Jakt och Fiske

Man kan jaga granar åxå

15 inlägg 7204 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Man kan jaga granar åxå

Stenmark  
#355934 [url]svtplay/klipp/5197654[/url]



   TS
Avatar Fallback

Re: Man kan jaga granar åxå

Stenmark  
#355943 Blev lite fel ska vara svtplay.se/klipp/5197654

   TS
Användarvisningsbild

Re: Man kan jaga granar åxå

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Man kan jaga granar åxå

Stenmark  
#355985 Tack lite besvärligt att få till det på telefon B-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Man kan jaga granar åxå

jannee  
#356114 Sammalunda gjorde även en ann för lång tid tillbaks. Dock skulle julharen skjutas först därefter granen och sedan fick man även på hemvägen riva till sig lite enris - till att stoppa i haren.

Användarvisningsbild

Re: Man kan jaga granar åxå

Huggar Herman  
#356227 Det var fanimig något av det mest korkade sett på länge!
Det är inslag som detta som bekräftar alla fördomar som stadsbor har om landsbygdsbor och jägare.

Nu är det ju inte första april men, jag hoppas verkligen att det var avsett som ett skämt.

Användarvisningsbild

Re: Man kan jaga granar åxå

Vardon  
#356230 Granar skjuter väl skott med så det kanske inte är fel att försvara sig...

Kallt kaffe,heta kvinnor och fördomar - det spar tid :)

Avatar Fallback

Re: Man kan jaga granar åxå

t4bb3  
#358189
Huggar Herman skrev:Det var fanimig något av det mest korkade sett på länge!
Det är inslag som detta som bekräftar alla fördomar som stadsbor har om landsbygdsbor och jägare.

Nu är det ju inte första april men, jag hoppas verkligen att det var avsett som ett skämt.


Tänkte precis detsamma när jag såg det första gången...

Avatar Fallback

Re: Man kan jaga granar åxå

bgl  
#358231 Ytterst är frågan om skytten ska ha vapenlicens.
"om du gjort dig skyldig till brott eller bedöms olämplig av annan anledning kan du få avslag på din ansökan" står i reglerna, detsamma gäller även för återkallande av licens.
Inte bara att skjuta av granen, utan ännu mer att göra det inför en mediekamera visar på så dåligt omdöme att vapenlicensen för skytten ska omprövas.

Avatar Fallback

Re: Man kan jaga granar åxå

husqvarna_med_sthil  
#358232 Var i ligger dåligt omdöme att skjuta av stammen på julgrannen istället för att hugga den ? Detta är en gammal fin tradition liksom julharen och även om man inte alltid får haren så bör man ha granen med hem :smile:

Avatar Fallback

Re: Man kan jaga granar åxå

jannee  
#358233 Nu har det verkligen gått för långt med förmyndarSverige. Kanske behövs, eftersom de flesta verkar vara mer eller mindre lite bakom flötet.
Var själv knappt tonåring när jag började använda hagelbössa, kulgevär något år senare. Hade innan jag fyllt 15 skjutit flera änder, morkullor även skjutit min första räv.
Jaga var en självklarhet, om det var hagel eller kula spelade mindre roll.
Just detta att skjuta en julhare var en tradition, då svenskharen fanns, numera är det mest fälthare och antalet är minst sagt begränsat.
Detta att samtidigt skjuta julgranen var en rolig ploj.

Avatar Fallback

Re: Man kan jaga granar åxå

tyke  
#358235 Ja på söndag smäller det då ska granen och möjligen haren med hem. Angående dumhet att skjuta av granen så anser jag att det är dummare att dricka mycket dyrt och starkt kaffe i mycket små löjliga kaffekoppar på ett innehak på sööööder. Alla har vi våra seder och bruk. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Man kan jaga granar åxå

Erre  
#358237 En släkting sköt av julgranen ibland.
Han gick ut efter en julahare som det hette, tror mest han ville komma bort från julstöket där hemma.
Gå å strosa lite i skogen för sig själv några timmar.
På vägen hem letade han upp en gran, å då bössan å inte yxan var med. Ja, pang. Så var granen klar.
Å när han kom hem kunde han ju berätta hur han spårat hare i snön i flera timmar. Men tyvärr fått ge upp det.

Men han hade iallafall lyckats hitta en fin gran, så frun var ju överlycklig för det.

SÅ får man några timmar ledigt i julstöket om man är lite klurig!!!
Så klaga inte på dumhet i detta fallet. 8)

Användarvisningsbild

Re: Man kan jaga granar åxå

Erre  
#682040 Ska det skjutas några granar inför jul? 😁

Användarvisningsbild

Re: Man kan jaga granar åxå

halvproffs  
#682052
Erre skrev:Ska det skjutas några granar inför jul? 😁


Nej, men ska hugga 2st 5m höga. Har tackat nej till sådana erbjudanden tidigare av olika skäl.
Tackade ja nu när jag har tid och fick veta ersättningen. 😀

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar