Traktorn i skogen

Motor/Växelådaoljevärmare för luftkyld..

12 inlägg 9531 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motor/Växelådaoljevärmare för luftkyld..

skog-o-maskin  
#310085 ....Lantbrukstraktorer?
Finns det? Vet någon en levarantör?
Jag hitta ingen på nätet.. :oops:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Motor/Växelådaoljevärmare för luftkyld..

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310108 Calix har både för utanpåliggande och doppvärmare.

Användarvisningsbild

Re: Motor/Växelådaoljevärmare för luftkyld..

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310239 http://www.xtrading.se/tankvarmare/

Avatar Fallback

Re: Motor/Växelådaoljevärmare för luftkyld..

axwell  
#310271
Slurfi skrev:Inlägg av Slurfi » Idag, 00:49
http://www.xtrading.se/tankvarmare/



Många format och effekter att välja på, har själv funderat på denna typ till växellåda/transmission.

Oljan mår inte bra av temperaturer över 90 grader, hittar ingen info om termostat så det gäller nog att hålla igen när det gäller effektval. :geek:

Avatar Fallback

Re: Motor/Växelådaoljevärmare för luftkyld..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310288 Funderat på hur många kg järn de är i motorn att värma ?
Rätt många watt II vanliga motorvärmare med

Avatar Fallback

Re: Motor/Växelådaoljevärmare för luftkyld..

skog-o-maskin  
#310297
Slurfi skrev:
Inlägg av Slurfi » Idag, 00:49
http://www.xtrading.se/tankvarmare/

Bra, men, funkar inte så bra, på motorn finns ingen plats (axel till framhjuldrifts mitt under motorn. och på växellådan bara botten så rak och slätt? man har bra uppvärming med mattan. Men, farlig i skogen.

Calix har både för utanpåliggande och doppvärmare.


Ja, jag har skicka e-posten till calix, men, på 52l växellådaolja.. :???:

Tack för hjälp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motor/Växelådaoljevärmare för luftkyld..

Jonathan maskiner  
#310306 Vilket märke på motorn är det? På Deutz-motorer, som ofta är luftkylda, brukar det finnas ett förberett gängat hål (typ M 60 gänga) i tråget för att sticka in en oljevärmare. Dessa har låg effekt (250 W) för att inte koksa oljan. Det finns en regel att man inte ska ha högre yteffekt än 0,8 W/cm^2 och då beror det ju på slingans area. Problemet är att man måste ha på värmaren många timmar för att få upp tempen för start. Defa säljer såna värmare som passar i det förberedda hålet, kolla efter ett sådant.

Avatar Fallback

Re: Motor/Växelådaoljevärmare för luftkyld..

skog-o-maskin  
#310308
Jonathan maskiner skrev:Vilket märke på motorn är det? På Deutz-motorer, som ofta är luftkylda, brukar det finnas ett förberett gängat hål (typ M 60 gänga) i tråget för att sticka in en oljevärmare. Dessa har låg effekt (250 W) för att inte koksa oljan. Det finns en regel att man inte ska ha högre yteffekt än 0,8 W/cm^2 och då beror det ju på slingans area. Problemet är att man måste ha på värmaren många timmar för att få upp tempen för start. Defa säljer såna värmare som passar i det förberedda hålet, kolla efter ett sådant.


Hej,
SAME Explorer 70 från 1986, SAME 1000.4 motor, det finns en motorvärmare (Defa?),
men bara för modeller med två oljepluggar. Men, min hara bara en. :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Motor/Växelådaoljevärmare för luftkyld..

Sti L  
#311131 Med luftkjølt motor så har du kanskje en dieseldrevet hyttevarmer? Jeg har sveiset en rørstuss inn på kjølekappen til motoren og kjører eksosen fra varmeren dit med en fleksislange/rør.Kjører varmeren fra 10-30 minutter til is og rim forsvinner fra syl.toppene.Tar av slangen før oppstart av motor da dieselvarmeren er ømfintlig for mottrykk som kjøleviften gir.Får snill oppstart av motor og varm hytte.(Lamborghini 1056-same sin tvillingbror).

Avatar Fallback

Re: Motor/Växelådaoljevärmare för luftkyld..

skog-o-maskin  
#311135 Hej,
nej, finns ingen dieselvärmare på den. Hytt är vanligthsvis uppvärmade med el- 48V med speciellt generatorn. (funkar inte :roll: jävlar teknik 😡 )
Men, detsamma du skriver, jag har funderat på det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motor/Växelådaoljevärmare för luftkyld..

Sametop70-98  
#361646 Hej, trevligt att någon mer har en same, Kolla filtret om det är dålig värme, då den cirkulerar luften är det viktigt att den är klinisk ren,/ett rent (H) att komma åt, men man kan ta loss fläkten under motorhuven o blåsa högtryck därifrån, påpassligt att ta dammsugaren från kupe`n samtidigt då det dammar en del
Har för övrigt lärt mig att byta hydralpump, renovering startmotorn,tändningslås, glödare, bränslegivare, mm, klart 17 år, obs 18 årsen den kom ut, o har hunnit köra nästan 3000 timmar med den, 90 % i skogen,
Men jag söker en bra verkstadshandbok o tar tacksamt i mot alla former AV erbjudande, kan även betala en slant

Användarvisningsbild

Re: Motor/Växelådaoljevärmare för luftkyld..

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361673
Bild

http://www.xtrading.se/tankvarmare/type ... x18cm.html

737:-

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).