Socialt (mer om oss)

Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

47 inlägg 17514 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46409 jag har ju naturligvis inte hunnit med att forska så mycket i detta fenomen , men har fått fram lite knapphändiga uppgifter från andra som varit i samma trakt och lastat ..och när dom ska ha gått runt för att koppla buntkättingarna har det "tagit emot" ... så d måsta gå runt bil, släp bakvägen för att lyckas .. och vissa har dragit som en avlöning :lol: jag är inte "vidskeplig" det minsta , och vistas som sagt mycket ute i skogens vidder/ mörker ... men sånt skit dom visar på TV det fördömmer jag totalt .. det är en helt annan sak om man sett , upplevt saker själv , eller andra människor som man känner och ser i ögonen och vet att det är det som gäller :smile:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46417 Min märkligaste upplevelse är nog när jag var runt 10år och var på väg över en gammal obrukad åker och mot en gammal granskog. Det finns ett krondike emellan så jag blev kvar där ett tag, släppte i olika pinnar i vattnet och gjorde säkert nån barkbåt också.
Iaf så var man ju en inbiten MacGyver-wannabee så vattnet i krondiket förvandlades rask till flytande kväve eller nåt så jag var tvungen att tälja en käpp/stav så jag kunde svinga mig över, hade kunnat hoppa också men MacGyver skulle nog ha använt en stav :mrgreen:
Jag hittade en asp eller nåt som jag kunde använda så jag sågade av den med min Schweiziska armékniv och skulle sätta mig på en stubbe i närheten för att fixa till den.
Jag var nästan framme vid stubben när den helt plötsligt vecklar ut ett par jättevingar och flyger iväg :shock:
Jag skrek och sprang ganska långt innan jag fattade att det var en Berguv som hade slagit nåt byte och satt på marken när jag kom och störde!!! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46424 och med just detta har "palms" ...just vunnit ! ..en målarlåda ;) ^:)^

Avatar Fallback

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

tantgron  
#46794 Jag kan direkt erkänna att jag är lite tövlig (jag förmodar att ordet enbart känns igen av ålänningar, men förklaring följer nedan) men här kommer i alla fall en skogsstory:

När jag var i den tidiga skolåldern var jag ofta ute i skärgården med min far när han var där och avverkade skog, samt med min kompis Danne och hans farsa som skotade. Detta var på sommaren och allt var super; varmt och fint väder. Danne och jag underhåll oss själva för det mesta, förutom när man satt med i skogstraktorn och åkte då förstås, vilket var favoritsysselsättningnen.

Dock blev man tillsist alltid utkörd och fick då aktivera sig med egna hyss som att fiska med en avsågad sked som fiskedrag och gem som krok eller kantra båtar, eller som denna gång; försöka sig på att göra sälgpipor. Det har säkert de flesta av er även gjort, men tilläggas ska att a) jag aldrig gjort någon tidigare och b) detta var mitt i sommaren, samt en torr sådan. Inte direkt optimala förutsättningar...
Nå, efter lite funderande och täljande så började det tillsist likna en pipa. Närd av medgången ställde jag pipan på högkant och skulle på något sätt knacka ur träbiten ur barken, men greppade med handen RUNT EGGEN istället för runt barken på pipan (vilket redan det skulle varit förbannat dumt! Härav ordet tövligt! :D) Självklart fick jag ordentligt uppkarvade fingrar, och efter att ha funderat på om det var bäst att springa och gömma sig eller visa såren åt farsan, så blev det tillslut det sistnämnda.

Efter att ha fått en liten utskällning om "-Hur dum får man va??", så blev det en 45-minuters båttur till sjukstugan på ön Föglö, mest för att han skulle slippa en gallskrikande unge som hade (i efterhand) relativt små skärsår i högerhanden.
Men naturligtvis var sjuksystern som annars brukar vara där på annat sjukbesök... Och eftersom min fars tejpningar med eltejp och tygtrasor (något som praktiseras än idag, försök du få ett plåster att hållas kvar när du skruvar), hade sett till att blodet slutat rinna (och att han hellre ville sitta i maskinen och köra), kom han på idén:

-Rikard, om du lovar att ta det lugnt resten av dagen så kommer det inte att börja blöda igen och jag garanterar att du får behålla fingrarna. Då behöver vi inte vänta på sjuksystern, och då... Då bjuder jag på glass, överens?

Och som vilket normalt barn som helst valde man ju glassen som avnjöts i solen fram i fören på båten med ett stort leende. Och då får man istället leva med ärret, som faktiskt syns på långfingret ännu 25 år efteråt. :D
Men vilket sommarminne! :)

Användarvisningsbild

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

totte  
#46807 Ha ha, bardomsminnen av det slaget får en verkligen att minnas ett och annat tillfälle när man råkade karva sig lite här och lite där med kniven :grin: Rolig berättelse!

Avatar Fallback

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47079 det kommer mera om detta , har inte tid, ...ska ringa en "luttrad" timmeråkare från byn imorrn... som kan ha en hel del att säga , det bästa vore dock att denne skrev . 8)

Avatar Fallback

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

Fredrik  
#324530 Bumpar en gammal tråd, den borde kunna bli ett guldkorn!

Avatar Fallback

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

Bröderna byman  
#324532 Min farsa hjälper mig och min bror i skogen när han har möjlighet och han berättade om en händelse för bara någon månad sedan.

Han hjälpte oss att skota ut efter en förstagallring i de blekingska/småländska skogarna. Helt plötsligt står det en smått flåsande helt främmande man bredvid traktorn. Farsan tvekade på vad han skulle göra men gick till slut ut och pratade med mannen. Han var tydligen på väg för att titta på en bil han hade hittat på blocket. Han hade tagit bussen och hoppat av på rätt busshållplats, men hade ingen aning om vad han skulle gå. Plötsligt hade han hört en traktor och helt enkelt följt ljudet, och nu stod han i djupaste skogen utanför traktorn. Han beskrev vart han skulle och farsan kunde konstatera att han var helt fel ute... Farsan Kommenterade att han hade yxan inom synhåll hela tiden...

Avatar Fallback

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

tallen100  
#324536
"spindeln" skrev:det kommer mera om detta , har inte tid, ...ska ringa en "luttrad" timmeråkare från byn imorrn... som kan ha en hel del att säga , det bästa vore dock att denne skrev . 8)

Låter spännande! :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324549 Va & rotkapade efter Gudrun när det plötsligt kom en kille med en cykel över axeln & frågade vart cykelvägen gick ngnstans???
Tja den slutade kanske då där badplatsen slutar, typ 1,5km därifrån jag var o kapade?
Nu var cykelvägen asfalterad, den slutar kanske 5m innan ett dike som är 2m brett & sen börjar skogen. Finns inte ens tillstymmelse till att ens kunna tro att det fanns en cykelväg eller ens en stig där....

Användarvisningsbild

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324749 Det har varit lite naket i denna tråd så min historia kommer öka på detta. Jag gjorde ett manuell uppdrag åt Ljungby sågverk kommer inte ihåg om det var Rörvik eller Vida som då ägde. Jag skulle gallra manuellt men inte göra vägar eller brossla. Det var i december för jag hörde om stormen i Skåne 4/12 1999. Efter några dagar kom ägaren som hade " yoga" kurser som han sa. Men fan vet! Ut och frågade om han kunde ha sina kunder ute i skogen och jobba. Visst sa jag glad att få sällskap. Nu var det så att det var under en sort av nedbrytnings fas så det fick inte prata eller titta på andra en sin ledare. Jag högg på med 20 talet personer mellan 20-70 år som i december bara hade ett höftskynke som inte värmde något och inget annat. Män och kvinnor med bara bröst som bar virke i 2 plus. Det var danskar vilket jag förstod då jag pratade med ledarna men som sagt hugga med nakna personer på vintern är mitt konstigaste minne i skogen även om det finns mer men då är det upp till er andra.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

Seb macahan  
#324761 Jag har en smått märklig historia. I höst och vinter har jag gjort en gallring hemma i min egen fastighet. För två veckor sen skulle jag upp och skota ut det sista. När jag kör upp på bilvägen har någon lagt småsten i alla hålor, hela vägen fram till vändplanen. Uppskattad tidsåtgång för o göra detta manuellt är nog 4-5timmat. Efter vändplanen har samma åtgärd gjorts i basvägen med större sten i botten och finare överst. Tid säkert 3timmar. Jag har frågat alla men ingen vet något. Hur som helst är det en fin handling men vem har tid o spontan hjälpa på detta vis. Det är ingen i familjen och det verkar som den som gjort det har koll var det gjorde nytta och inte. Skumt

Avatar Fallback

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

dwurg  
#324776 Apropå barndomsminnen, var inte så gammal när jag fick min första yxa av morfar. Men vass va den iaf, ingick även en lektion i hur man använde den.
Väl hemma hos föräldrarna igen så hittade jag en lämplig gran i skogen, fast den stod lite trångt så när jag väl lyckats hugga av den så ramlade den bara av stubben och ställde sig på backen bredvid. Vill minnas att jag höll på med den granen i flera dagar innan jag fick ner den. Till sist låg den iaf på backen och kvistningsarbetet inleddes, det var då olyckan var framme och jag lyckades sätta yxan i foten. Inspringandes till mamma och storgråtande förklarade jag att jag inte gjort som morfar hade lärt mig att jag skulle ha fötterna på samma sida om stammen när jag kvistade på motsatt sida. Yxan hade gått igenom skon men tur i oturen så hade jag träffat precis mellan två tår och kom undan med skrapsår och förskräckelsen.

Men nu va det konstiga saker det handlade om, och kanske någon på forumet kan förklara detta som hände för ett och ett halvt år sen.
Var i september jag va ute på älgjakt, höll på att komma lite väl nära en björn så jag bytte område. Och när jag kommit en bit in i skogen så började jag höra några konstiga smällar eller snarare dunsar riktigt dova, tänkte först att det kanske var ett grävlingsgryt i närheten (dom kan ju föra ett himla oväsen). Men efter att jag lyssnat en stund så insåg jag att dom va någorlunda regelbundna och kom med några sekunders mellanrum. Nyfikenheten drog mig mot ljudet och när jag va som närmast så kände jag vibrationerna i foten när jag stod på ett visst ställe. Och dom fortsatte så länge jag var i området så jag kunde höra dom.
Har frågat några stycken om vad det kunnat vara men ingen som vet. Men kanske någon här på forumet har någon teori.

Avatar Fallback

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

tallen100  
#360129
"spindeln" skrev:det kommer mera om detta , har inte tid, ...ska ringa en "luttrad" timmeråkare från byn imorrn... som kan ha en hel del att säga , det bästa vore dock att denne skrev . 8)

Nu får du berätta @"spindeln" :)

Avatar Fallback

Re: Vad är det konstigaste som hänt er i skogen?

Hema  
#360134
dwurg skrev:Apropå barndomsminnen, var inte så gammal när jag fick min första yxa av morfar. Men vass va den iaf, ingick även en lektion i hur man använde den.
Väl hemma hos föräldrarna igen så hittade jag en lämplig gran i skogen, fast den stod lite trångt så när jag väl lyckats hugga av den så ramlade den bara av stubben och ställde sig på backen bredvid. Vill minnas att jag höll på med den granen i flera dagar innan jag fick ner den. Till sist låg den iaf på backen och kvistningsarbetet inleddes, det var då olyckan var framme och jag lyckades sätta yxan i foten. Inspringandes till mamma och storgråtande förklarade jag att jag inte gjort som morfar hade lärt mig att jag skulle ha fötterna på samma sida om stammen när jag kvistade på motsatt sida. Yxan hade gått igenom skon men tur i oturen så hade jag träffat precis mellan två tår och kom undan med skrapsår och förskräckelsen.

Men nu va det konstiga saker det handlade om, och kanske någon på forumet kan förklara detta som hände för ett och ett halvt år sen.
Var i september jag va ute på älgjakt, höll på att komma lite väl nära en björn så jag bytte område. Och när jag kommit en bit in i skogen så började jag höra några konstiga smällar eller snarare dunsar riktigt dova, tänkte först att det kanske var ett grävlingsgryt i närheten (dom kan ju föra ett himla oväsen). Men efter att jag lyssnat en stund så insåg jag att dom va någorlunda regelbundna och kom med några sekunders mellanrum. Nyfikenheten drog mig mot ljudet och när jag va som närmast så kände jag vibrationerna i foten när jag stod på ett visst ställe. Och dom fortsatte så länge jag var i området så jag kunde höra dom.
Har frågat några stycken om vad det kunnat vara men ingen som vet. Men kanske någon här på forumet har någon teori.

Hur har det gått, samt återkommit till samma plats?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).