Trädfällning (arborist)

Motorsåg, Husqvarna vs Stihl som extrasåg (proffs)?

17 inlägg 25972 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsåg, Husqvarna vs Stihl som extrasåg (proffs)?

outdoormorgan  
#357272 Ganska ny på Skogsforum, kör enskild firma med ffa trädfällning i trädgårdar och sånt.
Har gått kurserna ABC och har kvar en check på 20% på Stihl och Jonsered, har använt upp Husqvarnachecken, har ju bara kört Husqvarna i alla år, den sista sågen jag köpte var en 560XP väldigt nöjd med den men är ändå nyfiken på varför de som kör Stihl är så nöjda och jag har min check kvar och behöver en bra andrasåg alt en lättare såg att kvista eller göra småjobb med...

Ska man prova en Stihl och så fall varför eller köpa en liten billig Husqvarna som andrahandssåg? Gillar Husqvarna kör nästan bara deras utrustning.

Vore kul att höra hur ni tänker, motivera gärna så lyssnar jag och lär...
//OdM



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: motorsåg husqvarna vs stihl som extrasåg?

anersimyra  
#357277 Bästa ÅF och verkstad skulle jag välja som leverantör av något av märkena.. :-BD

Avatar Fallback

Re: motorsåg husqvarna vs stihl som extrasåg?

jannee  
#357278 Köp såg av den återförsäljare som du har mest förtroende för, bäst tillgänglighet/bäst service o.s.v.
Märke spelar egentligen mindre roll. Visserligen är Jonsered bäst :grin: å andra sidan är det mest färgskillnad mellan HVA och Jonsered. Stihl går dock i en klass för sig själv - inte för inte det är den mest sålda proffsmotorsågen - världen över.
Inte för att jag har någon statistik att luta mig emot men det verkar ändå som Stihl är den såg (senare modeller) som har MINST problem.
Inte sällan beror dock många problem p.g.a. bristande skötsel/handhavande.

Användarvisningsbild

Re: motorsåg husqvarna vs stihl som extrasåg?

outdoormorgan  
#357312 Har bra kontakter med både stihl o Husqvarna här i trakterna, jonsered vet jag inte vilka som har...kollat en del på maskinklippet oxå de verkar ha de bästa priserna men då är frågan vilken såg man ska ta, kraft o svärdslängd har jag i den såg jag har sen har jag tre äldre husqvarnor... Lockande att använda checken på 20% vi får se om det kommer fler kloka tankar

   TS
Avatar Fallback

Re: motorsåg husqvarna vs stihl som extrasåg?

jannee  
#357337 HVAs och Stihls återförsäljare kan om de vill erbjuda sågar för samma pris som Maskinklippet. Nybro maskinaffär håller i alla fall samma pris som Maskinklippet.

Användarvisningsbild

Re: motorsåg husqvarna vs stihl som extrasåg?

Göt  
#357345 du kan lugnt lösa in checkarna på respektive märke kör stihl själv men det är egentligen ingen skillnad en liten stihl ms 201 kan vara perfekt om du klättrar i träd eller som kvistningsåg eller en av dom största sågarna med långt svärd om du fäller väldigt grova träd..... Är god kvalitet i alla märkena så du törs.....annars kan du köpa kläder eller andra tillbehör för checkarna :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: motorsåg husqvarna vs stihl som extrasåg?

550  
#357360 Stihl MS 201 skulle jag köpt om jag ville utnyttja den checken. Den saknar konkurrent i Husqvarnas proffssortiment vad jag vet. Mycket lättare än 550 i vikt, bra att hugga klent med när man inte behöver motorstyrkan. Dessutom svår att få kampanjpris på, MS 261 går till och med att köpa billigare än MS 201 ibland. Rätta mig gärna om jag har fel.

Användarvisningsbild

Re: motorsåg husqvarna vs stihl som extrasåg?

JensSkoog  
#357438 Holler med 550 i det. MS201 är en grym såg och den är lätt att bära med sig i klenarbetet. Tyvärr kan jag inte se att HVA har någon lättviktare som matchar. Om du redan har en 560XP i god skick, är det en lättviktare du skulle söka.

Användarvisningsbild

Re: motorsåg husqvarna vs stihl som extrasåg?

traktorz  
#357484 Om du inte tidigare har någon såg med handtagsvärme, CS2253WH (ekv. 550XPG).

Som lättviktssåg, MS193C-E eller MS201C-M, den senare med 14" lättviktssvärd.

Avatar Fallback

Re: motorsåg husqvarna vs stihl som extrasåg?

Qkeeper  
#357494 Själv har jag alla 3 märkena i uppställningen. En liten stihl hobbymodell som det börjades såga med och trots att den var billig och inte så motorstark så har den alltid ställt upp och aldrig krånglat! perfekt såg att ha med på fyrhjulingsturer, när det sitter en sist kvist kvar på timret vid skotning, trädgårdsarbeten mm. Anledningen att det inte blivit fler stihl sågar är att den åf som var bra i trakten la ner sin verksamhet då så sen har de blivit Jonsered 2141, 2253wh och nu senast Husqvarna 560XPG. Tycker alla sågarna hållt vad som utlovats och inte haft några problem.

Hade jag haft en bra åf i närheten hade jag definitivt satsat på en Stihl ms201! :)

Avatar Fallback

Re: motorsåg husqvarna vs stihl som extrasåg?

Skogstinsen  
#357504 Konkurrent till ms201. Lite lägre kilowatt.

http://www.maskinklippet.se/m/motorsag- ... na-439?m=1

Men bra mycket billigare! Gå in o jämför.

Användarvisningsbild

Re: motorsåg husqvarna vs stihl som extrasåg?

outdoormorgan  
#357512 tackar, kloka tankar alla, skiljer en tuselapp på stihlen o Husqvarna 439 om jag använder checken...som sagt en stor såg behöver jag inte utan en lätt såg som komplement...bra pris på husqvarnan dock men lite sugen att prova stihl, behöver ju hur som ha en annan filutrustning till de kedjorna. de erbjöd sig att byta svärd o krans på stihlen till en 1,5 kedja 325, men det var på en 251kanske går att göra på ms 201 också? får åka in och klämma och känna lite någon dag :-))

   TS
Avatar Fallback

Re: motorsåg husqvarna vs stihl som extrasåg?

Homo abies  
#357517 Om någon lurar i dig att montera en 0,325 1,5 kedja på 201:an kommer du troligen att bli besviken, Det finns anledning att hålla sig till original: 3/8 1,3 PS3 kedjan som är utvecklad just för 201 och 241. Det är en helt fantastisk kedja att skära effektivt och väldigt snäll att sticka med trots att det är fullchisel. Vi har till och med plockat bort 0,325 kedjan på 261:orna och kör 3/8 1,3 PS3 där också för att den skär lika bra men snällare.

Användarvisningsbild

Re: Sv: motorsåg husqvarna vs stihl som extrasåg?

Mowi850  
#357526 Håller med rekomenderar varmt att köpa en stihl 201 bättre mindre såg är svårt att få tag på. Funkar utmärkt till kvistning och gallring:cool:

Avatar Fallback

Re: motorsåg husqvarna vs stihl som extrasåg?

bgl  
#357530 Se bara upp med från vilket bruttopris rabatten räknas. Finns andra trådar här som beskriver aktuell prisvariation. Annars är grundtipset samma som många gett: bästa servande återförsäljare är oftast bästa ställe att köpa skogsredskap!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).