Socialt (mer om oss)

Musikhjälpen 2015

82 inlägg 28974 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Musikhjälpen 2015

Kse  
#357075 Då har det gått ett år igen och det är dags för Musikhjälpen 2015.
Skogsforum hjälpen för femte året i rad Radiohjälpen att samla in pengar till välgörande ändamål.
Temat för i år är: Ingen ska behöva fly undan klimatet

Både jag och Fredrik Reuter har i vanlig ordning haft fullt upp sista tiden och det är väl därför som tråden dyker upp i sista sekunden, Musikhjälpen 2015 har ju redan starta för en dryg timme sedan.
Upplägget blir likadant som tidigare år

Vi har en digital insamlingsbössa dit ni kan skänka pengar, för varje hundralapp ni skänker får ni en lott och är med i utlottning från vårt prisbord.
I år består det av lite presentkort och såklart fina skogsforumprylar.
Klicka på länken nedan för att komma till Skogsforums insamlingsbössa.

http://bossan.musikhjalpen.se/insamling/skogsforumse

När du skänkt pengar via bössan så skickar du ett PM till Fredrik Reuter

ucp.php?i=pm&mode=compose&u=2

Där anger du hur mycket du skänkt, prisbordet kommer att pressenteras under veckan.
Sedan får du gärna också skriva i vår tråd om Musikhjälpen, dela med dig, diskutera och ha skoj.

Här kommer lite mer info om årets tema.

Miljontals människor är just nu på flykt runt om i världen. Och det är inte bara krig och väpnade konflikter som är orsaken. De senaste fem åren har över 100 miljoner människor tvingats fly på grund av klimatrelaterade katastrofer. Det är alltså i snitt ca 2000 människor som varje timme måste lämna sina hem.

Här några exempel på insatser som behövs:

•Tidiga varningssystem i form av flaggor och megafoner som varnar för cykloner.
•Utbildningar i hur människor ska agera vid en katastrof, till exempel var du ska ta vägen och hur du avläser varningssystemen.
•Säkra toaletter, brunnar och pumpar som fungerar vid en översvämning.
•Bygga dammar, sanddyner, plantera träd och gräva kanaler för att leda bort vatten.
•Ta fram och ge människor tillgång till mat och grödor som kan stå emot angrepp och torka.


100 kronor kan tex. räckatill att plantera fem träd som kan vara livsviktiga genom att de kan suga upp vatten vid en översvämning och hålla jorden bördig vid torka.

Din gåva räddar liv, alla bidrag räknas.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Musikhjälpen 2015

Fredrik Reuter  
#357138 Kanonbra Fredrik!
Som skrivet så har vi inte riktigt haft tiden att förbereda värst mycket detta år. Tiden är knapp även nu så jag får återkomma liiite senare med mer information som jag sitter på.

Men bössan är upp så det är bara att dra igång!
Skicka sedan PM till mig ni som vill vara med i någon form av tävling/utlottning som vi inte riktigt spikat ännu.

Årets bästa radiovecka börjar nu annars tycker jag, tycker det är kul att ha radion i bakgrunden när det är musikhjälpen och så blir det ju lite mer udda musik också som normalt inte ligger på spellistorna.

:-BD

Användarvisningsbild

Re: Musikhjälpen 2015

Kse  
#357400 Första dygnet av Musikhjälpen 2015 har passerat och vi har än så länge 1250:- i vår insamlingsbössa, lite mjukstart som det brukar vara i början.
Lite drygt 60 träd får vi för den summan och det blir ju en fin liten dunge, men vi siktar väl på en hel skog? Eller hur.


För att skänka pengar klickar ni på länken nedan och följer instruktionerna.

http://bossan.musikhjalpen.se/insamling/skogsforumse
Skänker ni mer än 100 kronor skickar ni ett PM till Fredrik Reuter och så får ni en lott för varje hundralapp och har chans att vinna fina priser, vad sägs tex. om en helårs prenumeration av Tidningen Skogen?

Ni kan följa Musikhjälpen dygnet runt i P3 och på Svt Play, sen så visas en hel del även i Svt1.
Lyssna live. http://t.sr.se/1YaMbPT

Här kan du testa vad man får för pengarna.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6313256

Vi rullar vidare in i dygn 2 på Musikhjälpen 2015
Tack alla ni som bidragit hittills.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Musikhjälpen 2015

Kse  
#357514 Vi rullar på och är snart över 2000:- men glöm inte bort att skriv en rad när ni skänker en slant, många har givit men ingen har skrivit. :???:

Man kan ju även skänka pengar genom att önska en låt i P3 även om det då inte syns i våran insamlingsbössa men det är ju det stora målet som är det viktiga.
Förra året samlade Musikhjälpen in över 30 miljoner kronor, får se om man klarar att bräcka det i år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Musikhjälpen 2015

Erre  
#357515 Jag har skänkt en slant.
Återkommer med en peng till när vi närmar oss upploppet! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Musikhjälpen 2015

Kse  
#357563 :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Musikhjälpen 2015

sundelius  
#357599 Nu har jag också lagt in ett litet bidrag

Användarvisningsbild

Re: Musikhjälpen 2015

molnia  
#357607
Klimat är temat för Musikhjälpen i år. Det är därför naturligt att lantbrukets påverkan på klimatet och djuruppfödningar diskuteras. Men det sker inte utan att bonde-Sverige reagerar.

I sociala medier höjs nu röster för att lantbrukaren Peter Borring ska komma till buren i Linköping för att prata om svenskt jordbruk i radio.

http://www.lantbruk.com/lantbruk/lantbr ... ntbruk.com

Användarvisningsbild

Re: Musikhjälpen 2015

Kse  
#357692 Jag det är nog bra att som man säger nyansera klimatdebatten, klok ide att ta in någon från "verkligheten".
Peter Borring är lantbrukare och även ordförande i LRF Östergötland och en aktiv samhällsdebattör.
Foto: Leif Petersen

#borringtillburen #mh15

   TS
Användarvisningsbild

Re: Musikhjälpen 2015

molnia  
#357703 En kille ringed in till Musikhjälpen och utmanade om "en time till I skogen" eller nått I den stilen. Utmandade till att jobba över en timme och ge den timmen till musikhjälpen. :-BD
Han körde skotare utanför vimmerby. de som har facebook kanske hittar någon info där, vad vet jag...

Användarvisningsbild

Re: Musikhjälpen 2015

molnia  
#357707 "En skördarförare gav lika många enkronor som han fällde träd under en dag. Kunde ju bli 1000kr på en dag"
beundransvärd :-BD !
Senast redigerad av molnia ons 16 dec 2015, 16:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Musikhjälpen 2015

Kse  
#357710 Ja jag hörde det på radion, bra initiativ och jag tror dom hade en egen disigas bössa oxå.
Vi skulle behöva några övertidstimmar i våran oxå. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Musikhjälpen 2015

Fredrik Reuter  
#357719 Hej,
Det tar sig, vad kul!
Vågar vi sikta på att slå 2013 års rekord för skogsforum - 20.900 kr?
Annars kul idé att jobba en timma extra i skogen för välgörenhet, det kanske vi också kan göra, fast inom skogsforums bössa då... :wink:

Vi kör på! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Musikhjälpen 2015

skogsjan695xl  
#357735 Slängde just in en 500hundring.

Användarvisningsbild

Re: Musikhjälpen 2015

Kse  
#357887 Musikhjälpen 2015 drar vidare och jag hoppas att ni passar på att lyssna på året bästa radiovecka!
Vår insamling ligger just nu på just under 3000:- och vi klättrar så sakteliga uppåt i topplistan, och är där inte en gammal bekant just bakom oss. :grin:

För att skänka en slant klickar ni på länken här nedanför för att komma till vår digitala insamlingsbössa.
http://skog.link/XN5XI
För varje hundralapp ni skänker får ni en "lott" om ni skickar ett PM till Fredrik Reuter.

Då har ni bland annat chans att vinna ett tredagars fiskeäventyr sponsrat av Sveaskog och chans att fånga världens största laxar och havsöringar i Mörrums Kronolaxfiske.
Boende ingår i två nätter.
http://www.sveaskog.se/morrum/



Minsta beloppet som går att skänka är 25 kronor och det tror jag att dom flesta har råd att avvara.
Tillsammans kan vi göra världen till ett lite bättre ställe att bo på. :YMHUG:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).