Trädslag

AL - någon kommerciell värde?

40 inlägg 36283 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: AL - någon kommerciell värde?

axwell  
#358302 Landskapen runt Medelpad använder oftast "Arder" i andra landsdeler säger dom "Oldr" och i Överkalix heter det i original "eL".

Användarvisningsbild

Re: AL - någon kommerciell värde?

rokon  
#358309 Alen går att använda till allt möjligt (om man har förmågan förstås) Ytterligare användningsområden för dessa https://sites.google.com/site/levamedga ... t-traed/al

Användarvisningsbild

Re: AL - någon kommerciell värde?

JensSkoog  
#358312 Ganska off topic: Men vart har det blivit av träskorna :wink: Har varit i alla skoaffärer här och frågat, men det enda dom kan bjuda på är fula, otäcka "crocs" :mrgreen: Jag gillade att ha mina träskor vid dörren så jag kunne springa efter tidningen eller ta en sväng i verkstan.
Men klibbalen kallas ochså för norden mahogny, eftersom den får så vacker färg när den putsas och poleras. Jag gillar den ochså som brennved.

Avatar Fallback

Re: AL - någon kommerciell värde?

Danskar´n  
#358321 Lite konstigt att den kallas El I Överkalix, eftersom det är samma namn som I Danmark - och längre bort från Danmark går det väl inte att komma - om vi ska stanna I Skandinavien.. :wink:
Elers så har vi samma 2 sorter I Danmark och jag tror att danska Vit-el är svenska grå-al, och danska röd-el är svenska klibb-al. Den senare är den som blir röd I veden så fort den utsätts för syra, och den har grövre bark.

   TS
Avatar Fallback

Re: AL - någon kommerciell värde?

Danskar´n  
#362949 Var en sväng I skogen I dag och kollade tjälen. Snart är det dags att börja skörda alen.
Frågan är nu om det finns något smart sätt att mäta ståande träd, så man har någon ide om hur mycket kubik man får ut?
Där jag kommer från finns en metod att mäta diameter I brösthöjd och så kolla I ett schema ... jag hade engång ett sånt schema, men borta har tagit det... :wink: .

   TS
Användarvisningsbild

Re: AL - någon kommerciell värde?

halvproffs  
#365236
1452604813_20160112_101754[1].jpg
1452604760_20160112_095028[1].jpg

Avatar Fallback

Re: AL - någon kommerciell värde?

Danskar´n  
#365240 Fytterakkarn - som dom sajer på andra sidan fjällen... sa du 60 cm??... då får jag nog gå hem å lägg mäj!! Förstår så utmärkt att du inte gillar ta ned dom.
Snygg skorsten du har på traktorn... :grin:
Det är skönt I skogen såhär dags, med snö på alla grenar och spår av både stort och smått.
Just nu håller jag på att tina upp mitt vatten... bra med så mycket snö, så man har till kaffet!... :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: AL - någon kommerciell värde?

JensSkoog  
#365250 Flotta träd, @halvproffs, men jag skulle nog inte tveka på att avverka dom nu, eftersom klibbalen inte är immun mot kärnröta :mrgreen:
Har du köpare på dom. Om dom är hala skull dom inte gå till ved, men sågas och användas i snickerier. :wink:

Användarvisningsbild

Re: AL - någon kommerciell värde?

halvproffs  
#365252 Brukar såga och hyvla tex Pärlspont av al. Dom här är så grova och spikraka utan kvist första 8-10 metrarna och verkligt fina att se på så hjärtat säger NEJ.

Avatar Fallback

Re: AL - någon kommerciell värde?

Hema  
#365270 Såg en dokumentär från sydamerika. Handlade om en britt som skulle kolla upp hans köpta plätt. Visade sig att folk avverkade, då många hade så ont om pengar. Först blev han arg osv. men sedan när han började förstå deras vardag blev det lite annorlunda. Han hängde med en skogshuggare och fick se ett jätteträd som pappan hade sparat för att pengarna skulle gå till barnens utbildning. Så kom dagen när han skulle betala. De fällde trädet och kunde snart konstatera att hela skiten var upprutten. Så mitt budskap vänta inte för länge.

Lite kuriosa, på något sätt sågade de bort sidobakarna på frihand innan de bar ut fyrkantsstocken. Imponerande ögonmått och känsla.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).