Skogsnyheter

Bergvik Skog byter mark med Sveaskog?

19 inlägg 8625 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bergvik Skog byter mark med Sveaskog?

T Landström  
#357326 Jag bor i Bergvik skog land och hört ett rykte om att Bergvik ska byta sin skog i dessa trakter med Sveaskog...
Har försökt söka på nätet men inte hittat någon info...
Någon annan som läst eller hört något?

Rykten om Bonnier som köpare av Bergviks slogs innehav i Dalsland finns längre ner i denna tråd.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Bergvik Skg byter mark med Sveaskog?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357332 Inte hört något men i mina trakter (Enånger) har Holmen och Sveaskog bytt marker med varandra för att kompensera Holmen för att de gjorde naturreservat av en stor del av deras mark, så det kan väl hända med Bergvik också antar jag...

Användarvisningsbild

Re: Bergvik Skg byter mark med Sveaskog?

T Landström  
#357334
Sidenbladh skrev:Inte hört något men i mina trakter (Enånger) har Holmen och Sveaskog bytt marker med varandra för att kompensera Holmen för att de gjorde naturreservat av en stor del av deras mark, så det kan väl hända med Bergvik också antar jag...


Jag har fattat det som att marken här ska byta ägare så det ska bli Sveaskog som ska ta över Bergviks mark...
Man funderar ju en del hur det blir i framtiden med jakt och skotning av virke...
Våran mark gränsar mot Bergviks mark på alla sidor i princip...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bergvik Skg byter mark med Sveaskog?

skogsjan695xl  
#357359 Nått är ju iaf på gång med bergvik i dalsland.
Vårat distrikt går ner där och stora får inte hugga en pinne på bergvik där nere.
Har inte fått gjort det sen i våras tydligen.
Stora har sagt upp en gallringsgrupp i dalsland.

Användarvisningsbild

Re: Bergvik Skg byter mark med Sveaskog?

T Landström  
#357366
skogsjan695xl skrev:Nått är ju iaf på gång med bergvik i dalsland.
Vårat distrikt går ner där och stora får inte hugga en pinne på bergvik där nere.
Har inte fått gjort det sen i våras tydligen.
Stora har sagt upp en gallringsgrupp i dalsland.


Okey... Att dom sagt upp en gallrings grupp har jag inte hört...men att det va avverkningsstopp har jag hört...
Farsan hade frågat några virkesköpare på Stora men dom visste inget...eller så visste dom men fick inget säga...
Man blir ju lite orolig då vi kör ut mycket av vårat virke över Bergviks mark... Det har ju inte varit några problem alls med tanke på att vi levererar till Stora...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bergvik Skg byter mark med Sveaskog?

skogsjan695xl  
#357369 Ström har blivit uppsagt och kjellin blir kvar.
Våran drivningsledare vet inget han heller.
En av sin som planerar på bergvik åt oss sa att när bergvik ska sälja nått läggs det ett blått filter över det aktulla området i kartprogrammet. Men det finns inget inlagt.
Stora ska dra ner på gallring och öka slutavverkning.
Värmbodal blir inte så jätte mycket drabbade av neddragningen på just gallring.
Tror SA ska öka med 50-60tusen kubik.

Användarvisningsbild

Re: Bergvik Skg byter mark med Sveaskog?

T Landström  
#357372 Okey! Ström ska väl ändå gå i pension hörde jag! Dom va och gallrade hos oss i våras och Jocke hade ju köpt egen skotare!
Kan inte finnas så mycket kvar att avverka runt Edsleskog...tycker det mesta är ungskog...några små områden med äldre skog....
Kanske är naturreservaten/nyckelbiotoper som ska bytas bort..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bergvik Skg byter mark med Sveaskog?

Fredrik Reuter  
#357410 Spännande!
Det ska bli intressant att höra fortsättningen på detta, håll oss underrättade, ni som vet!
Det blir väl i så fall första statsskogen i Dalsland på en ansenlig tid?

Användarvisningsbild

Re: Bergvik Skg byter mark med Sveaskog?

T Landström  
#357422 Delar av skogen som Bergvik äger runt Edsleskog ägdes ju engång i tiden av Domänverket... Minns inte om det va någon gång under 50-60 som Billerud(tror jag det var) bytte skog med Domänverket!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bergvik Skg byter mark med Sveaskog?

T Landström  
#359157 Idag fick jag lite mer obekräftad info...
Alla jaktarrenden är uppsagda från 1 januari och det är tydligen Bonnier som ska köpa skogen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bergvik Skg byter mark med Sveaskog?

Fredrik Reuter  
#359206 Hej,
Hörde också lite rykten idag men det är tydligen locket på även om affären varit klar ett tag tydligen!

Bonnier kan stämma, det säger också "locket" som är på tycker jag.

Häftig affär, kunde tydligen vara uppåt 8000 hektar i detta köp.

Om det är Bonnier så stämmer det kanske väl med just Dalsland, har de inte verksamhet i Åsensbruk redan? @sundelius

Användarvisningsbild

Re: Bergvik Skog byter mark med Sveaskog?

skogsjan695xl  
#359209 När jag var på demo med skördaren i dalskog så körde vi på bonnier.

Användarvisningsbild

Re: Bergvik Skog byter mark med Sveaskog?

T Landström  
#359211 Mmm...blir en spännande framtid...trängas med "fint folk" i skogen ;)
Undrar hur det blir med älgjakten och nyttjandet av "deras mark" när vi ska köra ut virket...
Stora Enso kanske ska fortsätta att förvalta skogen eller har Bonnier eget folk till sånt?

Sedan stöp väl drömmen om att köpa skogen som hört till vårat ställe innan alla delningar och avstyckningar ;)
Kanske finns någon arvinge i rätt ålder som behöver en redig karl ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bergvik Skog byter mark med Sveaskog?

tallen100  
#359215 Är det bokskog :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bergvik Skog byter mark med Sveaskog?

T Landström  
#359218
tallen100 skrev:Är det bokskog :mrgreen:


Vi har en bok här i trädgården...kanske den dom är ute efter ;)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).