Skördare

Viket märke skall man välja???

31 inlägg 12435 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Viket märke skall man välja???

Skogsmullle  
#35900 Tjenna!

Om man skulle köpa maskin som entreprenör skulle man då gå på gallring/slutavverkning eller möjlitgvis en klipp??

vad ska man sattsa på för något märke/typ??



   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#35908 Jag anser gallring är säkrast, då mestadels förstagallring.
Kräver inte så stora volymer till att börja med.
Slutavverkning/grovgallring kan vara knivigt i början att få ihop volymer.
Sedan är det inget som säger att man inte kan kombinera skördaren med en klipp om efterfrågan skulle dyka upp.

Användarvisningsbild
edge  
#35917 Ska du ha klippen på ofta så är en medsvängande hytt att föredra enl min mening i alla fall. (man slipper vrida huvvet av sig :D )

Användarvisningsbild
Thunborg  
#35922
edge skrev:Ska du ha klippen på ofta så är en medsvängande hytt att föredra enl min mening i alla fall. (man slipper vrida huvvet av sig :D )

Medsvängande hytt är väl att föredra även i gallring/slutavverkning :shock:

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35926 om du ska gallra så skulle jag valt en Rottne h8 eller en valmet 901 kanske :?

Avatar Fallback
Skogsmullle  
#35933 okej..

vilket ger mest inkoms för skördaren då är det slutavverkning eller gallringen som ger mest???

   TS
Användarvisningsbild
Knegarn  
#35937 valmet 901 med 350 aggregat är en rätt bra maskin om du vill köra lite både och. inget att plocka energivirke med dock.
En bra gallring med hundra liters medelstam ger högst timlön för mig iaf.

Användarvisningsbild
masterchief  
#35942 Högst timpenning anser jag att slutaverkning ger.
Fast ska man se slitage, diesel mm så anser jag att mest kronor över ger gallring kring 0,10 som nämts tidigare.

Avatar Fallback
Andreas_93  
#36555 Ponsse Beaver med paralelkran och h60 aggriegat
är bra i både slutavverkning o gallring kanske lite dyr

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36565 klarar varkligen en valmet 901 slutavverkning?

Användarvisningsbild
Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36567 Tveklöst! jag anser att den storleken på maskin är mest allround, fast det är ju här uppe i norr :P "hellre liten å rapp än stor å slapp:D"

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36569 Glöm inte John Deere 1070 som klarar av mindre slutavverkningar.. och även Gremo 1050H som oxå är en liten allround maskin :)

Avatar Fallback
Ellingsson  
#36573
Mowi skrev:klarar varkligen en valmet 901 slutavverkning?


Ja utan tvekan,jag satt och körde 0.30 skog med en 770, så med en 901 är det inga problem körde på ungefär samma medestammar med 901.3-350 för nåt år sen och det gick fint.

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36582 själv tror jag att gremo är bättre en tex timberjack 1070 i slutavverkning

Avatar Fallback
Ellingsson  
#36585
Mowi skrev:själv tror jag att gremo är bättre en tex timberjack 1070 i slutavverkning


hur motiverar du det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).