Bioenergi

% Blandved i panna

35 inlägg 22146 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

% Blandved i panna

ÅsaNisse  
#359874 Vad ska man ha för blandning på veden för att pannan ska brinna lugnt och fint med bra värme. Ren björk blossar ju bara till och vill gärna koka pannan. Ren gran går inte få upp temperaturen ordentligt. Tall har väl ungefär samma energi som björk och ek ger väl mest värme.
Någon som har koll på hur man blandar bäst för att det ska brinna jämnast. Jag har kollat i andra trådar, men det handlar mest om hur man kapar och klyver till försäljning. Inget om hur det brinner ( och sotar)
Tilläggas kan att det är en panna med underförbränning och 50 cm ved.



   TS
Användarvisningsbild

Re: % Blandved i panna

halvproffs  
#359892 Undrar om man inte får prova sig fram? Har haft flera olika kaminer och dom tycker jag har reagerat lite olika på veden.

Avatar Fallback

Re: % Blandved i panna

tallen100  
#359899
ÅsaNisse skrev: Tall har väl ungefär samma energi som björk och ek ger väl mest värme.

Tall ger väl sämre värme än gran :???:

Ja det är nog bara att prova sej fram, föredrar nog blandning mellan gran och björk.
Asp har dåligt värmevärde jämfört med björk men rensar skorsten bra sägs det.

Avatar Fallback

Re: % Blandved i panna

norrskog  
#359914 Med vinter som är nu i södra Sverige kan ni med lätthet värma upp huset med asp . Och i stället spara på björken och försöka sälja i Norge i stället

Användarvisningsbild

Re: % Blandved i panna

Jeep  
#359924 Jag kör med en blandning av björk, gran och asp. Har aldrig brytt mig i vad som "värmer" bäst bara det brinner.
Känns nästan viktigare att värmesystemet funkar bra än om man får lägga in en extra gång i veckan...

Användarvisningsbild

Re: % Blandved i panna

Kse  
#359925 Det finns nog många teorier om detta så tråden kan bli lång.
Enligt min bok där jag blandat egna erfarenheter med tips från de äldre och med sånt man hört och läst så gäller följande.

Björk är det som ger mest värme, den ska dock ej vara krut torr för att funka optimalt.

Gran kommer som tvåa, rensar skorstenen bra men ajja baka att använda den i öppna spisar då den sprakar och gnistrar.

Tallen kommer på en tredje plats, torr tall säger bara "poff" i pannan.
Tall eldas om den finns till hands och blandas ut med björk.

Och så slänger vi in Contorta på fjärde plats.
Ett träslag som jag rätt nyligen kommit i kontakt med, bara i lite skala i egen kamin men i desto större i värmeverkets panna.
Däremot har vi gjort värmeanalys på laboratorium och konstaterat att den har bättre värmevärde än både tall och gran och dessutom lägre askhalt, per kilo.
Men den är så pass frodvuxen och lätt så den hamnar längst ner på listan.
Däremot har man aldrig haft så rena och fina pannor i värmeverket som när man eldat ren contorta.

Övriga trädslag som asp och sälg har vi i sån liten skala och får vanligtvis inte röras vid avverkning så det lämnar jag att bedöma till dom som kan.

Avatar Fallback

Re: % Blandved i panna

brassel  
#359929 Tycker som rospigg det låter bra att starta igång med tex gran och björk.
Tall/lärk (spec med kärna) sotar väl mindre vid högre förbränningstemp; så den lägger jag vid åtm andra eller tredje-inläggningen.
Annat energirikt, som ek, fruktträd och hassel tex, lägger jag in beroende på eldställe helst vid sista inläggningen.
Elda uppifrån är ju inte heller så dumt om det passar.

Avatar Fallback

Re: % Blandved i panna

Bengt.Svensson  
#360086 Brukar blanda stora och små vedträn i pannan, bara smått brinner för fort och bara stort brinner ut dåligt. Träslag bryr jag mig inte om utan eldar efter principen "brinner det så värmer det"

Avatar Fallback

Re: % Blandved i panna

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361572 Lägg inte i fullt om det vill koka :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: % Blandved i panna

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361578
bengt.a skrev:Lägg inte i fullt om det vill koka :ugeek:

Nä märkte det idag! Är ovan med att elda med ren björk, har en massa sånt den här säsongen sen jag hjälpt grannar förra året.
Tur det finns en nödkylslinga tänkte jag idag.... :roll:

Avatar Fallback

Re: % Blandved i panna

jannee  
#361610 Bok och ek är bäst. Blanda asp och gran med bok eller ek = en bra blandning. Som tidigare sagts rensar asp pannan medan gran gärna vill tjära.
Björk går också bra men klyv inte veden för mycket, räcker gott och väl om man får in bitarna genom lucköppningen.
Al brinner hyfsat men ger sämre värme än t.o.m asp och gran.

Avatar Fallback

Re: % Blandved i panna

axwell  
#361627 Gråal och gran finkluven, är det bästa att starta brasan med.
Blanda sen det som finns tillgängligt, allt utom tall och lärk eftersom det tjärar ned skorsten om du inte har en superpanna.
Här i Medelpad duger al, gran och sälg utmärkt som bas för att blanda med björk ( sotar) och kungen i dessa skogar Rönn
Rönn liksom björk och nästan alla träd i trädgården bör torka mer än en säsong före eldning.

Asp skänker jag bort men skulle nog duga till att blanda med den energirika rönnen, annars blir det för hett, tom hetare än av ek tex.

Avatar Fallback

Re: % Blandved i panna

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361689 Vet inte om gran tjärar mer än björk och al är inte så dålig ved samt att gubbarna påstår att den håller rent.

Avatar Fallback

Re: % Blandved i panna

Tocken  
#361697 :-BD

Avatar Fallback

Re: % Blandved i panna

axwell  
#361715
bengt.a skrev:Vet inte om gran tjärar mer än björk och al är inte så dålig ved samt att gubbarna påstår att den håller rent.

Al är väl inte speciellt energität men för övrigt bra ved, sotar inte, torkar snabbt, intensiv glöd utan höga lågor, lätt att få fart på i första ilägget.
Gran till skillnad från tall tjärar marginellt.
Nävret på björken sotar.

Har hittills inte hört att nån valt annat än tall för framställning av tjära i dom forna tjärdalarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).