Virkesmätning och Matrisfub

Södras Värötimmer!

29 inlägg 15684 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södras Värötimmer!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356795 Tänkte jag göra av mina vindfällen, men mitt mattehuvud tappade jag bort för längesen.
3 längdmoduler 3,73 4,94 o 5,46.
5,46 undviker jag av praktiska skäl.
Det blir längdavdrag om medellängden i traven är under 4,25.
Hur stor procent 3,73 får det va utan att man går under 4,25 i medel?

Magnus M



   TS
Avatar Fallback

Re: Södras Värötimmer!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356805 Är det inte diametervägd längd? Strax under hälften, om alla stockar har samma diameter.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Södras Värötimmer!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356836 Det stod inget om det på faktabladet men det var lite mer papper med så jag får nog läsa igenom ordentligt.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Södras Värötimmer!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#356842 Det är VMF som mäter varje biltraves medellängd, och så får du mer eller mindre betalt per trave. Lurigt, för det bero på hur de lastar.

Avatar Fallback

Re: Södras Värötimmer!

alias  
#356966 Tall till Värö kommer jag först att skicka först när helvetet har frusit över.

Tycker att travmätning av timmer är en styggelse (särskilt för mindre volymer).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Södras Värötimmer!

JensSkoog  
#356968 Om du har hälften av varje, så blir medellängden 4,33, så då är du på säker grund, om det går att använda ordet säker när någon ska mäta ditt timmer :mrgreen: (bereknat av ett annat "inte-mattehuvud")
Om du har 45% av 4,94 och 55% av 3,73 så bli medellängden 4,275, och om du har 43% av 4,94 och 57% av 3,73, så blir medellängden 4,2503, som ju i teorin skulle vara perfekt, men i mätning av timmer är ordet perfekt inte användbart 😡

Användarvisningsbild

Re: Södras Värötimmer!

hlb  
#356984 När mitt fina furutimmer travmättes utan förvarning på Värö blev det den sista leveransen av fint timmer till Södra för lång tid framöver. som väl är, finns det andra aktörer på marknaden.

Avatar Fallback

Re: Södras Värötimmer!

tyke  
#356986 Inte en chans att jag säljer till den sekten som talar i tungor 😈 😈

Användarvisningsbild

Re: Södras Värötimmer!

loppan  
#356997 Södras betalning av furutimmer i värö får betraktas som symbolisk.
Skicka det till de som betalat runt 700 kr fub i stället.

Avatar Fallback

Re: Södras Värötimmer!

Krokmark  
#357002 För en som inte har stenkoll, vad är det som gör att Värö och Södra är så illa omtyckt just med talltimmer?
Jag är Södra-medlem men om de beter sig illa i Värö så skickar inte jag mitt talltimmer dit om det finns bättre priser annorstädes.

Avatar Fallback

Re: Södras Värötimmer!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357005 Därför att alla tror att just deras timmer är så mycket finare än alla andras, och klart över snittet. :D

Allt timmer till Värö travmäts, dvs det är samma kvalitetsklassning och betalning för alla stockar, man bedömer bara andelen grovt/klent och medellängd på trave.

Avatar Fallback

Re: Södras Värötimmer!

ösaboxer  
#357008 Måste väl gå att få det stockmätt om man begär det? Har för mig att inköparen hos mig sa så när han kolla mina furor!

Avatar Fallback

Re: Södras Värötimmer!

glasshultarn  
#357009 Det går ju att hugga till unnefors om man har fin tall och vill sälja till södra åtminstone, där är det väl stockmätning?

Avatar Fallback

Re: Södras Värötimmer!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#357010 Södra har även ett stockmätt tallsortiment, men det går inte till Värö som jag förstod det.

Användarvisningsbild

Re: Södras Värötimmer!

loppan  
#357013 Det finns ett riktigt tallsortiment hos södra som betalats över 600 kr.
Det luriga med värö timmer är att tall behöver ej sorterad utan kan läggas i samma välta som gran. Tallen betalats dock c a 200 kr fub mindre än om den vore rensortetad. Logga gärna in och läs på södras prislistor på skogsägarnätet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).