Motorsåg och handhållet

Högt pris för motorsågskörkort

90 inlägg 31746 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

Ferguson system  
#348027 Hvordan det er i Sverige er jeg ikke 100% sikker på, men hvis det er som i Norge så skal man ha opplæring på alt arbeidsutstyr som ansees som farlig. Det er da krav om dokumentert opplæring, - motorsag og ryddesag/kantklipper faller under den kategorien. Dokumentert opplæring er opplæring som kan gis av arbeidsgiver eller andre som er kompetente.
I prinsipp kan arbeidsgiveren gi opplæring på det aktuelle arbeidsutstyret hvis han/hun føler seg kompetent til det. Opplæringen skal inneholde en teoretisk og praktisk del som skal kunne dokumenteres (det er her mange arbeidsgivere sliter). Bevis skal utstedes etter fullført opplæring. Enten i form av et skriv eller bevis fra et offentlig register.

Dokumentert opplæring må ikke forveksles med sertifisert opplæring (trucker, hjullaster, gravemaskin, kraner, osv). Dokumentert opplæring dekker alt som ikke trenger sertifisert opplæring.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Högt pris för motorsågskörkort

stihl261c  
#358523 Inom säker skog förekommer ett antal saker som är ett stort problem. Först och främst är en studiecirkel från t.ex. studieförbundet vuxenskola mot de proffs utbildare en konkurrens på olika villkor. Hur kan en proffs utbildare kämpa mot en studiecirkel för halva priset? Vidare utses för det mesta en elev till cirkelledare, den personen får en gratis kursavgift. Detta måste väl klassas som bytes handelochi några sociala avgifter betalas inte inte heller inkomstskatt. Tomas Gullberg är verksamhetsledare för säker skog men verkar inte vara så noga med afs:arna från arbetsmiljöverket. Han gav en elev dispans från skyddsstövlar under en skogsröjningsdag, Han har själv hävdat att de praktiska och teoretiska proven är kvalitetssäkringen i utbildningarna. Hur kan det då vara att en elev inte klarade det praktiska provet men med kommentaren att "man ska väl vara snäll också" erhöll elev röjsågskörkortet RA och RB. Tomas Gullberg är verksamhetsledare, kvalitetsansvarig, instruktör och examinator på en och samma kurs, detta garanterar inte direkt kvaliteten i utbildningarna.

Vidare har man trots många miljoner i eu bidrag inte lyckats uppnå målet om färre olyckor, olyckor har ökat! Kanske dags att låta eu titta på detta och kanske kräva tillbaka stödet?
Skogsrötan i sverige måste stoppas en gång för alla!

Användarvisningsbild

Re: Högt pris för motorsågskörkort

Stoff3  
#358546 Jag gillar cirkelkurserna och i den vi höll var det ingen "kursdeltagare" som höll i utbildningen utan behöriga personer med kunskap. Skillnaden är att de flesta så kallade "proffsutbildare" enbart har stora dollartecken i ögonen och ser en chans till snabba lätta pengar. Kanske dags att införa bidragen igen, men även sätta en gräns på vad som tas ut och betalas så det sker i rimlighet till tid och liknade.

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358577 Det är väl utmärkt att det finns flera sätt att lära dig? För en del passar snabbkurs med proffs bra, för andra passar studiecirkel över längre tid bra.

Användarvisningsbild

Re: Högt pris för motorsågskörkort

Jeep  
#358581 Jag tog AB-kortet via vuxenskolan och C-kortet via "Säker skog" och tyckte att båda varianterna fungerade utmärkt.
En väldigt viktig del är ju även att kursledaren kan lära ut och förmedla sin kunskap till deltagarna, kan han inte det så blir det helt värdelöst.
Lite som att göra den bästa kirurgen till sjukhuschef och tro att det ska fungera...

Kostnaden är som för vanligt "för hög" men jag kan ju lugnt erkänna att jag köper "leksaker" för mycket mer pengar än så... :???:

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

550  
#358587 Gick AB när det fanns bidrag från EU. Vi hade en studiecirkel på kvällstid, med en av deltagarna som ledare. Det fungerade mycket bra, men det gäller att cirkelledaren är seriös och förbereder lite innan samt strukturerar upp kvällarna. Flera av deltagarna hade mycket tidigare erfarenhet, så det blev bra diskussioner. Vi hade även en kväll ute i skogen med en instruktör, samma person som höll i proven senare. En lördag kördes praktisk träning ute i skogen, där vi bedömde varandra och sa till när det var fel.

Lärde mig mycket som nästan nybörjare, hade inte kört så mycket fällning innan utan mest kvistning och vindfällen. Priset var lagom tycker jag för EU-bidraget täckte alla kostnader. Fick en massa rabattcheckar på posten efteråt så man kan nästan säga att vi gick plus på kursen :smile:

Om man ska gå studiecirkel så tycker jag det ska vara flera erfarna med, eller ska en instruktör hålla i den!

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

isteskog  
#358592 Vi var 10 st som gick AB-kursen och det kostade 3000kr+cert 300kr. 2 heldagar med en proffsig instruktör+ hans medhjälpare. Vi fick många praktiska tips av ett riktigt proffs, man lär sig fast man har huggit sen mitten av 70-talet. Vi åkte ut och lunchade ihop mellan passen. Alla klarade av körkortet fast vi hade spridningen nybörjare-vedhuggare-dagliga huggare. Ingen av oss ifrågasatte priset, alla tyckte det var en utbildning som verkligen gav något.
Vår instruktör var Per-Anders Hansson Norrala, Söderhamn, tillika styrelsemedlem i Mellanskog. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Högt pris för motorsågskörkort

halvproffs  
#358606
Jeep skrev:Kostnaden är som för vanligt "för hög" men jag kan ju lugnt erkänna att jag köper "leksaker" för mycket mer pengar än så... :???:

Alla kanske inte har lika bra ställt? Många ungdomar vad det verkar här.

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358646
stihl261c skrev:Inom säker skog förekommer ett antal saker som är ett stort problem. Först och främst är en studiecirkel från t.ex. studieförbundet vuxenskola mot de proffs utbildare en konkurrens på olika villkor. Hur kan en proffs utbildare kämpa mot en studiecirkel för halva priset? Vidare utses för det mesta en elev till cirkelledare, den personen får en gratis kursavgift. Detta måste väl klassas som bytes handelochi några sociala avgifter betalas inte inte heller inkomstskatt. Tomas Gullberg är verksamhetsledare för säker skog men verkar inte vara så noga med afs:arna från arbetsmiljöverket. Han gav en elev dispans från skyddsstövlar under en skogsröjningsdag, Han har själv hävdat att de praktiska och teoretiska proven är kvalitetssäkringen i utbildningarna. Hur kan det då vara att en elev inte klarade det praktiska provet men med kommentaren att "man ska väl vara snäll också" erhöll elev röjsågskörkortet RA och RB. Tomas Gullberg är verksamhetsledare, kvalitetsansvarig, instruktör och examinator på en och samma kurs, detta garanterar inte direkt kvaliteten i utbildningarna.

Vidare har man trots många miljoner i eu bidrag inte lyckats uppnå målet om färre olyckor, olyckor har ökat! Kanske dags att låta eu titta på detta och kanske kräva tillbaka stödet?
Skogsrötan i sverige måste stoppas en gång för alla!

Finns ingen lag på att man måste ha något utbildnings intyg för röjsåg.

Användarvisningsbild

Re: Högt pris för motorsågskörkort

stihl261c  
#358649 För motorsåg gäller lagen dock för röjsåg inte än. Om du hade läst texten och funderat så hade du också förstått nånting! Det finns allvarliga brister i utbildningar utan behöriga instruktörer, vi ska inte glömma bort de elev som har lyckats fått körkort för antingen motorsåg eller röjsåg med bristande kunskaper! Det gäller liv!!!

Användarvisningsbild

Re: Högt pris för motorsågskörkort

anersimyra  
#358650 Det finns inget krav enligt vite som för motorsåg. Men arbetsmiljölagen ställer ju vissa krav. Nu verkar många beställare dock tro att samma regelverk gäller röjsåg som för motorsåg. Det innebär att det ställs rent löjliga krav på innehav av röjsågskort.. =)) den kund som kräver RA kort av mig kan lika gärna köra upp en okvistad massabit i skithålet.. 😈

Användarvisningsbild

Re: Högt pris för motorsågskörkort

stihl261c  
#358651
anersimyra skrev:Det finns inget krav enligt vite som för motorsåg. Men arbetsmiljölagen ställer ju vissa krav. Nu verkar många beställare dock tro att samma regelverk gäller röjsåg som för motorsåg. Det innebär att det ställs rent löjliga krav på innehav av röjsågskort.. =)) den kund som kräver RA kort av mig kan lika gärna köra upp en okvistad massabit i skithålet.. 😈

Nån borde köra upp en stor kassabit i Gullbergs rövhål!

Användarvisningsbild

Re: Högt pris för motorsågskörkort

Lars Björk  
#358652 Har av ett par utbildare som jag lärt känna fått reda på att Säker skogs certifierade kursledare inte har något i närheten av en pedagogiskt bakgrund.
Kan vara gammaldags i en sådan fråga och anse att det är det minsta man kan kräva av en instruktör!
Vad är det som Säker skogs instruktörer är certifierade i för något?
Tomas Gullberg är en pajas som fått på sig för stora kläder.
När det sedan kommer till lagstiftning och Arbetsmiljölagen så finns där inte en skrivelse om att man måste ha ett motorsågskörkort utfärdat av Säker skog för att arbeta i skogen.
Arbetsmiljöverket kräver kunskap och den kunskapen kan man få via en utbildare om man vill.
De utbildarna jag lärt känna kör sitt eget race utan inblandning av Säker skog.
Så att gnälla på att det är dyrt med motorsågskörkort när det inte krävs, skaffa kunskapen själv då!

Vänligen.

Lars

Avatar Fallback

Re: Högt pris för motorsågskörkort

tallen100  
#358653
stihl261c skrev:För motorsåg gäller lagen dock för röjsåg inte än. Om du hade läst texten och funderat så hade du också förstått nånting! Det finns allvarliga brister i utbildningar utan behöriga instruktörer, vi ska inte glömma bort de elev som har lyckats fått körkort för antingen motorsåg eller röjsåg med bristande kunskaper! Det gäller liv!!!

Det handlar om pengar och fina arbeten, Att olyckorna kommer minska för att folk tvingas ta ett "plastkort" tror jag lika mycket på som att påskharen finns :roll:

Användarvisningsbild

Re: Högt pris för motorsågskörkort

T Landström  
#358655 Är det inte att man ska kunna visa upp att man har fått utbildning på motorsåg med en skriftligt och praktisk prov?

Underligt att det ena stunden kastas skit på SS för att de tjänar pengar....för att sedan tycka det är fel att "proffsutbildarna" inte kan konkurrera på samma förutsättningar som de olika utbildningarna som bedrivs som studiecirkel!
Att det i vissa studiecirklar inte finns en instruktör som inte har rätt utbildning är väl inte SS fel utan snarare studieförbunden som håller i kurserna!

Jag har gått två kurser som varit i SV's regi och där har instruktören jobbat som manuell huggare + att han jobbat som lärare på skogsbruksskola!
Skillnaden mellan en intensivkurs som proffsen har och en studiecirkel är väl att det blir en mindre grupper för den som håller i studiecirkeln... Kan nog ta sig mer tid med "eleverna" och hjälpa de som behöver hjälp...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).