Arbetskläder för skogen

Tips på bra huggarkängor

323 inlägg 208889 visningar 55 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sv: Tips på bra huggarkängor

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359519 Jag provade dom men tyckte dom var ganska stela. Visst var dom sköna men lite skalompjäxevarning tyckte jag. Dynamicen var betydligt mjukare o mer följsamma.

Magmus M

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

JensSkoog  
#359529 Dom mjuknar när man använder dom, och dom är mycket stödiga med gott "markgrepp" :wink: . Men priset är inte direkt trevlig :mrgreen:

Power Major  
#359850 Kan rekommenderas.
Köpte ett par i höstas, riktigt sköna, bekväma att använda/gå i. :-BD Använde dem även på älgjakten. \M/
Provade Meindel, Husqvarna och några till. För MIG är det bara Sthil som gäller. Allt annat känns som att gå i slalompjäxor.
Skulle gärna testa Haix Gamma om jag får möjlighet. Har alltid dragkedja på mina andra arbetskängor, det är alltid dragkedjan som havererar brukar hålla ca 1 år.Tror det funkar bättre på huggarkängor i skogen, där förekommer inte lika mycket grus, sand, lera eller grumligt vatten som i anläggningsbranschen.

tommy f  
#360493 Tjena!

Suttit och tittat igenom alla trådar om sågskyddskläder och hittat mycket bra info här!
Men jag har lite svårt att bestämma/veta vad jag ska ha, jag sågar ju inte direkt på heltid men periodvis blir det en liten del, förra året tog vi ner ett 20 tal fullstora träd som både blev ved och vissa blev till virke med hjälp av logosols Big Mill Basic (körs ju även då med motorsåg). Har själv en liten plätt skog som vi röjer lite i samt tar lite i och tar även reda på och hjälper andra med träd ibland satt en årsbasis på 15-40 fullstora träd blir det.
Ska köpa en ny Husqvarna 550 här i vår men kör idag med en gammal husqvarna 45 och till de grövre har jag en nyare stihl 661, frågan är vad man bör satsa på för sågkläder? Som är bra att röra sig i och som håller om man råkar slinta med sthilen i full fär... ja.. bra överlag så att säga :)
Man har ju fuskat genom åren å bara haft sågstövlar å såghjälm på sig.. men nu börjar även dessa bli slitna. Satt tänker köpa full utrustning.
Har vart rätt nöjd med sågstövlarna som är från tretorn, men det kanske finns andra att rekommendera?
Prisklass spelar halvdan roll då det känns som en vettig investering som det kanske kan va värt å satsa på, satt ge gärna råd på kläder ni tror kan funka oberoende på prisklass.

Tacksam för hjälpen!
Mvh Tommy

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#360514 Jag skulle köpt ett par skickliga huggarkängor var jag dig. Dom är mycket bättre att jobba i än stövlar. Men du måste prova dom på foten och känna vad som passar bäst. Själv gillar jag Stihl sina kängor, men det finns många andra bra ochså :wink: .
Om du körer en Stihl 661 på toppvarv rakt i låret, vet jag inte om det finns byxor som har skydd så det holler, men det är väl liten chans för att det sker. Men det du skulle tänka på är att ett par sågbyxor ska vara mjuka, sitta bra och känns bekväma hela dan. Skulle aldrig köpa på netet, eftersom det är bäst att prova dom på och gärna vandra lite kring i dom och låtsas jobba i dom. Själv har jag ett par Stihl Advance X-TREEm, som jag gärna kunne gått i bröllop med, eftersom dom är så bekväma :lol:

tommy f  
#361988 Tack så mycket för svar! :) Jag har nu iaf köpt EIA klass 2 sågskyddsbyxor i stretch samt en EIA klass 2 huggarjacka. Sitter nu å tittar på skor och som du skriver så blir det nog ett par kängor, då de verkar klart bättre, känns vettigt!
Funderar på Harz kängorna som http://www.engelbert-strauss.se/ säljer, alternativt Jonsared basic 20, tänkte mig i prisklassen runt 2000:-, eller för man inget "vettigt" i den prisklassen?
Såg även Jalas variant.
http://www.ullaredlantman.se/klader-sko ... skydd.html

Tillägger även dessa, va ju billiga och klass2, någon som har erfarenhet av dessa kängor?
http://www.nimaab.se/se/art/sagskyddska ... ranger.php

Mvh Tommy

axwell  
#362070 Jula utökar något av Oregons sortiment, även fler tyngre MeeC-sågar, prylar från Skogma.

Kängor från Oregon till bra pris, skulle gärna sett att dom var lite högre i skaftet bak.
http://www.jula.se/catalog/tradgard/ved ... gor-903543

Carlfritidshuggare  
#362105 Kängor från Oregon till bra pris, skulle gärna sett att dom var lite högre i skaftet bak.
http://www.jula.se/catalog/tradgard/ved ... gor-903543[/quote]

Det här är en ny Waipoua-modell av kängan tror jag. Har den gamla modellen. Relativt tung men fungerar i alla fall för mig. Vet inte hur denna är.

Ferguson system  
#362106 De nye støvlene til Jonsered virker veldig bra (Skinn, - Basic). Lettere og mindre klumpete enn Stihl leather Comfort boots.

Hema  
#362110 Det har skrivits om att man bör helst ha klass 2 på kängor, då sågskydd i skor inte är jämförbart med skyddsklassningen på byxor.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362112 Klass 3, Hema.
/Niklas

Användarvisningsbild

hemhuggare  
#362115 eia:s kängor från nima verkar bra jag provade dom häromdan inte så styva och klumpiga

Hema  
Niking skrev:Klass 3, Hema.
/Niklas

Tack!

Användarvisningsbild

Mats Nilsson  
1452003123_2015_01_05_motorsag_o_klaeder_001.jpg

Det blev ett par Stihl Advance GTX. Dom känns ju nästan sköna redan i butiken :-) Samtidigt passade jag på att köpa 1 Hva 550 xpgT, 1 byxa o jacka, 1 hjälm, 2 kilar, 1 sax och krok med fickor och en studsfri handklubba.

Hema  
Mats Nilsson skrev:
1452003123_2015_01_05_motorsag_o_klaeder_001.jpg

Det blev ett par Stihl Advance GTX. Dom känns ju nästan sköna redan i butiken :-) Samtidigt passade jag på att köpa 1 Hva 550 xpgT, 1 byxa o jacka, 1 hjälm, 2 kilar, 1 sax och krok med fickor och en studsfri handklubba.

Riktigt nice, men var har arbetaren tagit vägen? :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).