Skogsmiljö och Trädlära

Vindkraft och vilt betende

7 inlägg 3822 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vindkraft och vilt betende

Habouffe  
#358532 Har mina marker intill en planerad vindkraft park. Min undran är därför hur påverkas, älg,rådjur och vildsvln. Har hört från hästägare att de inte vill lämna hästarna ute nattetid för att de inte blir lugna på grund av oljudet från Vindkraftverk.
Stämmer uppgifterna borde även viltet minska.

Någon som vet ? Tacksam för svar:

Uffe



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vindkraft och vilt betende

Erre  
#358535 Sveaskog har en rejäl vindkraftspark inte långt från där jag bor.
Enligt jaktlagen där så märks ingen skillnad. Tror viltet vänjer sig med tiden.
Kan ju resultera i mindre vilt under uppbyggnad å första tiden. Men jag tror inte det är något problem på sikt.

Användarvisningsbild

Re: Vindkraft och vilt betende

Seb macahan  
#358538 Ja du, hästägare och deras nojiga teorier. Jag har kört häst med vagn i tävling precis under ett flygfält, och även haft hästarna på "natthage" under samma flygfält. Djur vänjer sig vid ljud och nästan alla fyrfota djur har inga naturliga fiender från ovan/skyn och bryr sig därför ganska lite om ljud ovanifrån. Det där med oroliga hästar grundar sig nog mer i att ägarna blir oroliga och smittar av oron på djuret, sen släpps de in varje kväll och får således aldrig vänja sig vid det. Jag tror att tillföra en början är nog de vilda lite skygga men det ändrar sig med tid. Jag har sett både älg och rådjur betande under vindkraftverk.

Avatar Fallback

Re: Vindkraft och vilt betende

Blivande snickare  
#358576 Tror inte heller djuren bryr sig så hemskt mycket, till en början kanske det är lite skrämmande men sen blir dom nyfikna å efter en tid är det "bara nåt som är där".
En kompis berättade att när han var ut å gå med hunden (modell mega) vid deras stuga och den för första gången fick se ett vindkraftverk så hade den satt ner sig på vägen å börjat följa vingarna med huvudet! :lol:
Efter en stunds roterande på skallen hade den stigit upp å gått vidare som inget hade hänt.
Han blev väl besviken när den inte ville leka! :lol:

Avatar Fallback

Re: Vindkraft och vilt betende

alias  
#358850
Seb macahan skrev:Ja du, hästägare och deras nojiga teorier. Jag har kört häst med vagn i tävling precis under ett flygfält, och även haft hästarna på "natthage" under samma flygfält. Djur vänjer sig vid ljud och nästan alla fyrfota djur har inga naturliga fiender från ovan/skyn och bryr sig därför ganska lite om ljud ovanifrån. Det där med oroliga hästar grundar sig nog mer i att ägarna blir oroliga och smittar av oron på djuret, sen släpps de in varje kväll och får således aldrig vänja sig vid det. Jag tror att tillföra en början är nog de vilda lite skygga men det ändrar sig med tid. Jag har sett både älg och rådjur betande under vindkraftverk.


Är helt inne på samma linje. Har frågat nojjiga hästägare om det var de eller hästarna som var störningskänsligast - tyckte det var rätt intressant att se dessa försöka bortförklara hur man kunnat använda hästar i kavalleriet på forna tiders slagfält (eftersom hästar uppenbarligen, enligt ägarnas utsago, varken tål plötsliga syn- eller hörselintryck).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vindkraft och vilt betende

Habouffe  
#358904 Håller på att undersöka om det finns något vetenskapligt test på det här men hittar inget som berör Vilt eller hästar. Så era teorier kan stämma vad gäller bullret. Däremot tycks det vara ett problem för fladdermöss att leva i områdena på grund av deras ljudsignaler inte fungerar ungefär ca 4 ggr verkets höjd i omkrets. Vilket kan få till följd i mygg täta områden att det blir olidligt att vistas för häst och vilt under sommartid på grund av att insekternas naturliga fiende försvinner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vindkraft och vilt betende

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360634 Vindkraftverken sätts ju på höglänt mark så risken för mygginvasion torde vara ganska liten?

Vi har en jättestor vindkraftpark här med ca 70 snurror och jag har röjt i närheten av dem under några år och har inte kunnat se att det skulle vara mindre djur där, finns både fåglar och älgar i markerna fortfarande, men det är ju bara en högst ovetenskaplig observation.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).