Trädslag

AL - någon kommerciell värde?

40 inlägg 36285 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: AL - någon kommerciell värde?

Hema  
#352873
Danskar´n skrev:
IMG_1401.JPG
IMG_1402.JPG
IMG_1398.JPG
IMG_1404.JPG
IMG_1407.JPG
IMG_1408.JPG

Såhär ser träden ut.

Hmm, när man såg de där bilderna blev längtan till sommaren än större. Stammarna ser väldigt fina ut.

Avatar Fallback

Re: AL - någon kommerciell värde?

Danskar´n  
#352885 jammen lugna dej nu... vintern har ju knappast börjat.... :lol: snart är det dags för skogsarbete och dylikt... inget mygg och annat skit och lagom temperatur så man inte svettas som en gris såfort man tar till sågen... :wink:
Och tänk på de långa mysiga kvällar vid spisen...
men jo jo men... visst är det skönt i skogen på sommaren med...

   TS
Avatar Fallback

Re: AL - någon kommerciell värde?

jannee  
#352889 Hellre älgflugor/löss än kyla och snö :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: AL - någon kommerciell värde?

halvproffs  
#352891 Ja, där ser man! Har ALDRIG sett å fina raka gråalstammar någonsin. Hoppas du hittar något sågverk som vill betala bra för dom.

Avatar Fallback

Re: AL - någon kommerciell värde?

Danskar´n  
#352951 Som någon kanske gissat, så kommer jag från ett land lite sör-väster om Sverige, och vädret där är INTE något att skriva hem om! De flesta svenskar -((än så länge.. :wink: ) är födda och uppväxta i Sverige men så många gillar inte snö och kyla - DET fattar jag inte!! Inte mycket är skönare än en trädgård täckt av snö - då är min trädgård presis lika vacker som grannens!! :lol:
Och ja - jag har tänkt att sälja så dyrt som möjligt - klenveden kunde kanske säljas till rökare och pizzabagare...

Var i skogen här i eftermiddag och kollade träden utan löv och dom har inte blivit sämre över sommaren, men får vänta på tjälen, det är ganska blött och även om min lilla Holder inte väger mycket , så gillar den fast mark.. :wink:
Jag ser fram till att börja såga - har 40 meter wire på winchen så det räcker en bra bit.

jag hör av mig när det går undan

   TS
Avatar Fallback

Re: AL - någon kommerciell värde?

Hema  
#352952 Någon liten film skulle man inte tacka nej till. Är smått förtjust i de där traktorerna, trots att jag inte har kört någon, bara uppvuxen med att gatukontoret hade (de som är med hytten först) C600 för att ploga trottoarerna. Såg så himla roligt ut när man var liten.

Avatar Fallback

Re: AL - någon kommerciell värde?

Danskar´n  
#352965 Det ska jag prova att få till, med 3 cylindrig ljud och hela grejen... :grin:
Jag förstår din förtjusning - det är ganska imponerande hur mycket den drar :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: AL - någon kommerciell värde?

JensSkoog  
#358168 Kom över det här i morse. Här reknar dom med att klibbal är en framtidig ressurs i skogen. :wink:
http://www.skogoglandskap.no/publikasjo ... ation_view
(Klibbal kallas svartor på norsk)

Användarvisningsbild

Re: AL - någon kommerciell värde?

halvproffs  
#358172 Den kallas för klibbal i Sverige för bladen är något klibbiga. Vad betyder svartor? Såg att publikationen är tio år gammal. Det står att man kan plantera den på god granmark. Undrar det jag. Här växer den bara på blöta marker och mycket snabbt o bra. Fin yta när man hyvlar den så det blir mycket fin panel av den. En hel del färgskiftningar i virket som höjer skönheten.

Användarvisningsbild

Re: AL - någon kommerciell värde?

JensSkoog  
#358173
halvproffs skrev:Den kallas för klibbal i Sverige för bladen är något klibbiga. Vad betyder svartor? Såg att publikationen är tio år gammal. Det står att man kan plantera den på god granmark. Undrar det jag. Här växer den bara på blöta marker och mycket snabbt o bra. Fin yta när man hyvlar den så det blir mycket fin panel av den. En hel del färgskiftningar i virket som höjer skönheten.

Svartor och gråor är klibbal och gråal på norsk. Or är samma som al. Växer som krut på gammalt betesland där jag holler på.

Användarvisningsbild

Re: AL - någon kommerciell värde?

rokon  
#358247 Europeisk klibbal heter även Black Alder på engelska, vad black syftar på kommer jag inte ihåg om jag hittat någon info om, men jag vet att enligt mycket gammal namngivning längs norrlandskusten där besvärliga och farliga passager och landkänningar finnes så namngavs dessa ofta med begynnelseleden Svart- Kan det finnas någon koppling där med namngivningen i Norge och på Engelska. Vad i bestod faran? Eller är de att de äldre trädens siluett på vintern är mörk?

Användarvisningsbild

Re: AL - någon kommerciell värde?

halvproffs  
#358254 Intressant! Här på Hedesundamål uttalas det "ädder". Tex Alderhulten som är en liten by (inte stad, Jens) uttalas Ädderhulten. Vad svart eller black kommer ifrån har jag inte en aning om.

Användarvisningsbild

Re: AL - någon kommerciell värde?

JensSkoog  
#358256 Skulle väl tro att svart är som motsats till grå. Den grå är ju grå i barken, och klibbalen verkar ju vara svartbarkat när man ser den, isär när den är våt.
Annars kallas ju AL för OR i Norge, men det finns andra namn ochså som örder eller older.
halvproffs skrev:Intressant! Här på Hedesundamål uttalas det "ädder". Tex Alderhulten som är en liten by (inte stad, Jens) uttalas Ädderhulten. Vad svart eller black kommer ifrån har jag inte en aning om.

Vad skiljer en stad och en by??

Användarvisningsbild

Re: AL - någon kommerciell värde?

halvproffs  
#358281 En by är ett litet samhälle. En stad är ett stort samhälle. Jag tänkte på att ni kallar ju stad för by i Norge. Hoppas du inte tog illa upp på något vis

Användarvisningsbild

Re: AL - någon kommerciell värde?

JensSkoog  
#358285
halvproffs skrev:En by är ett litet samhälle. En stad är ett stort samhälle. Jag tänkte på att ni kallar ju stad för by i Norge. Hoppas du inte tog illa upp på något vis

Inte illa als :grin: - du vet, det svåra med svensk och norsk är att dom är så lika, och på samma tiden så olika på många sätt :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).