Jakt och Fiske

Vilken kniv använder du?

23 inlägg 15699 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken kniv använder du?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360457 Till jakt och fiske hör det ju till att bära kniv och har man finskt blod i ådrorna så räcker det inte med bara en heller :mrgreen:

Här är mina:
1451241520_knivar.jpg


1. Egentillverkad, gjorde den på slöjden i högstadiet. Bra kniv förutom ergonomin på skaftet! Användes senast ifjol på en fiskeresa.

2. Marttiini. Riktigt bra, väl använd.

3. Marttiini. Favorit under flera år, lite tråkig pga gummerat skaft.

4. Marttiini (är det en trend det här eller???) Knappt använd, snirkliga mönster i lädret.

5. Mora 2000. Bra hemmakniv, alltid är det nån list som det behövs täljas på :grin:

6. Mora Scout. Första kniven, var nog knappt 6 år gammal.

7. Lappkniv, okänd tillverkare. Riktigt långt blad, skaft av renhorn.

8. Liten lappkniv, förmodligen gjord för barn. Skaft av björknäver, horn/ben och mässing.

9. Liten souvenirkniv, används ej.


Vad använder ni?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv använder du?

Jeep  
#360467 Hultafors Grovkniv: håller för det mesta och jag har råd att slarva bort den...

Fast den här modellen vill jag ha (mest för utseendet...):

http://www.knifestore.se/artikel/2015-c ... t-5050-xhp

Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv använder du?

Lind560  
#360469 Fällkniven A1 och F1 grymma knivar

Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv använder du?

Karlsson_98  
#360518 Från höger:
Egentillverkad - gjorde den i högstadiet, används inte speciellt mycket
Handgjord av Haglund - används ibland som jaktkniv
EKA swingblade - används som jaktkniv, smidigt med buköppnare :wink:

Avatar Fallback

Re: Vilken kniv använder du?

Bm350boxer  
#360541 Har en Marttiini som jag använt i alla år utom ett som jaktkniv. Det året gick jakten inget vidare så jag bytte tillbaka. Har ingen direkt uppfattning om kvalitet. Mest skrock :roll:

Avatar Fallback

Re: Vilken kniv använder du?

zeetorg  
#360583 Jag tycker att martinin passar sig bäst efter jakten... [-X :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vilken kniv använder du?

zeetorg  
#360584 P.S. Själv så kör jag med den kniven jag hittar...

Avatar Fallback

Re: Vilken kniv använder du?

mullhytting  
#360585 A1

Avatar Fallback

Re: Vilken kniv använder du?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360597 Olika, alltifrån Biltemas brytbladskniv, till Moraknivar. Har också två knivar tillverkade av konstnären Finn Moen. Den ena hade han som fiskekniv och eftersom han saknar vänsterhanden är slidan gjord på ett finurligt sätt. Man har kniven på vänster sida och drar den snett framåt med högerhanden. Dessutom tar den inte i när man sätter sej eftersom den pekar lite bakåt.
Mest använder jag en Swiss army-kniv som jag efter stor tvekan köpte i Singapore 1990. Den såg äkta ut, såldes som äkta men jag var ändå väldigt skeptisk till att den var äkta, men slog till. Det är inte den tjockaste med alla sorters finesser.
Den har jag i fickan varje dag och det konstiga är att den inte kommit bort. På jobbet öppnar man paket varje dag, 15 pelletsstorsäckar per säsong, ölöppnaren har säkert öppnat 1000 kapsyler. Petat naglar 5000 gånger. Öpnat 10000 matförpackningar. Pincetten har pillat ut 50 stickor. Fram till idag har den följande spår av livet:
1) Öglan där den hängde i nyckelknippan tills för 5 år sedan blev genomnött, så den är helt bortfilad.
2) Den röda cellouiden är nött så att metall-loggan sticker ut.
3) Tandpetaren gick av i år.
4) Cellouiden har limmats till någon gång efter att ha släppt.
5) Eggen brynas 5 ggr per år samt att man diskar ur fickluddet då och då

Om det skulle vara en kopia är jag ändå nöjd med kvalitén och skulle köpa en till.

Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv använder du?

Bax  
#360610 I jakten använder jag en Helle Harding samt en fin "swingblade-modell" gjord av en lokal knivslöjdare.
I vardagen använder jag diverse slit-och-släng-knivar som inte är värda att nämna vid namn här.

Mest använder jag min Swiss Army (Vicorinox) den har jag haft i fickan i 30 år nu.
Inte samma hela tiden dock, jag har lämnat två exemplar till Arlandas säkerhetspersonal samt ett exemplar till Arlandas kollegor på Vantaa i Helsingfors. På nuvarande exemplar har jag tappat tandpetaren som jag saknar varenda dag. I övrigt håller jag med Orsa om dess användande.
Det är väl dags att bryna på den och rensa lite ludd också, kanske t.o.m. unna den någon droppe olja.

Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv använder du?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360625
Orsa skrev:Olika, alltifrån Biltemas brytbladskniv, till Moraknivar. Har också två knivar tillverkade av konstnären Finn Moen. Den ena hade han som fiskekniv och eftersom han saknar vänsterhanden är slidan gjord på ett finurligt sätt. Man har kniven på vänster sida och drar den snett framåt med högerhanden. Dessutom tar den inte i när man sätter sej eftersom den pekar lite bakåt.


Jag har alltid kniven på vänster sida fast jag är högerhänt, har inte alla så?
Har den inte så långt fram att den tar i heller, hänger väl från höften nånstans :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken kniv använder du?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360627
Bm350boxer skrev:Har en Marttiini som jag använt i alla år utom ett som jaktkniv. Det året gick jakten inget vidare så jag bytte tillbaka. Har ingen direkt uppfattning om kvalitet. Mest skrock :roll:


Hoppas jaktlyckan vände!
Skrock eller inte, det känns alltid lite fel när man har en helt ny kniv på sig, ungefär som med nya varselkläder :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken kniv använder du?

husqvarna_med_sthil  
#360711 Har haft lite olika från fällknivens s1 till spyderco fällkniv. S1'an tappade jag i skogen och spydercon har fått så högt personligt värde pga av andra saker så jag vågar inte använda den längre. Nu är det en morakniv i bältet, en i ryggsäcken samt en buköppnare från slaktsetet när det är älgjakt. Har även en eka fällkniv i ena byxfickan på fjällrävenbyxorna, en reklamkniv men med väldigt bra skärpa när den är så enkel att skärpa.

Jag har svårt att hålla reda på knivar av någon anledning så jag har slutat köpa dyra knivar och använder ekas billiga samt moraknivar. Använder en Tormek till att skärpa med.

Avatar Fallback

Re: Vilken kniv använder du?

kungsis  
#360786 Jag använder en victorinox hunter sedan ca. 20år tillbaka. Tycker den är utmärkt. Den har spärr för bladet, såg för att såga ben/röja pass, buköppnare, mejsel ikl. kapsylöppnare, pincett, petgrej och en sorts synål/pinne att göra hål med.

Mvh
Kungsis

Användarvisningsbild

en kniv?, två knivar?, ... alla knivar!

traktorz  
#362259 Allt blir slött, när man flår älgen, när man skall skära av senor för att knäcka hasorna, mm.
Har inte någon bestämd metod för att skärpa knivarna, utan det blir opportunistiskt med brynstål, Fiskars keramikrullar, mm.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).