då är det för att få så korta stubbar som möjligt kvar så dessa kan köras över utan problem. Givetvis aldrig med stammar i spänn eller rotvältor som riskerar att falla åt fel håll, men dessa är i alla fall sällsynta i min skog, kanske fyra-fem stycken på de 25 år jag varit i skogen. Då blir det som på filmen, en bit att resa med kran och sen fälla.
Senast redigerad av Blondin 750 mån 04 jan 2016, 21:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Så jobbar du bäst i stormfälld skog

hlb  
#362694 Om jag är osäker på röta även efter insticket, kapar jag första stock 5,50. Då kan man lumpa bitar efteråt utan att det blir för kort. Att hålla i med gripen och kapa en stocklängd upp är en mycket säker metod och så kommer ju rotvältan så snyggt på plats när man reser rotstocken med kranen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).