Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hjälp mig att bli bra på att köra skogsvagn med vajerkran!

16 inlägg 8659 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp mig att bli bra på att köra skogsvagn med vajerkran!

pelrik  
#358059 Jag har en mohedavagn med starkran och funderar på vilka tips och trix som finns för att göra jobbet så snabbt och smidigt som möjligt. Jag var ute på första turen med ekipaget idag och det gick ju, men jag förstår att det måste finnas sätt att få allt att gå smidigare på. Såg till exempel nu på Youtube att man kan lyfta upp vagnen med kranen när man ska tippa av lasset. :shock: Mycket smidigare än att stå och lasta av för hand till exempel. :oops:

Berätta gärna hur du brukar göra! Gärna bra filmer som visar dem som kan. Jag har inte lyckats hitta några bra filmer av just lastningsmomentet...



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att bli bra på att köra skogsvagn med vajerkra

Blivande snickare  
#358078 Har du kollat in Mangans blogg?
Finns en hel del om körning med vajerkran där om du går bakåt lite :)

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att bli bra på att köra skogsvagn med vajerkra

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358130 Boken "Virkestransport med jordbrukstraktor" är som gjord för dig. :) PM din mailadress!

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att bli bra på att köra skogsvagn med vajerkra

pelrik  
#358162
Mangan skrev:Boken "Virkestransport med jordbrukstraktor" är som gjord för dig. :) PM din mailadress!

Tack! Har skickat PM...

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att bli bra på att köra skogsvagn med vajerkra

ostman  
#358163 Finns den att köpa någonstans?

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att bli bra på att köra skogsvagn med vajerkra

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358167 Tror inte det, men den finns att fjärrlåna via bibliotek.

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att bli bra på att köra skogsvagn med vajerkra

pelrik  
#358684 Riktigt bra bok där! Det var precis vad jag behövde. Nu fattas bara en tippbanke och en liten släde så att inte stockarna fasnar så lätt. Men måste man ha ett gångjärn under för tippbanken? Kan det inte räcka med en balk som man bänder med mot mittbalken på vagnen? Hur gör ni andra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig att bli bra på att köra skogsvagn med vajerkra

Göt  
#358687 öppnar stakarna och låter virket rulla av blir lite handlastning på slutet men det går ock :mrgreen: så bra

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att bli bra på att köra skogsvagn med vajerkra

jannee  
#358691 Pelrik. Du måste har någon typ av fästanordning för tippbalken annars far den bara iväg eller drar du upp den med vajern.
Svetsa fast ett Ujärn på tvären över rambalken på vagnen. Balken som du sedan använder till för att tippa lasset ska passa in i denna Ubalk, när du sedan lyfter Ubalken med vajern måste du ha någon typ av fästanordning så den INTE glider iväg.
Själv har jag en grov bult genom Ubalken och en krok i VAR ände på balken jag lyfter lasset med. En krok för att fästa vajerns ögla och en krok som hakar om bulten på Ubalken på vagnen.
Glöm INTE att surra ihop lasset väl INNAN du tippar. Bäst är kedja och svibjörn, går även med spännband, men dessa töjer sig alltid något.
Orsaken till att jag har en grov bult är att jag kan flytta den till valfri sida = tippa åt vilket håll jag vill.

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att bli bra på att köra skogsvagn med vajerkra

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358695 Såhär ser mitt fäste ut, hade en smed som gjorde den åt mig.

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att bli bra på att köra skogsvagn med vajerkra

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358696 Skogma har pulka, men den funkar dåligt på timmer (snurrar). Ypperlig för massaved dock.

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att bli bra på att köra skogsvagn med vajerkra

pelrik  
#358771
jannee skrev:Glöm INTE att surra ihop lasset väl INNAN du tippar.

Varför är detta viktigt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Hjälp mig att bli bra på att köra skogsvagn med vaje

Blivande snickare  
#358777
pelrik skrev:
jannee skrev:Glöm INTE att surra ihop lasset väl INNAN du tippar.

Varför är detta viktigt?

Blir väl ett plockepinn annars. Tusen pinnar åt olika håll är ingen höjdare :)

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att bli bra på att köra skogsvagn med vajerkra

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358780
pelrik skrev:
jannee skrev:Glöm INTE att surra ihop lasset väl INNAN du tippar.

Varför är detta viktigt?


Väl travat och surrat lass gör att allt rullar fint av kärran. Om det blir luft i bunten, så blir det lätt hänt att delar av lasset blir hängande kvar på kärran.

Samt ett välsurrat lass blir lite högre, så du får en lite högre trave.

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig att bli bra på att köra skogsvagn med vajerkra

jannee  
#358787 Pelrik, när du tippat av 1:a lasset lossar du INTE kättingen som är runt bunten. Detta gör du FÖRST när du tippat av NÄSTA lass. M.o.a. du måste ha 2 kättingar med 2 svibjörnar. Avståndet mellan vagnen och tidigare tippat lass beror lite på hur stort lass du har men på en höft bör 1,5 meter vara lagom - detta lär du dig snart.
Tänk på att svibjörnen EJ sitter på den sida tippar åt.
Har du surrat lasset ORDENTLIGT är det INGA problem med att rycka ur stolparna och ta väck dem, lasset rör sig inte det minsta - så är det bara.
När du tippat 2:a lasset är det bara att lossa kättingen från det 1:a lasset och dra till sig kättingen med kranen - lätt som en plätt.
Själv använder jag mig EJ av mellanlägg mellan lassen, en del andra gör dock detta = lättare att få loss kättingen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).