Motorsåg och handhållet

Olika alkylat

7 inlägg 3751 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Olika alkylat

Sandström87  
#353125 Här där jag bor så finns möjligheten att köpa aspen okq8 och fh alkylat. Vilket bränsle förespråkar ni om man bortser från prisskillnaden.
Aspen 725kr
Okq8. 640kr
Fh. 610kr
För 25liter.
Och vilken sort väljer ni om man väger in priset.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Olika alkylat

hfab  
#353138 Aspen! Okq8 får jag huvudvärk och halsbränna av.
Fh känner jag inte till.

Användarvisningsbild

Re: Olika alkylat

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353142 Skulle välja FH eller Starta.
Aspen enbart om det går ned till samma prisnivå som de andra bränslena...

Användarvisningsbild

Re: Olika alkylat

rokon  
#353147 Jag tankar alkylat 4takt på OK i Luleå från pump och blandar själv, har för mig att jag betalade 17,90 litern sist vilket gör 447,50 för 25 liter. Men jag häller olja i 5 litersdunkar först och tankar i dem sedan. Jag har inte märkt några obehag av OK alkylaten, jag blandar med Stihls syntetiska olja. Ring till de olika OK mackarna i Ö-vik och fråga om de har alkylat, för det händer väl att du far dit nån gång. Det blir ju billigast. OK har dålig info på sin hemsida, jag trodde i flera år att det ej fanns i Norrbotten tills jag ringde och frågade på OK-macken.

Användarvisningsbild

Olika alkylat

traktorz  
#353156 Det torde inte vara någon nämnvärd skillnad i energiinnehåll leverantörerna emellan av bränslet.
Tvåtaktsoljan i 2T-varianten kan dock skilja.

Jag har nära till Aspen leverantörer, men tyvärr långt till de billigare alternativen.

Ref:
http://www.aspen.se/Hem/10_vanliga_fragor_och_svar

Avatar Fallback

Re: Olika alkylat

Sandström87  
#360880 Någon som vet hur sammansättningen ser ut för de olika fabrikaten. Tänkte att nån kanske är mindre dålig för hälsan än de andra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olika alkylat

anersimyra  
#360908 Det billigaste, sammansättningen är i stort sett identiska. Fredrik la för lite sedan ut datablad över de olika alkylatbränslena i en annan tråd som behandlar alkylat. :-BD

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).